Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiusten shampoopesun lopettaminen? Hyödyt, haitat ja vinkit?

Vierailija
09.11.2016 |

Onko omakohtaista kokemusta?
Olen harkinnut lopettavani ja kaipaisin kokemuksia ja vinkkejä? :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kannattaa miettiä, millainen päänahka/hiukset sinulla on?

Minusta on aika vaarallista levittää tällaista "en ole pessyt vuoteen hiuksiani millään ja ne ovat upeat"-propagandaa, koska kaikilla se vain ei toimi. Niinkuin esimerkiski minunlaisella ihmisellä jolla on kuiva, hilseilevä ja hyvin kutiseva päänahka/iho. Hilseen aiheuttaa itseasiassa runsaampi bakteerikanta päänahassa, ei varsinainen kuivuus joten jos bakteereja päänahassa ei pidä aisoissa, tilanne vain pahentuu. Eli hilseilevää päänahkaa juurikin pestään useammin. Minulle selvisi tämä juuri sillä tavalla että yritin pidentää pesuvälejä, tarkoituksena siis saada päänahka rauhoittumaan. Kävikin juuri päinvastoin!! kun olin saanut pesuvälin venytettyä joka 3pv, oli tilanne jo niin kamala etten enää kestänyt. ihan Itketti kun päänahka kutisi niin paljon ja tuntui kuin olisi tulessa. Kävin lukemassa netistä tietoa jossa minulle selvisi tämä bakteeri-asia, ja että olin ollut kokoajan väärässä sen suhteen mistä kuivuus/hilseily johtuu. tilanne helpottui heti kun pesin tukkani taas joka pv, niinkuin ennenkin (ja ihan kunnon hilseshamppoolla)

Mutta jos sinulla on normaali päänahka, niin anna mennä vain.

Vierailija
2/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Pari ekaa viikkoa hiukset tuntuu rasvoittuvan ja tekisi mieli pestä, mutta kun antaa vaan olla, niin homma tasapainottuu. Tähän asti päänahkasi on tottunut joutumaan kemikaalikäsittelylle alttiiksi tasaisin väliajoin, ja ylimenokausi toki on haastava.

Olen pessyt hiukseni (noin 50cm) vain vedellä viimeisen vuoden ajan ja tukka on paremmassa kunnossa kuin koskaan. Suosittelen testaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentista! :)

Mulla on todella hennot ja sillkiset hiukset, jotka rasvoittuu tosi nopeasti (siis ihan vuorokaudessa )

Olen vuosia käyttänyt kamalasti hiustenhoitotuotteita ja nyt haluaisin antaa hiusteni "hengähtää"

Vierailija
4/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiseeko päänahka jos ei shampoota käytä? Mä hikoilen sen verran, erityisesti päästä öisin (vaihdevuodet), että epäilyttää saako pelkällä vedellä sen tunkkaisen hajun pois?

Vierailija
5/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllhn se toimii, iteki kokeilin. Mutta jos haluaa laittaa hiuksiaan kakalla yms niin se lakka ei kunnolla lähde pelkällä vedelleä. Että harjaamisella lähtee toki ja on, mutta hiukset ovat vähän hassut. Eli et voi käyttää hiuslakkaa enää kun lopetat shampoon käytön.

Vierailija
6/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joudun pesemään joka päivä, koska muuten tuntuu niin ällöltä. Olen joskus yrittänyt tuota pesuvälin pidentämistä siedättämällä, mutta ennätykseni taitaa olla kolme päivää pesemättä, enempään ei millään pysty. Pitäisi muuttaa jonnekin autiolle saarelle tai erämökkiin, jos haluaisi vierottaa itsensä hiustenpesusta.

Joskus nuorena 90-luvulla minulla oli välillä permanentti ja silloin riitti se, että pesi hiukset joka toinen päivä. Permanentti kohotti sen verran hiuksia irti päänahasta.

