11kk vauvan jatkuva imetys haittaa arkea - lopettaako imetys?
Vauva on aina ollut ihan mahdoton tissimaakari, saanut lapsentahtisesti rintaa jopa alle tunnin välein koko ikänsä. Kiinteiden syömään opettelu ollut hidasta, nyt syö kuitenkin säännöllisesti 5 ateriaa päivässä, joskin hiiren annoksia, mutta kuitenkin. Kasvaa tasaisesti, on terve ja reipas. Imetys on aina aika ajoin tuntunut raskaalta, mutta ollut lapselle niin tärkeää etten ole alkanut vieroittamaan.
Nyt ikää on kuitenkin pian 1v mittarissa ja alkaa pikku hiljaa haitata arkea tämä jatkuva imetys. Hän herää useita kertoja yössä lussuttamaan tissiä ja haluaa välillä nukkua päiväunet rinnalla. Alkaa huutaa ja repiä paitaa esim kaupassa, bussissa, ulkoillessa, missä vain, ja tämä on näin talven tultua pieni ongelma ihan arjen sujumisen kannalta. Tissit välillä ihan hajalla kun tuolla on kunnon hampaat ja esim unissaan tarraa kovaakin kiinni.
Onko shokkihoito ja imetyksen täysi lopetus ainoa vaihtoehto? Onko jotain pehmeitä keinoja vähentää imetystä? Olen tosi huono huudattamaan vauvaa ja hän on harvinaisen vaativa tapaus joten tilanteesta ulospääsy tuntuu vaikealta. Miten olette toimineet tämäntyyppisten vauvojen kanssa?
Esikoinen nukkui täydet yöt noin 8kk ja alkoi vähentää rinnalla käymistä n 10kk-> ja vieroitti itse itsensä asteittain lopullisesti 1v 2kk. Kaikki meni liiankin helposti, joten nyt olen ihan hukassa tämän toisen kanssa.
Apua?!?
Kommentit (37)
Syökö lapsesi tarpeeksi kiinteitä päivisin? Meillä 11kk lapsi, eikä maitoa mene enää kuin 1-2 kertaa vuorokaudessa, koska syö päivisin viisi kertaa puuroa, soseita ja sormiruokaa. Vai voiko kyseessä olla sen tyyppinen lapsi, joka roikkuu rinnassa läheisyydenkaipuun takia?
Tuskin se imetyksen lopetus on mikään autuus. Todennäköisesti on lapsella kausi, että haluaa enemmän läheisyyttä ja ei pysty erkautumaan äidistä. Itse olen vähentänyt ensin päiväimetystä ja yrittänyt kääntää huomiota johonkin kivaan tekemiseen tissin sijasta. Sitten iltaisin oli iltamaidot ja köllöttelyt sängyssä ja sen jälkeen isä tuli lapsen viereen nukuttamaan. Muutaman illan se pahin tuska kestää. Aluksi huusi vähän aikaa isän kanssa, kun silittelyt ei enää auttaneet kävin halimassa ja menin takaisin toiseen huoneeseen. Sitten aamuyöstä tissiteltiin eli yöllä ei alettu taistelemaan. Muutaman illan jälkeen nukahti ja rauhoittui lyhyen huudon jälkeen isän nukuttamana. Vähitellen ymmärsi, että pystyy nukahtamaan ilman tissiäkin ja parissa kuukaudessa jäi yösyömisetkin pois ja imetin enää iltaisin nukkumaan mennessä ja päikkäriaikaan.
meillä jouduttiin lopettamaan 6 kk kohdalla imetys allergioiden takia. Lapsi ei ollut koskaan suostunut syömään pullosta tai muuten kuin imemään maitoa. Lapsi ei syönyt 2 vuorokauteen mitään muuta kun sen minkä ruiskulla ruiskutin korviketta väkisin suuhun. Lapsi oli niin tempperamenttinen että lastenlääkäri olisi ottanut lapsen vauvalaan vueroitettavaksi imetyksestä. No äitinä kanniskelin nälkäistä lasta ja katsoin parin päivän paaston ja jaksoin kauemmin kuin lapsi. Kun lapsi ymmärsi ettei imetystä enää tule, katsoi minua silmiin ja alkoi syödä tuttipullosta ( tosin jatkossa ei koskaan syönyt tuttupullosta kuin äidin tai isän sylissä). Eli meidän tempperamenttisen lapsen kanssa auttoi vaan vielä kovempi jääräpäisyys ja se että lapsi tajusi ettei aikuiset anna periksi.
Onko lapsella jotain fyysisiä vaivoja joita lääkitsee tiheällä imetyksellä? Refluksia ja tai allergiaa? Erityisesti refluksissa lapsi haluaa usein maitohörpyt kun suuhun nousee pahanmakuista nestettä mahasta.
Jos näin niin esim refluksin hoito voisi helpottaa tilannetta.
Minä annoin tuossa vaiheessa ruoan kanssa lapselle tavallista maitoa, jota olin lantrannut vedellä. Ei juonut enää päivällä tissiä ja halusin pikku hiljaa totuttaa tavalliseen maitoon. Voisitko kokeilla, jos voisit siten korvata yhden tai kaksi imetystä?
Vierailija kirjoitti:
Onko jotain neuvoja yöimetyksen lopettamiseen? Vauva siis seisoo sängyssä ja huutaa kuin palosireeni niin kauan kunnes nostan viereen ja annan maitoa. Jos yritän hereillä/puoliunessa/täydessä unessa tai millä tahansa tempulla siirtää takas omaan sänkyyn, saa hepulin eikä nuku kukaan koko talossa (tai varmaan naapurissakaan). Olen antanut sitten olla vieressä, mutta aivan tissin lussuttamiseksi menee koko yö ja esim tänään aamulla oli molemmat rinnanpäät hajalla :(
ap
Meillä oli hyvin samankuuloinen vauva, nykyään 2-v. Odottelin aikani, että vauva vähentäisi imetystä itsekseen. Kaikkia hellävaraisia keinoja yöimetyksen lopetukseenkin yritettiin. Vauva siis huusi kanssa täyttä huutoa ja kauan. Lopulta tuntui, että jatkuva imetys häiritsi vauvan omaakin unta. Vauvan ollessa reilun vuoden lopetin yöimetyksen kerralla. Tiesimme, että vauva tulee huutamaan ja kauan. Mies meni suosiolla sohvalle nukkumaan, koska hän ei kestä huudattaa vauvaa yhtään. Isompia sisaruksia informoitiiin tulevasta huudosta. Minä sitten makoilin vauvan sängyn vieressä välillä silitellen. Ensimmäinen huuto ekana yönä kesti 3 tuntia ja toinen 2 tuntia. Neljä yötä huusi aina vähemmän ja vähemmän ja sitten nukkui koko yön rauhassa. Seuraavaksi luovuin päivämaidoista lapsen ollessa noin 1,5v, hän alkoi niin vaativaksi maidon saamisen suhteen. Tällä kerralla huusi sylissä vain tunnin eikä muita itkuja. Lopulta noin 20kk iässä jätin aamumaidon pois, tämä oli lapselle selkeästi vaikeinta. Itkeskeli aamuisin 2-3 viikon ajan. Mutta siis ilman huutoja ei onnistunut mikään tälläisen vahvatahtoisen lapsen kanssa, olin itse vain lapsen tukena koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jotain neuvoja yöimetyksen lopettamiseen? Vauva siis seisoo sängyssä ja huutaa kuin palosireeni niin kauan kunnes nostan viereen ja annan maitoa. Jos yritän hereillä/puoliunessa/täydessä unessa tai millä tahansa tempulla siirtää takas omaan sänkyyn, saa hepulin eikä nuku kukaan koko talossa (tai varmaan naapurissakaan). Olen antanut sitten olla vieressä, mutta aivan tissin lussuttamiseksi menee koko yö ja esim tänään aamulla oli molemmat rinnanpäät hajalla :(
ap
Meillä oli hyvin samankuuloinen vauva, nykyään 2-v. Odottelin aikani, että vauva vähentäisi imetystä itsekseen. Kaikkia hellävaraisia keinoja yöimetyksen lopetukseenkin yritettiin. Vauva siis huusi kanssa täyttä huutoa ja kauan. Lopulta tuntui, että jatkuva imetys häiritsi vauvan omaakin unta. Vauvan ollessa reilun vuoden lopetin yöimetyksen kerralla. Tiesimme, että vauva tulee huutamaan ja kauan. Mies meni suosiolla sohvalle nukkumaan, koska hän ei kestä huudattaa vauvaa yhtään. Isompia sisaruksia informoitiiin tulevasta huudosta. Minä sitten makoilin vauvan sängyn vieressä välillä silitellen. Ensimmäinen huuto ekana yönä kesti 3 tuntia ja toinen 2 tuntia. Neljä yötä huusi aina vähemmän ja vähemmän ja sitten nukkui koko yön rauhassa. Seuraavaksi luovuin päivämaidoista lapsen ollessa noin 1,5v, hän alkoi niin vaativaksi maidon saamisen suhteen. Tällä kerralla huusi sylissä vain tunnin eikä muita itkuja. Lopulta noin 20kk iässä jätin aamumaidon pois, tämä oli lapselle selkeästi vaikeinta. Itkeskeli aamuisin 2-3 viikon ajan. Mutta siis ilman huutoja ei onnistunut mikään tälläisen vahvatahtoisen lapsen kanssa, olin itse vain lapsen tukena koko ajan.
Lainaan itseäni. Yleensä siis suositellaan, että isä hoitaa yövieroituksen. Meillä kuitenkin isä ei kestä vauvan karjumista kovinkaan kauaa ja tiesin, että jos hän hoitaa niin luovuttaa alle tunnissa. Hyvin se sujui minunkin hoitamanani.
Kuulostaa julmalta, mutta ei ehkä muuta vaihtoehtoa ole kuin tuo tilapäinen lapsen "huudattaminen" tuossa vaiheessa. Hän ei kuitenkaan, todnäk, nälkäänsä huuda vaan tapaansa, se on vallankäyttöä hänen puoleltaan, ei muuta.
Onkoperheessä isää? jos on niin hänen on nyt astuttava aktiivisempaan rooliin asian suhteen, sinä siirryt nukkumaan toiseen huoneeseen yövieroituksen ajaksi. Tuo lappunen naapureille oli hyvä vinkki ja vielä vaikka niiden korvatulppien kera, höystät sen viestin vaikka pienellä huumorilla tyyliin "on aika vieroittaa pian 1v taapero imetyksestä koska en ole tutti" tms.
Ja varmuuden vuoksi, saahan hän ns tarpeeksi läheisyyttä päivän ja illan aikana? jos sitä jää uupumaan niin pieni hakee sitä myöskin yöaikaan. Ja tosiaan tuo ravinnonsaanti on hyvä huomioida, muutama kiinteä annos päivässä ja illalla viimeiseksi puuro+sitä tissiä ja petiin, varmasti pärjää aamuun asti. Ja muuten, äm rasvapitoisuus ei heikkene imetyksen myötä, pikemminkin päinvastoin.
T. Tuo alussa kommentoinut 2 jo murrosikäisen äiti
Vierailija kirjoitti:
ap
Hiero nänneihin jotain pahanmakuista rasvaa ja/tai pukeudu bodyyn = merkki siitä, että imetys loppui. Viereen voit ottaa nukkumaan. Tämän tempun voit tehdä jo illalla, nin yöllä muistaa, mistä oli kyse, kun herää
Et varmasti ole pilannut lasta liian tiheällä imetyksellä. Voi olla että hänellä on nyt menossa kausi jossa kaipaa enemmän läheisyyttä, äidissä roikkuminen taitaa olla aika yleistä tuon ikäisillä :) tuttavapiirissä oli yksi tissitakiainen joka kuulostaa hyvin samalta. Imetys loppui lopulta reilun vuoden iässä kuin seinään kun lapsi sairastui enterorokkoon.. Jos vaan suinkin jaksat niin itse suosittelisin kokeilemaan vielä "pehmeitä" vieroituskeinoja ja vähentämään päiväimetyksiä ensin ja tarjoamaan enemmän kiinteää ruokaa. Vaikka sitten hedelmiä jos lapsi niistä tykkää. Juoko vauva tuttipullosta/nokkamukista ollenkaan? Niistä voisi yrittää tarjota joko äidinmaitoa tai korviketta jos se lapselle maistui, että saisitte imetyskertoja vähennettyä. Kohtahan te voitte siirtyä myös ihan lehmänmaitoon (jonka laimentaminen vedellä kuulostaa kyllä omaan korvaan täysin älyttömältä, ennemmin sekoittaa äm tai korviketta siihen). Tsemppiä, kyllä se vielä joskus ihan varmasti lopettaa!
Joku oli joskus laittanut nännien päälle laastarit, näyttänyt tissejä lapselle ja kertonut, että tissit ovat nyt pipit. Lapsikin oli sitten asiaa ihmetellyt ja älynnyt, että laastarit tarkoittavat, ettei maitoa enää tule.
En tosin tiedä, toimisko tämä ihan noin pienen kanssa, mutta ainahan voit yrittää. :D Et kuitenkaan menetä siinä kuin kaksi laastaria ja toisaalta lapsi saattaa hyvinkin pitää asiaa niin ihmeellisenä/kiinnostavana, että unohtaa haluta maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Apua, jos meillä on tuollainen show edessä.
Muille: rasvaa yritän jatkossa lisätä kiinteisiin ja saada syömään yhä enemmän ( vaikka tätä yrittämistä takana jo ~4kk ). Läheisyyttä saanee päivällä jo paljon, viihtyy lähinnä sylissä tai kantorepussa, syö siis tissiä koko ajan päivin öin eli pelkästä yöimetyksestä ei tässä ole kyse. Mies on ja tota yöhoitoa yritetty mutta ei mulla kestänyt kantti, vauva huusi kuin syötävä ja pelkäsin että jotenkin läkähtyy huutoonsa hyvä kun veti henkeä välissä.. ehkä kuitenki koitetaan taas uudestaan! Refluksia en ole tullut ajatelleeksi, ei hän ole ikinä ollut puklailija tai muuten itkuinen, miten tälläinen tutkitaan? Jotenkin tuntuu enemmän että on tahtojen taistosta kyse...
Kiitos kaikille ystävällisesti vastailleille. Tänään olen harventanut päiväimetystä jos olisi ruoka-aikoina sit enemmän nälkä ja saisi paremmin uppoamaan kiinteää. Jospa tavallisen maidon aloitus notkauttaa tilannetta kohta johonkin suuntaan, korviketta ei oo annettu tähän mennessä kun tosiaan syönyt aina niin paljon tissiä.
Ap
Lopeta vaan se imetys, ei sun tarvitse olla huvituttina. Huutoa saattaa tulla mutta ei vauva siitä rikki mene, vanhemmilla ehkä enemmän kestettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Apua, jos meillä on tuollainen show edessä.
Muille: rasvaa yritän jatkossa lisätä kiinteisiin ja saada syömään yhä enemmän ( vaikka tätä yrittämistä takana jo ~4kk ). Läheisyyttä saanee päivällä jo paljon, viihtyy lähinnä sylissä tai kantorepussa, syö siis tissiä koko ajan päivin öin eli pelkästä yöimetyksestä ei tässä ole kyse. Mies on ja tota yöhoitoa yritetty mutta ei mulla kestänyt kantti, vauva huusi kuin syötävä ja pelkäsin että jotenkin läkähtyy huutoonsa hyvä kun veti henkeä välissä.. ehkä kuitenki koitetaan taas uudestaan! Refluksia en ole tullut ajatelleeksi, ei hän ole ikinä ollut puklailija tai muuten itkuinen, miten tälläinen tutkitaan? Jotenkin tuntuu enemmän että on tahtojen taistosta kyse...
Kiitos kaikille ystävällisesti vastailleille. Tänään olen harventanut päiväimetystä jos olisi ruoka-aikoina sit enemmän nälkä ja saisi paremmin uppoamaan kiinteää. Jospa tavallisen maidon aloitus notkauttaa tilannetta kohta johonkin suuntaan, korviketta ei oo annettu tähän mennessä kun tosiaan syönyt aina niin paljon tissiä.
Ap
Olen tuo, joka vieroitti ensin päiväimetyksestä. Meillä päivällä tepsi aika hyvin se, että lapsen kinutessa maitoa mentiin siitä paikasta syömään ruokaa. Yleensä ne kinuamiset ajoittui suunnilleen ruoka-aikoihin, niin päättelin lapsella olevan nälkä. Sitten ruuan jälkeen oli maidon mieliteko jo unohtunut ja tehtiin jotain muuta.
Yövierotuksissa isä tosiaan hoiti osan, mutta tjos tuntui, että huuto oli kovaa, minä menin hyssyttämään. Yleensä lapsi rauhoittui minun sylissäni, vaikkei maitoa saanutkaan. Sitten syliteltiin ja hyssyteltiin uneen saakka. Itsenäinen sänkyyn nukahtaminen tuli sitten vähän myöhemmin, otettiin aluksi tavoitteeksi vain nukahtaa ilman maitoa. Kun lapsi rauhoittui sylissä heijaamalla, myös eka unipätkä piteni huomattavasti.
kyllähän sitä itkua on pakko kestää, se ei ihan heti lopu, syyt vaan vaihtuu :/
Toi kuulostaa mun korviin lähinnä imetysväsymykseltä. Pitkässä imetyksessä tulee kausia, jolloin se koko touhu kyllästyttää ja tuntuu ettei se koskaan lopu. Mutta kyllä se ajan kanssa loppuu ja välillä tulee parempiakin kausia. Välillä tulee yhteenottoja lapsen kanssa, kun taistelee omien rajojensa puolesta. Ihan mitä tahansa puremista ja raapimista ei tarvitse sietää.
Minä imetin loppuun saakka ja se on yksi hienoimmista kokemuksistani lapsen kanssa. Tai ainakin jäi siitä itselle tosi hyvä fiilis, että malttoi katsoa sen jutun loppuun saakka eikä antanut periksi. Jos lopettaa liian aikaisin, joutuu jyräämään lapsen tahdon ja tarpeet. Eikä pääse kuulemaan niitä ylistäviä kommentteja rintojen ihanuudesta ja äidinmaidon mausta, joita taaperon suusta tulee. Kyllä siinä aika paljosta jää paitsi (sekä lapsi että äiti), jos lopettaa imetyksen noin varhaisessa vaiheessa.
Onko lapsella isä talossa? Laita hänet hoitamaan lasta pari ekaa yötä, kun olet päättänyt lopettaa imetyksen. Nuku itse korvatulppien kanssa toisessa huoneessa. Kun lapsi herää, mies voi nukuttaa hänet silittelemällä ja puhumalla rauhallisesti. Hommaan käy toki kuka tahansa muukin henkilö, mutta ei sinä, koska lapsi haistaa sinun rintamaidon yöllä ja haluaa sitä kovasti. Jos ei haista, niin itku on vähäisempää. Pari yötä on pahimmat. Sitten tilanne rauhoittuu. Ja kaikista tärkeintä: älä anna periksi. Jos annat, niin saat imettää häntä vielä hyvin pitkään.