Sinä joka skitsoat toisten jouluviinistä, vastaa tähän
Oletko alkkis tai kärsinyt siitä lapsena?
Miksi et ymmärrä, että ihmisiä on erilaisia? Kaikki eivät ole niin paskoja kuin sinä tai vanhempasi.
Koetko aidosti olevasi parempi ihminen kuin jouluviinin juova äiti/isä?
Kommentit (224)
Ehkä tällä aloituksella kummastellaan sitä, että joku kehtaa esim. koko suvun jouluaterialla vaatia kaikilta viinittömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
En ole alkoholisti, absolutisti tai uskovainen. Myöskään mitään edellämainituista ei ole lähipiirissä.
Mielestäni nyt vain on olemassa bilejuhlia (uusivuosi, vappu, juhannuskin joissain porukoissa) ja perhejuhlia. Perhejuhlissa saan tyydytyksen seurasta, ruuasta yms. Bilejuhliin taas kuuluu alkoholi olennaisena osana.
En varsinaisesti paheksu muiden jouluviinejä, vaan ihmettelen. Ymmärrän että joku juo viiniä ruokajuomana, mutta en ymmärrä kenen mielestä punaviini sopii niin hyvin yhteen lanttulaatikon kanssa että ilman sitä ei joulusta tule mitään.
Ja jaottelu sanan "perhejuhla" alle ei kohdallani koske vain lapsiperheitä. Muutama vuosi sitten olimme sisarusteni kanssa juuri aikuistuneita mutta kaikki lapsettomia ja joulu oli siltikin perhejuhla enkä siltikään kaivannut mukaan alkoholia.
Jaa. Meillä taas alkoholi ei ole olennainen osa mitään juhlaa (ei kyllä arkeakaan). Joulupöytäänkin kuuluu paljon muutakin kuin lanttulaatikko, jota annostellaan ehkä lusikallinen lautaselle. Joulu on meillä yhdessäoloa ja siksi syödäänkin pitkän kaavan mukaan ja istutaan pöydässä pari tuntia. Juhlat juomat tekevät tilaisuudesta juhlavamman ja arjesta poikkeavan, aivan kuten hyvä ruokakin. Se jos ruokajuomana nautitaan jotain, niin ei se sitä tarkoita että se olisi jotenkin juhlan pääosassa. Pöydän antimista jos nyt joku on ylitse muiden pääosassa, niin kinkku.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et aloittaja voi jo ymmärtää että ihmisiä on erilaisia. Anna jo olla ja lakkaa piinaamasta niitä jotka haluavat jouluaan viettää selvinpäin. Me kaikki tiedämme että harvalla se viini jää siihen yhteen lasiin, ja harva tunnustaa olevansa edes sen pullon jälkeen humalassa.
Voitko ymmärtää että kaikki ei liiku tuollaisissa ympyröissä kuin sinä? Eli enpä puhuisi ihan noin, että "harvalla jää lasilliseen". Mutta ei kai täällä ole joulua selvin päin viettäviä arvosteltu vaan noin asenteita, että tuomitaan se kun joku haluaa juoda vaikka lasillisen viiniä.
Tänä vuonna odotan jouluviiniä ja -siideriä todella kovin, sillä lapsemme syntyy hieman ennen joulua. Olen juuri ollut melkein vuoden ilman pisaraakaan alkoholia ja haluan päästä maistamaan yhtä hyvältä kuulostavaa uutuussiideriä, koska pidän siiderin mausta. Haluan myös ottaa tilkan punaviiniä juustojen kanssa. Eniten odotan kuitenkin niitä juustoja ja graavilohta, joita ilman olen ollut myös lähes vuoden. Onko minulla siis graavilohi- ja juustoriippuvuus alkoholiongelman lisäksi? Vai voisiko olla ihan normaalia nauttia hyvistä mauista?
Minun mielestäni viini maistuu oikein hyvältä kinkun ja laatikoiden kanssa. Jos sinun mielestäsi ei maistu, niin ketä kiinnostaa. Tarvitseeko tänne tulla paheksumaan sitä, että perhejuhla on pilalla, jos äiti ja isä pitää viinin tuomasta lisästä jouluateriaan, eikä tykkää juoda pelkkää vettä toisin kuin sinä. Kiillota nyt vielä vähän enemmän sitä sädekehääsi kertomalla kuinka sinun veden juominen joulupöydässä on järkevin ratkaisu perhejouluidyllin ylläpitämiseksi. Ilmeisesti et osaa argumentoida viinittömyyttäsi muuta kuin lyttäämällä muiden mieltymykset ja perustelemalla veden juomisesi vain sillä, että lanttulaatikon kanssa ei edes tarvitse hienostella viinillä. Huhhuh miten vaikeaa joidenkin on hyväksyä se, että viiniä voi juoda tulematta känniin ja joulu voi olla perhejuhla, vaikka ruokapöydässä olisi viinipullo.
1) Terveys. Alkoholi on aivo- ja maksamyrkky. Vahingoittaa elimistön jokaista solua. Riskejä aiheutuu kaikilla käyttömäärillä. Turvallisesti määrää ei ole.
2) Lapset. Lapsi huomaa pienenkin alkoholimäärän aiheuttaman muutoksen vanhempansa käytöksessä, ja se aiheuttaa hänelle turvattomuutta. Lapsen kannalta ajateltuna on aina parempi olla juomatta edes yhtä annosta.
Vierailija kirjoitti:
1) Terveys. Alkoholi on aivo- ja maksamyrkky. Vahingoittaa elimistön jokaista solua. Riskejä aiheutuu kaikilla käyttömäärillä. Turvallisesti määrää ei ole.
2) Lapset. Lapsi huomaa pienenkin alkoholimäärän aiheuttaman muutoksen vanhempansa käytöksessä, ja se aiheuttaa hänelle turvattomuutta. Lapsen kannalta ajateltuna on aina parempi olla juomatta edes yhtä annosta.
Ei helevetti aina jaksais tätä samaa :D Lapsi saa traumat kun äiti ja iskä juo jouluaterialla lasilliset viiniä. Heti alkaa ahdistaa kun on niin kamalan pelottavaa syödä siinä kinkkua ja laatikoita, kun äidin lasissa on jotain uhkaavan näköistä punaista litkua. Aivan ympärikännissä siinä sitten äiti ja isi sohlaavat niin että lanttulaatikko leviää rinnuksille ja pullo kaatuu pöytään. Lapsi aistii pelon ilmapiirin. Kaikki on pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Aikakin vahingoittaa jatkuvasti elimistön jokaista solua. Elämä on täynnä riskejä ja niistä ei pääse mihinkään. Kohtuu- ja riskikäytön välillä on kuitenkin huomattava ero tuossa suhteessa.
Lapsiin vetoaminen on taas ihan täyttä paskaa. Jos käytös alkaa muuttua niin sitä alkoholia ei ole silloin otettu vähän vaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla joku suurkuluttaja, jolla alkoholiannosten kohtuulliset määrät on hämärtyneet. Koita kuitenkin ymmärtää, että kaikki eivät ole kaikille se "vähän" tai "kohtuullisesti" ei tarkoita pullollista kuten sinulle näkyy tarkoittavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla joku suurkuluttaja, jolla alkoholiannosten kohtuulliset määrät on hämärtyneet. Koita kuitenkin ymmärtää, että kaikki eivät ole kaikille se "vähän" tai "kohtuullisesti" ei tarkoita pullollista kuten sinulle näkyy tarkoittavan.
Ei kun kuten tuossa sanottiin, ei tippaakaan. Ei ole vieläkään määritetty " turvallista" rajaa.
Älä beibe ota ollenkaan, niin ei tarvi miettiä. Et sä tarvi hengenpitimiksi sitä lasillistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Koitappa jättää silloin jouluna se viini pois.. Onnistuuko? Nautitko joulusta ilman alkoholia?
Miksi koittaisin? Siksikö, että sinä tai joku muu ahdistuja pyytää?
Jätätkö sinä kinkun pois kokeeksi jos sivullinen pyytää? Nähdään oletko tunteeton eläintä syövä paska, jos et kykene niin olet? Näinkö?
Joo kyllä mä voin jättää kinkun pois koska en ole siitä riippuvainen.. Nauttisin joulusta ilmankin.
Tätä kannattaa kysyä itseltään, mikä on mulle se jota ilman en pysty olemaan. Sulle se on alkoholi ja se tekee susta alkoholistin tai ainakin sulla on hyvä alku.Hahahaha :D :D Oot ihan tosissas. En minäkään ole riippuvainen kinkusta, laatikoista, rosollista tai joulutortuista. Täytyy varmaan jättää ne pois joulusta koska minä pystyn, en ole riippuvainen. Viinistäkään en ole riippuvainen, minä pystyn jättämään sen pois joulupöydästä!!!!! JESS en olekaan alkoholisti, mä pystyn siihen!
No hyvä että pystyt. Alkoholi on riippuvuutta aiheuttava aine, toisin kuin moni muu. Joku tietysti saa sairauden itselleen aikaan vaikka rosollilla mutta se on sitten asia erikseen.
Kyse olikin siitä oletko riippuvainen alkoholista. Tosi hienoa ettet ole.
Sokeri aiheuttaa riippuvuutta. Toki nyt jätät pois kaiken jossa sokeria? Aloitetaan vaikka laatikoista, sinapista ja kaikista jälkiruoista. Jos et jätä pois, olet sairas ja riippuvainen.
Mä pystyn helposti olemaan ilman sokeria. Jos päätän olla ilman sokeria joulun, mähän olen. Mä voin muille tehdä sokerisia jälkkäreitä ja jättää itse väliin jos haluun. En tarvi sitä. Mut pystyn jättään myös sen alkon. En tarvii et mullois kivaa. Mut pystyks sä??
Olen ollut 5 vuotta ensi-ja turvakodilla töissä ja kieltämättä joulun työvuoroissa ahdisti ihmisten viinilasilliset. Oli surkeaa katsoa lapsia siellä, kun oli jouduttu lähtemään, kun isi otti vähän liikaa sitä ilojuomaa. Joskus oli kumpikin vanhemmista niin päissään, että lapset haettiin poliisien ja lastensuojelun kanssa pois.
Ja yleensä kyse oli vielä ns. hyvistä perheistä, joissa ei ns. ryypätä. Mutta joulupaineet purkautui ja viiniä otettiin hiukan liikaa ja siinä alettiin muistelemaan, mitä silloinkin teit väärin ja kun jäi tuokin asia sanomatta. Lopulta naapurit soittavat poliisit paikalle.
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun kuten tuossa sanottiin, ei tippaakaan. Ei ole vieläkään määritetty " turvallista" rajaa.
Älä beibe ota ollenkaan, niin ei tarvi miettiä. Et sä tarvi hengenpitimiksi sitä lasillistakaan.
Jos käytös muuttuu juomisen seurauksena, niin silloin se ei ole enää vähän tai kohtuullisestikaan. Riskejä on, mutta kohtuullisella käytöllä ne on huomattavasti pienemmät. Elämästä ei kukaan selviä hengissä. Vedänkö itseni samantien jojoon, koska en voi tehdä mitään "hengenpitimikseni"?
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole väittänyt, että alkoholi pidentäisi ikää. Mutta ei ole myöskään todistettu, että KAIKKI määrät alkoholia lyhentää ikää.
Sokeri aiheuttaa riippuvuutta ja lihavuutta sekä liikenne kuolemia. Paljonko niitä vastaan kampanjoidaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 5 vuotta ensi-ja turvakodilla töissä ja kieltämättä joulun työvuoroissa ahdisti ihmisten viinilasilliset. Oli surkeaa katsoa lapsia siellä, kun oli jouduttu lähtemään, kun isi otti vähän liikaa sitä ilojuomaa. Joskus oli kumpikin vanhemmista niin päissään, että lapset haettiin poliisien ja lastensuojelun kanssa pois.
Ja yleensä kyse oli vielä ns. hyvistä perheistä, joissa ei ns. ryypätä. Mutta joulupaineet purkautui ja viiniä otettiin hiukan liikaa ja siinä alettiin muistelemaan, mitä silloinkin teit väärin ja kun jäi tuokin asia sanomatta. Lopulta naapurit soittavat poliisit paikalle.
Kurjaa, mutta miksi noiden ongelmakäyttäjien takia täytyy moralisoida myös kohtuukäyttäjiä? Eihän parisuhteistakaan vauhkota että miksi helvetissä olette miehen kanssa suhteessa, nehän hakaa ja raiskaa teidät, vie rahanne ja lopulta heittää teidän pellolle! Vaikka noin on valitettavasti joillekin käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käytös muuttuu juomisen seurauksena, niin silloin se ei ole enää vähän tai kohtuullisestikaan. Riskejä on, mutta kohtuullisella käytöllä ne on huomattavasti pienemmät. Elämästä ei kukaan selviä hengissä. Vedänkö itseni samantien jojoon, koska en voi tehdä mitään "hengenpitimikseni"?
Eiku sun tarttee syödä ja juoda vettä et pysyt hengissä. Viinaa sä et tarvi. Ethän??
Kaikkea kohtuudella, mut viinaa ei ikävä kyllä tarvi yhtään.
Tiesitkö että tuohon alkoholi ongelmaan saa apua kun pyytää?
Tuossa on ketju sille, voit kysyä mistä vout hakea apua. Sä oot alkkis.
Väiti kerro ilahdutatko myös sun ystäviä arjessa tällä viinajankkaamisella vai säästätkö kaiken meille tänne palstalle?
Oot hulvaton tyyppi, mut alan kyllä epäillä ettet kuitenkaan tosissasi..?
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Koitappa jättää silloin jouluna se viini pois.. Onnistuuko? Nautitko joulusta ilman alkoholia?
Miksi koittaisin? Siksikö, että sinä tai joku muu ahdistuja pyytää?
Jätätkö sinä kinkun pois kokeeksi jos sivullinen pyytää? Nähdään oletko tunteeton eläintä syövä paska, jos et kykene niin olet? Näinkö?
Joo kyllä mä voin jättää kinkun pois koska en ole siitä riippuvainen.. Nauttisin joulusta ilmankin.
Tätä kannattaa kysyä itseltään, mikä on mulle se jota ilman en pysty olemaan. Sulle se on alkoholi ja se tekee susta alkoholistin tai ainakin sulla on hyvä alku.Hahahaha :D :D Oot ihan tosissas. En minäkään ole riippuvainen kinkusta, laatikoista, rosollista tai joulutortuista. Täytyy varmaan jättää ne pois joulusta koska minä pystyn, en ole riippuvainen. Viinistäkään en ole riippuvainen, minä pystyn jättämään sen pois joulupöydästä!!!!! JESS en olekaan alkoholisti, mä pystyn siihen!
No hyvä että pystyt. Alkoholi on riippuvuutta aiheuttava aine, toisin kuin moni muu. Joku tietysti saa sairauden itselleen aikaan vaikka rosollilla mutta se on sitten asia erikseen.
Kyse olikin siitä oletko riippuvainen alkoholista. Tosi hienoa ettet ole.
Sokeri aiheuttaa riippuvuutta. Toki nyt jätät pois kaiken jossa sokeria? Aloitetaan vaikka laatikoista, sinapista ja kaikista jälkiruoista. Jos et jätä pois, olet sairas ja riippuvainen.
Mä pystyn helposti olemaan ilman sokeria. Jos päätän olla ilman sokeria joulun, mähän olen. Mä voin muille tehdä sokerisia jälkkäreitä ja jättää itse väliin jos haluun. En tarvi sitä. Mut pystyn jättään myös sen alkon. En tarvii et mullois kivaa. Mut pystyks sä??
Hei rauhoitu nyt hyvä ihminen. Et sä nyt noin tyhmä oikeasti ole. Sellainen ihminen joka juo joulupöydässä yhden lasillisen viiniä (vaikka 16cl), on sinun mielestäsi alkoholisti ja hänellä on ongelma? Miksi pitäisi olla juomatta 16cl viiniä ruuan kanssa? Jos tämä henkilö nauttii ruuan ja viinin yhdistelmästä, makumaailmasta, niin miksi pitäisi olla juomatta?
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiku sun tarttee syödä ja juoda vettä et pysyt hengissä. Viinaa sä et tarvi. Ethän??
Kaikkea kohtuudella, mut viinaa ei ikävä kyllä tarvi yhtään.
Tiesitkö että tuohon alkoholi ongelmaan saa apua kun pyytää?
Tuossa on ketju sille, voit kysyä mistä vout hakea apua. Sä oot alkkis.
:D
Yhtään elämässä ei tarvita sokeria, seksiä tai maitoa. Eikä somea. jos et jätä niitä, olet sairas ja riippuvainen?