Vierailija
7/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pesen hiukset shampoolla juurikin parin kolmen päivän välein. Ennen hiukseni näyttivät rasvaisilta jo päivän päästä hiustenpesusta, nyt vasta kolmen päivän päästä. Kroppasuihkussa käyn päivittäin, joskus saattaa tulla välipäivä jos en ole hikoillut. Hoitoainetta käytän aina shampoo pesun jälkeen, 2 in 1 shampoot eivät sovi minulle, hiukset vain kuivuvat siitä.

Vierailija
8/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllhn se toimii, iteki kokeilin. Mutta jos haluaa laittaa hiuksiaan kakalla yms niin se lakka ei kunnolla lähde pelkällä vedelleä. Että harjaamisella lähtee toki ja on, mutta hiukset ovat vähän hassut. Eli et voi käyttää hiuslakkaa enää kun lopetat shampoon käytön.

Kakalla 😂

Vierailija
9/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No,, moni allerginen on lopettanut shampoon käytön juuri siitä syystä, että päänahka on ärtynyt niin pahasti vaahdonmuodostusaineista ja muista kemikaaleista. Ei siis tarvitse olla mikään normaali päänahka, ettäkö voisi luopua shampoosta. Se, ettei pese shampoolla, ei tarkoita sitä, etteikö tukkaa pestäisi.

Kannattaa etsiä eri vaihtoehtoja netistä, löytyy myös paljon ohjeita itsetehtyihin pesuainevaihtoehtoihin. Lämmitetty hunaja veteen sekoitettuna pesee hyvin ja pehmeästi - ei ikinä uskoisi. Samoin kananmunankeltuainen veteen sekoitettuna. Ei missään nimessä valkuaista, sillä se helposti lämpimässä vedessä kokkeloituu :D .. kun taas keltuainen huuhtoutuu hyvin pois eikä jätä mitään hajua jälkeensä. Ihme kyllä jättää hiukset harvemmin pesua kaipaaviksi, ilmaviksi ja jänteviksi. (Tai ei mikään ihme, entisaikaan ennen shampoita tätäkin käytettiin usein. Shampoo on melko uusi keksintö.) Pesevän aineen ei tarvitse vaahdota pestäkseen - tämä on viime puolen vuosisadan aikana ihmisille iskostettu idea.

Soodapesu voi olla aika jämerää kamaa, sen kanssa kannattaa muistaa riittävä laimennus ja hyvä huuhtelu. Eikä sovi kaikille, mutta monella toimii sekin.

Yksi vaihtoehto ovat palashampoot, jotka eivät sisällä shampoissa käytettyjä vaahdotusainesosia, kuten natriumlauryylisulfaattia (sodium laureth/laurl sulfate), kokamidopropyylibetaiinia (cocamidepropylbetainea) jne. muita kemikaaleja. Joidenkin viherpestyjen valmistajien saippuoissa näitäkin on, mutta inci-listat lukemalla tarkasti läpi niitäkin voi välttää.

Luontaistuotekaupoista löytyy myös erilaisia savijauheita; kaoliinisavijauhe on valkoista ja pehmeämmin pesevää, montmorilloniittijauhe vihreää ja pesee rasvaisetkin hiukset. Aika kallista puuhaa muihin verrattuna, ainakin pitkään tukkaan menee monta lusikallista jauhetta kerralla eikä ole ihan niin edukasta. Käyttö on myös sotkuisen tuntuista joskus, mutta tämäkin on yksi vaihtoehto niille, jotka eivät syystä tai toisesta halua tai voi shampoita käyttää.

Jos olet pitkään käyttänyt kemikaaleja hiuksiin, voit kohdata sen paljonpuhutun lähmäkauden muutaman viikon verran, joka kyllä menee ohi. Minulla sitä ei ilmennyt, ja alusta asti olivat hiukset heti puhtaan tuntuiset ja ilmavat. Ehkä siinä auttoi se, että aloitin niillä sooda-vesipesuseoksilla ja huuhtelin omenasiiderietikka-vesi-seoksella (oli hankalaa, koska en pidä edes siiderietikan hajusta). Kannattaa hakea lisätietoja netistä! Onnea kokeiluun.

Vierailija
10/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kokeilin marseille-saippuaa erään blogin innoittamana. Itselleni toimii, puolipitkät vaalennetut hiukseni ovat paksumman oloiset, kiiltävät sekä pesuvälit ovat harventuneet.

Vierailija
11/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset voi pestä myös saippualla (tarkoitan saippuoidusta öljyistä tehtyä, en sls-pohjaista). Palashampoon ja saippuan ero on käytettyjen öljyjen keskinäisessä suhteessa. Se monen kehuma oliiviöljysaippua on ihan ok vaihtoehto, mutta myös muut saippuat käyvät, jos kaipaa vaihtelua.

Vierailija
12/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesemättömien hiusten tunkkainen haju on aivan kauhea! Ettehän levitä sellaista ympäristöönne pesemättömyyskokeiluillanne?

Vierailija
13/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom. jos käytät muotoilutuotteita hiuksiisi, unohda koko juttu.

Aloita pidentämällä hiustenpesuväliä. Eli jos peset nyt joka päivä hiukset, harvenna joka toiseen päivään. Älä edes kastele niitä silloin kun et pese.Itse pesin vajaa 2 kk ajan joka toinen päivä, ennen kuin harvensin pesuvälin kolmeen päivään. Eli kun alkoi tuntua, ettei ne vielä toisena päivänä olleet ihan kamalan likaiset, en pessyt niitä vielä. Siitä kuukausi, ja riitti jo 2 kertaa viikossa, vuorotellen 3 ja 4 päivän pesuväli. Se on tuntunut jo jonkin aikaa sopivalta minun rasvoittuviin hiuksiini. Nyt on kokeilun alusta melkein vuosi aikaa, ja muutaman kerran olen tuosta yrittänyt vielä harventaa. Nyt tuntuisi, että satunnainen 5 päivän pesuväli ei ole pahaksi.

Toisin kuin edellisellä kirjoittajalla, minulla hilse väheni, kun vähensin shampoopesuja, sanoin hiukset ovat tuuhentuneet. Mutta jos harvensin pesuväliä liian nopealla tahdilla, alkoi tulla finnejä otsaan.

Eli kannattaa kokeilla, mutta ilman kiirettä. Hiuksia ei kannata pestä tavan vuoksi vaan ainoastaan silloin kun sille on selvä tarve. Jollekin se on kerran päivässä shampoopesu, toiselle riittää vähempikin. Jotkut vain huuhtovat vedellä, ja kokevat, että se riittää.

Vierailija
14/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täitähän siitä syntyy päähän hiuspohjaan, jos iät ajat jättää tukkansa pesemättä.

Vierailija
15/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex (mies) lakkasi pesemästä hiuksiaan ja kieltämättä se haju ja näky oli aika kamala. Ei muka olleet likaiset, mutta yäk. Yksi parturikin kieltäytyi leikkaamasta exän hiuksia. (Ei oltu tuon kouhotuksen aikaan enää yhdessä, mutta nähtiin aina välillä muista syistä.) Jollekin toi pesemättömyys voi sopia, ei kaikille.

Vierailija
16/17 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tälle rintamalle kuuluu? Pesujauhe ei kuulosta hyvältä astmaatikoille. Onko löytynyt uusia niksejä. Mikä taas ei toimi.

Vierailija
17/17 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vihervasuripellethän harrastivat tätä joskus 2010 paikkeilla. Hiukset olivat sameat, paskanhajuiset ja tali näkyi ja haisi. Kampisivat sitä pituuksiin ja olivat ylpeitä paksuista hiuksistaan. Eräskin kehuskeli, ettei haise. Kyllä haisi, ihan järkyttävältä talilta ja pesemättömältä paskalta. Vedellä muka pesi sitä paskaista reuhkaansa ja eihän se siitä puhdistunut. Myöhemmin oli kaikessa hiljaisuudessa palannut shampoopesuun, kai sille oli joku sanonut totuuden pelleilystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi