Miksi katsot kummeksuen astiastoa kun olet kylässä?
Minulle tuli ruokavieraita ja seurueen nainen katsoi astiastoamme todella vaikeastiymmärrettävä ilme kasvoillaan. Sain käsityksen sekä paheksunnasta että niin sanotusti kieroon katsomisesta. Astiasto on vanha mutta puhdas ja sitä käytetään yleensä juhlavemmilla aterioilla. Sen verran tuo ilme vaivaa vieläkin että kysyn teiltä minkä vuoksi ihminen tavallaan jähmettyy tuollaiseen ilmeeseen. Ilme tuli esille kun kävi ilmi, etten ollut ostanut astiastoamme uutena kaupasta. Pelkäävätkin ihmiset nykyään ihan tosissaan saavansa jonkin taudin jos astiat pestään käsin ja kuivataan puhtaalla keittiöpyyhkeellä?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Istuta vaikka orvokkeja niihin ens kesänä. :-)
Istuta sinä omiisi. Minä aion jatkaa astiaston käyttöä ruokailukäytössä myös tulevaisuudessakin.
Koska yritin kääntää katseeni johonkin muualle niistä hurjista verhoista. Sattui nyt olemaan se astiasto lähinnä. Minulla on tapana kummastella milloin mitäkin. Jätä minun ajatukseni omaan arvoonsa. Se toinen kummeksui mattoa, muttei näyttänyt sitä ulospäin ja se kolmas ihasteli lamppua, muttei kertonut sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain haperoa vanhaa materiaalia, niin niistähän voi irrota vaikka mitä kemikaaleja ja pieniä osia. Ovat kyllä epähygieenisiä myös. En itsekään tykkäisi.
Mitä epähygieenistä on valkoisessa posliinissa, jota on koristeltu kultamaalilla?
Jos se maali on siinä kupin reunassa ja suorassa kontaktissa suuhun, ihan varmasti ajan oloon sen verran kuluu, että irtoaa maalia suuhun.
Pesu kuluttaa paljon enemmän. Eihän sitä kuppia pidetä huulilla tuntitolkulla per käyttökerta.
Esim. Arabia on lopettanut lyijyn käytön lasitteissa 70-luvulla, sitä ennen voi olla huikeita lyijypitoisuuksia sen lisäksi voi irrota kadmiumia. Posliiniastioiden pintahan lasitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain haperoa vanhaa materiaalia, niin niistähän voi irrota vaikka mitä kemikaaleja ja pieniä osia. Ovat kyllä epähygieenisiä myös. En itsekään tykkäisi.
Eikös astiastot ole yleensä jotain posliinia tai kivitavaraa? Eihän niistä mitään kemikaaleja irtoa? Monilla on perintöastiastojakin. :)
Paitsi vaikka 720x nykyiset raja-arvot ylittäviä lyijypitoisuuksia.
Miksi valehtelet että katson kummeksuen astiastoa, kun olen kylässä?