Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selittäkää mitä nää VALITSIJAMIEHET on?

Vierailija
09.11.2016 |

Eiks tää oo kansanäänestys??

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ikinä miettiny et kumpi kertoo vastauksen nopeammin, AV vai Google?

Vierailija
2/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttäviä nämä   "selittäkää minulle" tyypit. Googlatkaa typerykset älkääkä odottako että ihan kädestä pitäen rautalangasta väännetään eteenne.

Vierailija
4/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuosta ole pitkääkään aikaa, kun Suomessa presidentin valitsivat valitsijamiehet. Mitä meillä koulussa nykyisin opetetaan historiasta?

Vierailija
5/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuosta ole pitkääkään aikaa, kun Suomessa presidentin valitsivat valitsijamiehet. Mitä meillä koulussa nykyisin opetetaan historiasta?

Mitkä bitun valitsijamiehet? Kyllä mä ihan itse äänestin presidenttiä, enkä mitään miestä.

Vierailija
6/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä bitun valitsijamiehet? Kyllä mä ihan itse äänestin presidenttiä, enkä mitään miestä.

Elikkäs siittä

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_presidentinvaali#Valitsijamiesvaal…

Vierailija
7/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko ikinä miettiny et kumpi kertoo vastauksen nopeammin, AV vai Google?

Tämä on keskustelupalsta. Mitä täällä sit saa kysyä vai saako mitään?

Vierailija
8/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tässä systeemissä on se, että eniten osavaltiossa ääniä saanut saa kaikki sen osavaltion valitsijamiehet taaksensa.

Käytännössä Clinton voi saada enemmän ääniä kuin Trump valtakunnallisella tasolla, mutta Trump on onnistunu saamaan pienempien osavaltojen valitsijamiehet taaksensa.

Vierailija
9/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sinänsä omituista kun jenkit äänestää ehdokasta mutta kuitenkin valitsijamiehet päättää kenestä tulee pressa.

Eli vaikka ehdokas saisi vähemmän ääniä kuin toinen niin silti voi voittaa..

Hämmentävää..

Ja sekin vielä että jenkit äänestää samoissa vaaleissa muistakin jutuista kuin vain pressasta...

Onneksi Suomessa on kirjaimellisesti suora kansanäänestys nykyään.. Oikeasti siis demokraattinen eli enemmän ääniä saanut voittaa...

Vierailija
10/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan ei ole esimerkiksi eduskuntavaalit mitenkään suoraa, vaan menetelmä on puolue-ja henkilövaalin sekoitus. (Jonka perusteella eduskuntaan voi päästä henkilö, joka on saanut vähemmän ääniä kuin joku toisen puolueen ehdokas, joka taas ei pääse) Joten turha ihmetellä tuota valitsijamiestouhua, ihan yhtä suuria outouksia on täälläkin.

Vierailija
11/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat valitsijoita, termi valitsijamiehet on väärä, sillä joukossa on luonnollisesti myös naisia.

Vierailija
12/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessahan ei ole esimerkiksi eduskuntavaalit mitenkään suoraa, vaan menetelmä on puolue-ja henkilövaalin sekoitus. (Jonka perusteella eduskuntaan voi päästä henkilö, joka on saanut vähemmän ääniä kuin joku toisen puolueen ehdokas, joka taas ei pääse) Joten turha ihmetellä tuota valitsijamiestouhua, ihan yhtä suuria outouksia on täälläkin.

Kunnallisvaalit menee samalla systeemillä...

Outoa on minusta sekin jenkkien vaaleissa että äänestää saa vain ne kansalaisuuden omaavat ketkä ovat rekisteröityneet äänestäjiksi kun taas Suomessa saa äänestää kuka vaan jolla on Suomen kansalaisuus.

Tosin tuossakin taitaa olla osavaltio kohtaisia eroja...

Vierailija
13/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttäviä nämä   "selittäkää minulle" tyypit. Googlatkaa typerykset älkääkä odottako että ihan kädestä pitäen rautalangasta väännetään eteenne.

Vierailija
14/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni taas ärsyttää kaltaisesi "huoh, ota itse selvää. miten tampio oikein oot." -tyyppiset henkilöt. Jos vaivautuu ylipäänsä vastaamaan, niin miksi ei voi samalla vaivalla vastata kysyttyyn asiaan tällaisen ylimielisen heiton sijaan.

Vierailija
15/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on sinänsä omituista kun jenkit äänestää ehdokasta mutta kuitenkin valitsijamiehet päättää kenestä tulee pressa.

Eli vaikka ehdokas saisi vähemmän ääniä kuin toinen niin silti voi voittaa..

Hämmentävää..

Ja sekin vielä että jenkit äänestää samoissa vaaleissa muistakin jutuista kuin vain pressasta...

Onneksi Suomessa on kirjaimellisesti suora kansanäänestys nykyään.. Oikeasti siis demokraattinen eli enemmän ääniä saanut voittaa...

Samalla, kun Suomen presidentinvaali muutettiin suoraksi kansanvaaliksi, presidentiltä otettiin reippaasti valtaoikeuksia pois.

Vierailija
16/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli sitä aikaa kun Suomen presidentinvaaleissa eduskunnassa laskettiin nämä valitsijamiesten äänet ääneen:

Kekkonen, Kekkonen,Kekkonen,Kekkonen,Kekkonen,Kekkonen,Kekkonen,Kekkonen...

Vierailija
17/17 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos valitsijamies kääntääkin takkinsa? Saahan ehdokkaatkin tehdä niin..