Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkaetiketti? Neuvokaa.

Vierailija
09.11.2016 |

Innostun kovin herkästi ja puhun silloin kiihtyneesti kovalla äänellä. Toisaalta rauhoitun hetkessä. En kanna kaunaa. Olen joustava ja sopeutuvainen, mutta vaadin syyt olla. Näitä kahta viimeksi mainittua piirettä ei ehkä ymmärretä, kun on nuo ensiksi mainitut piirteetkin. Miten hillitsisin itseäni, kun menen uuteen työpaikkaan pitkien kotiäitivuosien jälkeen?

Kotona olenkin saanut olla pomona ja olen tottunut siihen. En tahdo, että saavat väärän käsityksen minusta. Olen yhteistyökykyinen ja ahkera. Tahdon tehdä työni hyvin. Ymmärrän järkiperustelut, mutta en ole mikään väritön hiirulainen sitten millään ja se voi pelottaa joitakin? Tulen tekemään töitä vertaisteni kanssa, en esimiesasemassa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu. Käyttäydyt työpaikan kaavojen mukaan, kukaan ei halua sinne ailahtelevaa ja taistelunhaluista kotona pomottavaa äitiä.

Vierailija
2/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa: "vaadin syyt olla"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sun kuvailu oli aikamoista ympäripyöreää höpöhöpöä. Olen sopeutuva ja joustava, jos siihen on mielestäni tarpeeksi hyvä syy. Eli et ole.

Avaa hieman esimerkkien kanssa että mitkä sun piirteet on sellaisia, jotka sä pelkäät mahdollisesti aiheuttavan kahnauksia työpaikalla?

Sano suoraan ja rehellisesti.

Vierailija
4/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulet työskentelemään avokonttorissa, niin silloin kovaääninen puhe häiritsee muita. Entisessä työpaikassa oli yksi, joka välillä kiekui niin kovalla äänellä, että joinain päivinä teki mieli käydä kuristamassa hänet. Se häiritsi hirveästi, jos yritin keskittyä tai puhuin puhelimessa asiakkaan kanssa.

Sanoit, että innostut etkä kanna kaunaa. Tarkoititko, että hermostut hetkessä? Puhutko silloin syyttävästi toiselle? Vaikka itse rauhoitut hetkessä, toinen voi hiiltyä hitaasti ja myös rauhoittua hitaasti. Jos loukkaat toista, unohdat sanasi hetkessä, mutta se toinen voi muistaa ne pitkään. Toisille voi antaa työrauhan ja olla hyvä työkaveri olematta väritön hiirulainen.

Vierailija
5/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitas ny malttaa mielesi.

Teet työsi etkä hötkyile. Et ole siellä (etkä muuallakaan) pomo.

Vierailija
6/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vaadin hyvät syyt olla"

En jousta ja sopeudu tossukkana vaan tarpeen vuoksi.  Ennen lapsia tein toisten vuoroja jopa heti oman vuoroni jatkoksi, kun työkaverin lapsi sairastui. Vaikka minulla nyt onkin omia lapsia, niin tekisin toisten vuoroja, jos vain mies ehtisi hakemaan lapset hoidosta. Näistä tulee hyvä mieli, kun voi olla avuksi!

Ei näin, että "Voisitko laittaa nämä jutut paikoilleen, kun minä en nyt ehdi". Kiitos vain, mutta en tee avustavia tehtäviä enempää kuin omissani on, jää sitten vähän ylitöihin, jos et ehdi (näitä saisi olla tekemässä koko ajan, jos suostuisi). Ahkeralla puurtamisella säästämäni ajan käytän työssä kehittymiseen. Minäkin luen materiaalia ja en silloin ole vapaa avustaviin tehtäviin!

ap

Vierailija
7/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä ole joustava ja yhteistyökykyinen, jos sa väädit siihen jotain syitä. Töissä jo se on syy, että sä olet töissä. Se riittää, ja sen pitää riittää, koska siitä sulle maksetaan.

Vapaaehtoistyö ja vapaa-aika on sit erikseen, silloin saat vaatia paapomista ja insistoida hierarkiaa.

Vierailija
8/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat tosi rasittavalta työkaverilta, just sellaiselta, jolta ei viitsi pyytää neuvoa, apua tai huomauttaa kovasta äänestä, kun muut koittavat kuulla puhelimessa asiakasta. 

Vierailija
9/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä syyttele. Jotkut kokevat kovan äänen syytöksenä. Innostun kun olen iloinen ja iloisena olen kovaääninen. En hermostu. Jos hermostun, mitä teen harvoin, ensiksi rauhoitun ja sitten vasta puhun hillitysti ja harkiten. Onneksi minulla on oma työhuone.

ap

Vierailija
10/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innostuminen on hyvä asia, paitsi jos innostut kaikesta koko ajan. Kovaan ääneen puhumista sinun täytyy vaan hillitä kaikin keinoin. Samoin pomoilua, uusi työntekijä on kiva ja joustava, ei päällekäyvä.

Yritä miettiä etukäteen tilanteita, joissa saattaisin käyttäytyä epäsopivasti ja keinoja millä sen välttää. Laske kymmeneen, lähde pois tilanteesta tai yritä aktiivisesti puhua rau-hal-li-ses-ti.

Tämän päivän työelämässä ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin olla joustava ja sopeutua, myös huonoista syistä. Muilta äideiltä voi löytyä ymmärrystä kotoa töihin palanneelle, mutta aivan varmasti kohtaat työn sankareita, jotka eivät ole koskaan tehneet virheitä, joille sun kiihtyminen on punainen vaate.

Vierailija
11/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kauhutyökaveri eli henkilö, koka edellyttää (vaatii) muilta tietynlaista toimintaa, mutta ei itse suostu olemaan osa joustavaa työyhteisöä (et auta vaan menet lukemaan materiaalia...). Vaikutat henkilöltä, jonka kanssa ei parin viikon kuluttua halua kukaan olla tekemisissä, koska näet vain itsesi ja omat tarpeesi.

Meillä oli avokonttorissa kaltaisesi kiekuja. Siirryimme etätöihin. Pomo on ihmeissään, kun 100 m päästä ei tulla palavereihin vaan mieluummin istutaan rauhassa kotona skypepalaverissa.

Vierailija
12/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hillitsisin itseäni, kun menen uuteen työpaikkaan pitkien kotiäitivuosien jälkeen?

- en tiedä, mutta toivottavasti löydät keinot siihen, muuten susta ei tulla pitämään.

Vierailija
13/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"vaadin hyvät syyt olla"

En jousta ja sopeudu tossukkana vaan tarpeen vuoksi.  Ennen lapsia tein toisten vuoroja jopa heti oman vuoroni jatkoksi, kun työkaverin lapsi sairastui. Vaikka minulla nyt onkin omia lapsia, niin tekisin toisten vuoroja, jos vain mies ehtisi hakemaan lapset hoidosta. Näistä tulee hyvä mieli, kun voi olla avuksi!

Ei näin, että "Voisitko laittaa nämä jutut paikoilleen, kun minä en nyt ehdi". Kiitos vain, mutta en tee avustavia tehtäviä enempää kuin omissani on, jää sitten vähän ylitöihin, jos et ehdi (näitä saisi olla tekemässä koko ajan, jos suostuisi). Ahkeralla puurtamisella säästämäni ajan käytän työssä kehittymiseen. Minäkin luen materiaalia ja en silloin ole vapaa avustaviin tehtäviin!

ap

Eihän tuossa ole mitään vaatimista. Työkaveri ei voi pyytää jäämään ylitöihin, esimies voi, mutta silloinkin voi sanoa, että valitettavasti en nyt pysty. Sitäkin voi miettiä, jos työpaikalla ylitöitä on, niin muiden joustaessa yksi ei tee sitä koskaan.

Itse kyllä työpäivän aikana autan toisia, jos itsellä ei ole just silloin kiireellistä tehtävää. Joskus sitä itsekin tarvitsee apua ja jos en ole koskaan auttanut toisia, ei kukaan auta minua.

Vierailija
14/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"vaadin hyvät syyt olla"

ap

Sinä siis joustat ja saat hyvää mieltä asioista, joista tulee lisäpalkkaa, mutta et ole valmis auttamaan muita omien töittesi ohessa? Mieluummin ripottelet roskia lattialle kuin laitat roskikseen, koska siivoojan työtähän se roskien kerääminen on ja sinulle on olevinaan vaivaa siitä, että lajittelet omat jätteesi tyyliin tähän metalli, tähän energiajäte.

Tulet huomaamaan, että sinua ei auteta, vuoksesi ei jousteta etkä ole se henkilö, jonka toivotaan tekevän kaksi vuoroa peräkkäin. Kun lapsesi on sairas, kukaan ei kysele perääsi, vaan työyhteisö huokaisee helpotuksesta.

Vierailija
15/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedetään, että on löydettävä keino. En voi olla aivan vapaasti omana itsenäni. Hyviä puoliani on, että otan kritiikin vastaan tosissani ja pyrin lievittämään toisille aiheuttamaani tuskaa. Enkä pahastu kritiikistä. Yritän siis olla innostuneenakin hiljaisempi, mutta en ole valmis aivan sukkasillaan hissuttelijaksikaan ja panttaamaan ideoitani.

Hissuttelijat muutenkin puhuvat liian usein  seläntakana sen mitä pitäisi voida puhua kasvokkain. Eivät ole valmiita heittelemään raakileita ilmaan, vaan aina on kaikki valmista ja harkittua, omassa pienessä porukassa suunniteltua, tehtävät jaettu äänetystä vaille valmiiksi ja syrjivät jopa "ei kavereita". Olen räväkämpi. Olen vaarattomampi, koska olen avoimempi kuin he ja tämä voi kääntyä minua vastaan.

ap

Vierailija
16/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ripottele roskia, siivoan jälkeni, mutta tiedän, että se toinen lukisi myös, jos jäisi aikaa. Minä olen ansainnut ahkeruudella sen ajan lukea. Jo aamusta asti olen ajatellut, että nyt pidän kireän työtahdin, että ei tarvitse illalla kotona lukea, vaan ehdin jo töissä. Palkitseni itseni hyvästä työpäivästä uuden opettelulla.

ap

Vierailija
17/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ripottele roskia, siivoan jälkeni, mutta tiedän, että se toinen lukisi myös, jos jäisi aikaa. Minä olen ansainnut ahkeruudella sen ajan lukea. Jo aamusta asti olen ajatellut, että nyt pidän kireän työtahdin, että ei tarvitse illalla kotona lukea, vaan ehdin jo töissä. Palkitseni itseni hyvästä työpäivästä uuden opettelulla.

ap

Aloituksessa kirjoitit, että olet menossa uuteen työpaikkaan. Miten tarkkaan tiedät, mitä siellä päivän mittaan tapahtuu? Onko sinun työ täysin itsenäistä? Omassa työpaikassa työ tehdään itsenäisesti, mutta siitä vastataan tiiminä, joten omien töiden loppuessa on autettava toisia.

Vierailija
18/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Siis teillä jokaisella on omat työt, mitään ei tehdä tiiminä? Silloinhan sinun ei tarvitse päivän mittaan edes tavata muita kuin palavereissa ja niissä opettelet olemaan hiljaa. Jos teet töitä urakkatahdilla voidakseni loppupäivästä lukea, niin älä ihmettele niitä muita, jotka tekevät töitä yhdessä, saavat enemmän aikaan ja kääntävät sinulle selkänsä, koska et halua olla osa yhteisöä. Et voi yksilönä noukkia rusinoita pullasta ilman, että sinusta ei pidetä. Ennen kuin olet ollut 2 kk töissä, sinut on suljettu työyhteisön ulkopuolelle ja ihan syystä.

Vierailija
19/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedetään, että on löydettävä keino. En voi olla aivan vapaasti omana itsenäni. Hyviä puoliani on, että otan kritiikin vastaan tosissani ja pyrin lievittämään toisille aiheuttamaani tuskaa. Enkä pahastu kritiikistä. Yritän siis olla innostuneenakin hiljaisempi, mutta en ole valmis aivan sukkasillaan hissuttelijaksikaan ja panttaamaan ideoitani.

Hissuttelijat muutenkin puhuvat liian usein  seläntakana sen mitä pitäisi voida puhua kasvokkain. Eivät ole valmiita heittelemään raakileita ilmaan, vaan aina on kaikki valmista ja harkittua, omassa pienessä porukassa suunniteltua, tehtävät jaettu äänetystä vaille valmiiksi ja syrjivät jopa "ei kavereita". Olen räväkämpi. Olen vaarattomampi, koska olen avoimempi kuin he ja tämä voi kääntyä minua vastaan.

ap

Mun mielestä sä lähdet tässä jo väärälle polulle kun annat itsesi ajatella noin. Tuo minä vs. muut on tosi huono asema, joten älä aja itseäsi siihen.

Entäs jos yrittäisit hyväksyä muut työympäristössä sellaisina kuin he ovat? On hissukkaa, tossukkaa, neutraalia, äänekästä, kaikkeen puuttuvaa, passiivista, räiskyvää ja harmaata. Ei kaikkea erilaista aina pidä pelätä ja hyökätä sitä vastaan.

Vierailija
20/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tiimi, joka jakaa työtehtävät keskenään. Tiimillä on esimies ja esimiehellä esimies. Tehtävät kiertävät tiimin sisällä ja kukin vastaa osa-alueestaan itsenäisesti viikon tai kaeuemmin. Olen ollut vastaavassa työssä osa-aikaisena myös viimevuosina.  Otan esimiehen kautta vastaan lisätehtäviä, mutta en suoraan tiimiläisiltä, vaikka jotkut tekevät sitäkin. Vien esimiehen tietoon myös sen, jos minulle ei mielestäni jää tarpeeksi aikaa uuden omaksumiseen. Yleensä on kuitenkin jäänyt. Olen nopea ja tarkka. Autan toki välillä ja otan silloin mieluiten kokonaisia tehtäviä vastaan, en vain avustavia. Koska palkattuna on niukasti avustavia henkilöitä, niin monesti joku tahtoisi apua juuri niissä. Hoidan itseäni avustavat tehtävät jo, jolloin esim siivoojalle ei jää niin paljon työtä. Jotkut eivät pääse työrytmin heti vuoron alussa ja heille jää paineita saattaa työt loppuun ennen kotiin lähtemistä. Meillä on liukuva työaika, joten mielestäni voivat tehdä sitten pidemmän päivän.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän