Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pakko opettaa lapsille Sivistynyttä ja Eurooppalaista Alkoholikulttuuria sekä Kohtuukäyttöä, jos ei käytä alkoholia tai pidä viinistä?

Vierailija
09.11.2016 |

Nyt, kun aihe puhuttaa joulun alla:
Tosi monet puolustelevat alkoholin kohtuukäyttöä lapsiperheessä sillä, että lasten pitää oppia ettei alkoholi ole mikään mörkö ja että sitä voi käyttää kohtuudella. Että viinipullo voi olla tavallinen elintarvike ruokapöydässä siinä missä maitopurkki tai suolakurkkupurkki. Olen samaa mieltä vanhempien mallin tärkeydestä, koska itse aloin teininä juoda viikonloppu- ja juhlapyhäkännejä. Se oli ainoa malli, jonka ympäristö antoi juomisesta, ja uskon monen muun suomalaisen kokeneen saman kohtalon.
Eli kaiken kaikkiaan pidän oluen taikka viinilasillisen juomista silloin tällöin ihan ok juttuna myös lapsiperheessä.

Mutta entä kun en enää itse käytä lainkaan alkoholia? Ei, en ole raivoraitis enkä raitistunut alkoholisti. Olen vain tullut siihen tulokseen, että jo yhdestä annoksesta alkoholia tulee kova päänsärky (migreenitaipumus) ja muutamasta annoksesta seuraa armoton morkkis, joka pilaa koko seuraavan viikon (morkkikseen ei siis ole mitään muuta syytä kuin alkoholin aiheuttama hermoston/välittäjäaineiden epätasapainotila). En siis oman fyysisen ja henkisen hyvinvointini vuoksi viitsi juoda edes yhtä annosta, mieluummin olen ilman.

En myöskään pidä alkoholin mausta (en edes viinistä ruoan kanssa), joten tuntuu omituiselta että minun olisi pakko juoda viiniä "mallin vuoksi" kun a) saan siitä päänsärkyä, b) saan siitä masennusta c) enkä edes pidä alkoholista. Ymmärtääkseni väitteet kohtuukäytön terveellisyydestä on jotakuinkin kumottu uusimpien tutkimustulosten mukaan, joten minulla ei kerta kaikkiaan ole mitään syytä juoda yhtä olutta tai lasillista viiniä.

Onko siis aivan pakko, jotta olisin hyvä malli lapsilleni? Kasvaako heistä nyt rapajuoppoja? Alkoholi ei ole mikään mörkö perheessämme muuten kuin sen verran, että en mieluusti vie pieniä lapsiani sellaisiin juhliin, missä aikuiset ovat selkeästi humalassa (esim. sukujuhlien jatkot booleineen). En vaan yksinkertaisesti juo. Eikä puolisonikaan.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan täällä vai jollain muulla foorumilla EHYT:n kukkahattupuljun neuvo että vanhempien pitää opettaa lapset ryyppämään oikein.

Ei helvetti siis mitä näitten kukkahattujen päässä liikkuu.

Miksi pitäisi lapset opettaa ryyppäämään jos ei itsekään alkoholiin koske?

Tuskin tässä nyt mistään ryyppäämisestä on kyse. Jos perheessä ei normaalisti käytetä esim. viiniä ruokajuomana, niin sekin on ihan ok. Mielestäni voisi silti olla hyvä antaa teinin tutustua turvallisessa ympäristössä siihen, miten alkoholi kehossa vaikuttaa, jotta oppii rajansa. Mitään perskännejä ei ole syytä ottaa, mutta vaikkapa "hieno" ravintolaillallinen viineineen tai saunakalja juhannuksena lienevät sopivia kokemuksia. Jos nuori ei itse halua edes maistaa alkoholia, ei sitä kannata tuputtaa. Toisaalta nuorelle voi olla hyvä nähdä myös vahvasti päihtyneitä (eli säälittäviä) henkilöitä esim. risteilyllä.

Jos teiniä varjellaan liikaa "viinan kiroilta", niin saattaa olla, että hän juo itsensä jalattomaksi heti ensimmäisessä yläkoulu-diskossa.

Juoko teinit nykyään enää samalla tavalla kuin vaikka 80-90-luvulla? Itse olen ymmärtänyt etteivät yhtä automaattisesti, vaan tosi moni on kokonaan juomatta tai ottaa vaan muutaman.

Vierailija
22/28 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse juoda alkoholia voidakseen antaa lapsille käsityksen sivistyneestä alkoholinkäytöstä. Tärkeintä on, että ei vedetä kännejä kotona tai jotenkin tirskuen ihannoida kännejä, mutta ei myöskään demonisoida alkoholinkäyttöä lasten kuullen. Eli jos tuttava kertoo ostaneensa joulupöytään pullon viiniä x, ei aleta puolison kanssa myöhemmin lasten kuullen riekkumaan, että mitähän senkin perheen lapsista tulee. Kerrotte vaan miten suhtaudutte asiaan eli alkoholinkäyttö rajoitetusti on ihan ok juttu aikuisilla, mutta se nyt ei vaan satu itseä kiinnostamaan, ihmiset pitävät eri jutuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan täällä vai jollain muulla foorumilla EHYT:n kukkahattupuljun neuvo että vanhempien pitää opettaa lapset ryyppämään oikein.

Ei helvetti siis mitä näitten kukkahattujen päässä liikkuu.

Miksi pitäisi lapset opettaa ryyppäämään jos ei itsekään alkoholiin koske?

Tuskin tässä nyt mistään ryyppäämisestä on kyse. Jos perheessä ei normaalisti käytetä esim. viiniä ruokajuomana, niin sekin on ihan ok. Mielestäni voisi silti olla hyvä antaa teinin tutustua turvallisessa ympäristössä siihen, miten alkoholi kehossa vaikuttaa, jotta oppii rajansa. Mitään perskännejä ei ole syytä ottaa, mutta vaikkapa "hieno" ravintolaillallinen viineineen tai saunakalja juhannuksena lienevät sopivia kokemuksia. Jos nuori ei itse halua edes maistaa alkoholia, ei sitä kannata tuputtaa. Toisaalta nuorelle voi olla hyvä nähdä myös vahvasti päihtyneitä (eli säälittäviä) henkilöitä esim. risteilyllä.

Jos teiniä varjellaan liikaa "viinan kiroilta", niin saattaa olla, että hän juo itsensä jalattomaksi heti ensimmäisessä yläkoulu-diskossa.

Juoko teinit nykyään enää samalla tavalla kuin vaikka 80-90-luvulla? Itse olen ymmärtänyt etteivät yhtä automaattisesti, vaan tosi moni on kokonaan juomatta tai ottaa vaan muutaman.

Totta tuokin, mutta on täällä maalla ainakin nähty sellaistakin, että isä menee yhdessä niukasti pukeutuneen teinityttärensä kanssa pubiin iltaa viettämään...

Vierailija
24/28 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tärkeintä on opettaa suvaitsevaisuutta. Toiset juo ja toiset ei. On ihan normaalia, että aikuiset ottaa joskus alkoholia, mutta on aivan yhtä normaalia, ettei juo missään juhlissa tippaakaan.

Vierailija
25/28 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juot vaan itse kivennäisvettä ja juotat lapsesi kunnolla känniin. Nait niitä sitten poronsarvella perseeseen. Oppivathan turvallisessa ympäristössä, mitä saattaa käydä, jos alkoholia nauttii holtittomasti ja liikka luottaa ystävällisen olisiin ihmisiin.

Vierailija
26/28 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absurdi keskustelu. En usko että on mitään syytä tutustuttaa nuorta alkoholiin kotona. Olen nähnyt jotain sellaisia tutkimustuloksia, että alkoholin tarjoaminen kotona lisää nuorten alkoholinkäyttöä. Ns. viinimaissa (joissa opetetaan lapsille sivistynyttä alkoholinkäyttöä) alkohoinkäyttö on ollut perinteisesti hyvin runsasta. Tilastollisesti alkoholismin riski on sitä pienempi mitä vanhempana aloittaa.

Vierailija
27/28 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juotiin joskus kotona sivistyneesti mutta se esimerkki tuli kyllä kavereilta, joiden kanssa juotiin enemmän. Ystäväpiiri on helpoosti se mistä ne mallit tulevat, eikä koti. Eri asia tietenkin, jos lapsella ei ole ystäviä, vaan sitä rontataan harrastuksesta harrastukseen jossain syvässä espoossa. Sellaiset usein alkoholisoituvat kun vihdoinkin noin 20 vuotiaina pääsevät irti perheestään ja voivat vihdoin alkaa elää omaa elämää vailla pakollisia harrastuksia ´ja pääsevät vihdoin etsimään omia ei harrastuksen kautta pakkopullana tulleita ystäviä baareista.

Vierailija
28/28 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko opettaa käytännössä alkoholin käyttöä, jos sitä ei kerran perheessä muutenkaan käytetä, ainakaan kovin usein. Mutta asiasta voi ja pitää keskustella. Kyllähän lapset näkevät humalikkaita ulkona horjumassa ja jopa konttaamassa. Voi keskustella, millaisia vaikutuksia alkoholilla on, että on olemassa eri vaihvuisia aineita ja eri käyttöön tarkoitettuja. Suhteellisen moni teini käy rippikoulun ja viimeistään silloin osallistuu ehtoollisen viettoon ja maistaa viiniä. Tosin moni on ollut vanhempiensa mukana ehtoollisella jo aiemminkin ja saanut jo maistaa viiniäkin. Samalla kun keskustellaan alkoholeista ja niiden kohtuukäytöstä, voi myös perustella, miksi itse ei käytä lainkaan alkoholipitoisia juomia. Monella tämän päivän aikuisella on ollut lasinen lapsuus, siis ainakin toinen vanhemmista on ollut ongelmakäyttäjä, ja samanlainen lapsuus on tänä päivänäkin monella lapsella. Vanhempien alkoholin runsas käyttö voi joistakin tehdä myöhemmin alkoholisteja tai sitten raivoraittiita tai sitten jotakin siltä väliltä.. Meillä äiti ei käyttänyt lainkaan alkoholia, isäpuoli saattoi vetää muutaman kerran vuodessa aika rankastikin (maalaishäät!), veli käytti aika runsaasti ja minä otin nuorempana harvoin lasillisen tai kaksi, kunnes lopetin kokonaan lähes 20 vuotta sitten. En koe jääneeni mistään paitsi pää selvänä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän