Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ravintola-alan ihmiset ovat pääsääntöisesti niin ilkeitä?

Vierailija
09.11.2016 |

Tämä lainaus on toisesta ketjusta poimittu, mutta mielestäni kuvaa ravintola-alan ihmisiä erittäin hyvin:
"Jos haluat alalle jossa tunnevammaisuudella ei ole mitään väliä, opiskele kokiksi. Pääset näkemään kaikenlaisia lattiaritilät astianpesukoneessa peseviä, piiloilkeitä, naljailevia, omahyväisiä ja itserakkaita pikkuhitlereitä, jotka särpivät tomibjörckeinä ruokaa paljain sormin ja jotka panevat sinulle loskat suuhun jos kehtaat sanoa takaisin."

Työskentelin opiskeluaikanani ravintola-alalla tarjoilijana joitain vuosia ja alusta asti tapasin poikkeuksellisen ilkeitä ihmisiä sekä tarjoilijoiden että kokkien keskuudessa. Poikkeuksiakin oli, mutta pääsääntöisesti työntekijät olivat yllä kuvatun kaltaisia. Silloin ja myös jälkeenpäin olen miettinyt, että miksi tietylle alalle päätyy niin paljon hirveän negatiivisia ihmisiä. Toinen vaihtoehto tietenkin on, että alan vaativuus tekee työntekijöistä sellaisia. Negatiivisuus tulee esille siten, että uusia työntekijöitä perehdytetään huonosti, työntekijöisen kesken on nokkimisjärjestys, jolloin uudet työntekijät ovat pohjasakkaa, harjoittelijoita kohdellaan erittäin huonosti, puhutaan toisista pahaa selän takana ja sanotaan pahasti myös suoraan. Toki joukossa oli poikkeuksiakin, onneksi. Nyt kun olen täysin toisella alalla, en ole hetkeäkään haikaillut takaisin ravvintolatöihin. Joskus asiakkaana tulee kuitenkin mietittyä, onko tilanne edelleen sama ja mitenköhän henkilökunnalla pyyhkii tässä ravintolassa.

Minkälaisia näkemyksiä ja kokemuksia muilla?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alan stressaavuus on yksi syy monien ilkeyteen.

Vierailija
2/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset ihmiset haluavat tarjoilijoiksi? Ilmeisesti sellaiset, jotka haluavat palvella kännikaloja. Kukaan järkevä ihminen ei moisiin hommiin lähde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alalla yli 10 vuotta työskennelleenä allekirjoitan täysin. Uuteen työpaikkaan on inhottava mennä ton nokkimisjärjestyksenkin vuoksi. Nyt olen opiskelemassa sote-alalla ja oli aivan ihmeellistä mennä ekaan harjotteluun, kun minua, harjottelijaa, kohdeltiin ihanasti.

Vierailija
4/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan enemmän tai vähemmän karjuvia tai v..tuilevia kokkeja lähes joka kokkaus ohjelmat täynnä . Onkohan  alan perinne  olla muka arvostettu ja hankala. Koska olen niin loistava kokki voin olla hankala noille tolloille.

Vierailija
5/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko ilkeys syy työn stressaavuuteen?

Nojoo, yleisesti ottaen tollaset ketju- ja suurtalouskeittiöt on vähän työpaikkoja, joissa töissä on tyypit, jotka eivät päässeet opiskelemaan muualle, kuin amiksen suurtalouskokiksi. Moni tällainen ihminen paikkaa huonoa itsevarmuuttaan pilkkaamalla muita ja kiusaamalla - koska jotenkin luulevat sen nostavan heidän asemaansa. Todellisuudessahan jokainen järkevä ihminen ymmärtää, ettei kukaan tykkää oikeasti muita lyttäävästä tyypistä.

Vierailija
6/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni matalapalkka-aloista on, että syynä on surkea työnjohto. Ei poikkeuksia. Kunnollinen esimies osaa parantaa ilmapiiriä ja hankkiutua eroon niistä, jotka sitä huonontavat. Mutta matalapalkka-aloilla tietysti esimiehen työkin on niin huonosti palkattua, että vaikea siihenkään hommaan on ketään pätevää saada. Joten esimiehet huutavat ja haukkuvat työntekijöitä ja työntekijät totta kai alkavat inhota työpaikkaansa ja se näkyy.

Hiljattain olin työhaastattelussa, missä haastattelija ja tuleva esimieheni sanoi naureskellen olevansa niin temperamenttinen, että hänen työntekijöittensä pitää jaksaa kuunnella kun hän karjuu heille. Joo ei kiitos. Enpä mennyt sinne töihin. Yllättäen siellä oli kova pula pätevistä työntekijöistä.

Vierailija
7/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia kokemuksia ja näkemyksiä näköjään muillakin. Itse otin harjoittelijat aina lämpimästi vastaan ja perehdytin heitä myös niihin parempiin hommiin, enkä vain komentanut ja unohtanut heitä tiskinurkkaukseen. Toisten tarjoilijoiden suhtautuminen harjoittelijoihin oli aivan kauheaa. Hei eivät edes vaivautuneet opettelemaan heidän nimiään, vaan huusivat vain, että "harkkari, mee siivoamaan toi pöytä!"

Kokkien asenne tarjoilijoita kohtaan oli aivan järkyttävä. Kokit luulivat olevansa jotain jumalasta seuraavaa olomuotoa. Heillä oli valta muun muassa päättää, koska ja missä järjestyksessä tarjoilijat pääsevät syömään henksuruokansa. Uutena työntekijänä sain odottaa omaa ruokaani 16-tuntisessa vuorossani aivan nälkäkuoleman partaalla.

Ollessani ensimmäisessä työvuorossani yhdessä ravintolassa, tiputin lasin lattialle ja kysyin ystävällisesti eräältä työntekijältä, että miten siivoaisin sirpaleet. Vastaus oli sähinä, että "mee vaikka kierimään niiden päälle!" Tässä vain yksi esimerkki.

Mielestäni kiire ja stressi eivät oikeuta olemaan ilkeä. Sitä paitsi ei niissä ravintoloissa aina ollut kiire ja siltikin nämä ihmiset ilkeilivät myös silloin.

-ap

Vierailija
8/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi.

Vierailija
9/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeileppa alaa ja tule kertomaan! :D

Vierailija
10/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ravintola-alalla noin 10 vuotta töissä ja tapasin pääsääntöisesti tosi siistejä tyyppejä. Hauskoja ja rentoja ihmisiä jotka osaa hyväksyä erilaisuutta paremmin kuin monen muun ammattikunnan edustajat. Itselle jäi vakn lämpöisiä muistoja työkavereista ja perhemäisen läheisistä työyhteisöistä.

Vierailija
11/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin ravintola-alalla noin 10 vuotta töissä ja tapasin pääsääntöisesti tosi siistejä tyyppejä. Hauskoja ja rentoja ihmisiä jotka osaa hyväksyä erilaisuutta paremmin kuin monen muun ammattikunnan edustajat. Itselle jäi vakn lämpöisiä muistoja työkavereista ja perhemäisen läheisistä työyhteisöistä.

Lisäyksenä vielä että sarkasmi ja musta huumori on tosin valloillaan, ja tätä ymmärtämätön ihminen voi kokea sen ilkeytenä.

Vierailija
12/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin sanoa ihan rehellisesti, että: Mulle on tiuskittu ja mä olen tiuskinut. Mun olis pitänyt ymmärtää lähteä aiemmin. Ei mun ala.

Vierailija
13/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on päinvastoin, kuten joku tuolla jo sanoikin. Ilkeät ihmiset tekevät työstä stressaavaa. Sanottiin minullekin moneen kertaan, että on pakko olla tyly ja vaativa uusille työntekijöille, kun tämä on kova ala. No, se oli kova vain noiden ihmisten takia. Syytettiin kiirettä. Aivan samalla tavalla nuo ihmiset tiuskivat ja kirosivat silloinkin, kun työtä ei ollut. Valittivat minulle siitä työn vähyydestä, siitä että kohta on taas kiire. Yrittivät saada minut ymmärtämään että olen henkilökohtaisesti vastuussa siitä että asiakkaat tulevat kaikki samaan aikaan sitten kun tulevat.

Vierailija
14/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hektisissä töissä pitää olla todella hyvä paineensietokyky, koska pahimmillaan sä olet jatkuvasti tarkkailun alla. (Asiakaspalvelu) Erittäin kuluttavaa työtä.

Vierailija
15/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ajoittain hektisiä ja stressaavia työpaikkoja muitakin , eikä yleisesti ole hankalaa mainetta niissä työskentelevillä.  Hotellinvastaanotto lähtösuma aaamuisin , lentokentän lähtöselvitys ja muitakin lienee .

Vierailija
16/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan ajoittain hektisiä ja stressaavia työpaikkoja muitakin , eikä yleisesti ole hankalaa mainetta niissä työskentelevillä.  Hotellinvastaanotto lähtösuma aaamuisin , lentokentän lähtöselvitys ja muitakin lienee .

Esimerkiksi lähihoitajilla on samanlainen maine, ellei pahempi.

Vierailija
17/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kestä kuumuutta, poistu keittiöstä ja kuumuushan kiukuttaa ihmisiä yleisestiottaen.

Mä lähdin että heiluriovet heilahti..

Vierailija
18/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkikoulussa pitäisi kertoa opiskelijoille siitä että minkälainen kokin työ on? Samalla opiskelijan pitäisi kertoa ammattikoulussa siitä, minkälainen työharjoittelupaikka on. Rehellinen opiskelija osaa kertoa työpaikan hyvät tai huonot puolet. Se että kokin työ on jotain suurta ja ihanaa, niin se on täyttä valetta. Tylystä käytöksestä kannattaa valittaa eteenpäin, opiskelijan kohdalla ammattikoulu, työntekijän kohdalla työsuojelu.

Vierailija
19/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana kanssa hetken ravintolahommissa ja ei enää ikinä. Puistattaa ajatuskin. Asiakkaat aukoo kännissä päätään ja vanhemmat tarjoilijat ja kokit luulee olevansa ties mitä, onneksi poikkeuksiakin löytyy. Myös baarimestareissa sellasia jotka luulee olevansa Euroopan omistajia. Hoiotyössä viihdyn tuhat kertaa paremmin 😊

Vierailija
20/23 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän