Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisi yrittää myös ymmärtää alkoholistien nyt aikuisia lapsia

Vierailija
09.11.2016 |

Heillä voi olla monta aika päällekkäistä traumaa; on jouduttu hakatuksi, hoitamaan koko perheen asiat vaikka hädin tuskin on itse vaipoista päässeet jne.

Itselläni on tuttavapiirissä kaksi tällaista. On löydetty todella mustavalkoinen elämänpolku, jossa alkoholi on pahapaha PAHA, ja ihmisillä jotka juo silloin tällöin ei ole mitään kontrollia. Sitten kun on vielä lapsesta asti jäänyt joku suorittaminen/asioiden hoitaminen (lue: oman ja läheisten elämän kontrollointi) päälle, niin yhdistelmä on aika raskas välillä.

Koen, että meillä on ollut silti hyvä ihmissuhde. Pystyn ymmärtämään heidän vaikuttimiaan ja motiivejaan, olen kyseenalaistanut omaa alkoholin käyttöäni ja vastavuoroisesti he ovat saaneet nähdä normaalia alkoholinkäyttöä.

Olen itse pystynyt kasvamaan niin onnellisessa asemassa, että en edes tiennyt, mikä alkoholisti on. Alkoholille oli aikansa, paikkansa ja määränsä.

Sen verran toivoisin kyllä jatkossa, että lapsien kesken ei tarvitsisi paasata mistään alkoholisteista tms. koska omat lapset on kokeneet sen vähän outona. Pelottavanakin.

Ymmärretään kaikki toisiamme, varsinkin näin pyhien alla :)

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasinen lapsuus purkautuu ympäristöönsä myös pelkona ja kontrollinhaluna, kyllä.

Vierailija
2/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä välillä huomaan saarnaavani kavereille, kuinka niiden lasten ei tulis niin paljoo harrastaa tms. Sitten nolottaa kun muistan, että kaikilla ei ole samanlaista hirviövanhempaa kun itellä oli, joka seisotti pakkasessa maila kädessä. Se vaan TUNTUU siltä. Ja näyttää pahalta. Tulee omat muistot pintaan, ja niitä sitten projisoi... Et kyllä mä ymmärrän. Mut niin pitäs jossain vaiheessa niidenkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sanottu! Ymmärrys on a ja o, paljon käsittelemättömiä asioita on mäillä ihmisillä :(

Vierailija
5/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menis terapiaan!!!

6/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tarvitsevat ymmärrystä, mutta ei normaalia asiaa voi, eikä kuulu lakaista maton alle saati lakkauttaa vain siksi että joillakin on traumoja.

Vierailija
7/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä tarkoitin, että ymmärtää juuri se, että heillä on niitä traumoja, jotka estää asiasta keskustelun usein. En jaksa vängätä, mielummin kutsun kylään ja tarjoan heille esimerkkejä, joita eivät ole saaneet :)

Vierailija
8/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin oivallus: "minä en tarvitse alkoholia pitääkseni hauskaa jäkä jäkä"

No ei kukaan muukaan, mutta on se helvetisti helpompaa :D

Vierailija
9/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"en ymmärrä ihmisiä jotka suunnittelee kuukausia etukäteen, mitä ne juo"

Johtuen siitä, että oma ymmärrys alkoholista rajoittuu johonkin isän/äidin roskiksessa piilossa olleeseen suomiviina/pirtupulloon.

Eri viinit eri ruokien kanssa, mieluiten jotain hyviä klassikoita ja kiinnostavia uutuuksia. Ruoka & viini on sinfonia.

Vierailija
11/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

millonkohan vuoden viinit taas tulikaan? EIkö ne joulumarkkinoille ollut?

Vierailija
12/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuen siitä, että oma ymmärrys alkoholista rajoittuu johonkin isän/äidin roskiksessa piilossa olleeseen suomiviina/pirtupulloon.

Eri viinit eri ruokien kanssa, mieluiten jotain hyviä klassikoita ja kiinnostavia uutuuksia. Ruoka & viini on sinfonia.

Kyllä näissä viininlipittäjissäkin on alkkiksia, itse asiassa niitä on paljon ns. paremmissa piireissä. Käytös ei ole niin holtitonta, mutta alkoa kuluu suuret määrät ja touhu on elitistisen peiteltyä.

Vierailija
13/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näissä viininlipittäjissäkin on alkkiksia, itse asiassa niitä on paljon ns. paremmissa piireissä. Käytös ei ole niin holtitonta, mutta alkoa kuluu suuret määrät ja touhu on elitistisen peiteltyä.

Kaiken voi vetää överiksi, mutta vaan sairaat näkee sitä joka puolella.

Vierailija
14/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi myös olla ihan normaalisti, eikä aina yrittää ymmärtää. Jotkut jaksavat jauhaa aina siitä, että miten olen kokenut vanhempani alkoholismin, miten uskallan itse juoda, enkö pelkää alkoholisoituvani, juonko usein, juonko paljon ja jos herran jumala, kerrankin olen selvinpäin jossain, niin ollaan niin ymmärtäväistä, että niin, kun se sinun alkoholisti-isäsi....

Olen ihan oma yksilöni, vanhemmistani huolimatta.

Vierailija
15/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierailija kirjoitti:

Voisi myös olla ihan normaalisti, eikä aina yrittää ymmärtää. Jotkut jaksavat jauhaa aina siitä, että miten olen kokenut vanhempani alkoholismin, miten uskallan itse juoda, enkö pelkää alkoholisoituvani, juonko usein, juonko paljon ja jos herran jumala, kerrankin olen selvinpäin jossain, niin ollaan niin ymmärtäväistä, että niin, kun se sinun alkoholisti-isäsi....

Olen ihan oma yksilöni, vanhemmistani huolimatta.

Hyvä pointti. Mä ennen kaikkea kuitenkin puhun näistä ihmisistä, jotka ei ymmärrä itsensä ja muiden välisiä rajoja ja on sitten sopimattomalla tavalla puuttumassa niihin toisten ihmisten valintoihin.

ap

Vierailija
16/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on naurettavaa yleistystä, tekeekö alkon käyttö noin tyhmäksi? Mitenkäs se osa ihmisiä, jotka elävät ilman alkoholia (tai juovat sitä vain muutaman kerran vuodessa pieniä määriä), ja ilman traumoja alkoholisteista? Mikä on teidän diagnoosinne heille?

Joukossa on paljon heitä, jotka välittävät itsestään ja terveydestään niin paljon, etteivät halua kyseistä myrkkyä juoda. Saati käyttää muitakaan terveydelle haitallisia huumeita. On olemassa paljon muitakin juomavaihtoehtoja. Ettekö te pyhät alkoholinkäyttäjät IKINÄ arvostele KETÄÄN muita ihmisiä erilaisesta elämäntyylistään? Vaikeaa uskoa :D

Vierailija
17/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku teistä eilen kyseli absolutisteilta, millainen oli heidän lapsuudenperheensä? Vähintään puolet tuli raittiista tai kohtuukäyttäjien kodista. Mihin tämä jo unohtui?

Vierailija
18/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken voi vetää överiksi, mutta vaan sairaat näkee sitä joka puolella.

On surullinen fakta, että alkoholin ongelmakäyttöä on joka puolella. Näyttää siitä huolimatta olevan vielä aikamoinen tabu, harva uskaltaa omasta ongelmastaan avoimesti puhua.

Vierailija
19/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin oivallus: "minä en tarvitse alkoholia pitääkseni hauskaa jäkä jäkä"

No ei kukaan muukaan, mutta on se helvetisti helpompaa :D

Ootko sä jotenkin huumorintajuton, kun sulla ei ole hauskaa ilman alkoholia?

Vierailija
20/35 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtäkään absolutistia, joka EI olisi alkoholistiperheestä. On niitä kuitenkin 5 puolitutut mukaan luettuna.