Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YT:t käytiin ilman mua (ja muita äitisvapaalla olevia), eikä luonnolisesti kutsuakaan saatu.

Vierailija
08.11.2016 |

Plus kaikki päätöksetkin ilman meitä. Menikö ihan laillisesti? Tuskimpa.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyynel. Varmaan olisi lisääntyjäprinsessalle järjestää vielä vauvavahtikin työnantajan piikkiin, että olisi päässyt päivystämään kun joku muu irtisanotaaan.

Voi luoja :D Anna olla jo. Eikö susta olisi kiva tietää että on tulossa yt:t? Olisiko tämä tilanne sun mielestä kiva? Tai hällä väliä? En usko.

Ei tämä mun maailmaani kaada, en ole varsinaisesti loukkaantunut, mutta hyvin ihmeissäni siitä miten homma hoidettiin ja todellakin edes ilmoitus että yt:t tulossa olisi ollut kiva ja luullakseni se kuuluisi myös ilmoittaa työntekijälle, siis myös sille helvetin lisääntyjäprinsessalle. Ja jos luottamusmieskin kysynyt yt:ssä että ONHAN meille kerrottu, kertoo jo siitä että olisi pitänyt.

Tiedätkö edes, mikä se YT on? Siellä ei kysellä yksittäisten työntekijöiden mielipiteitä tai neuvotella työntekijöiden kanssa. Käytännössä luottamusmies kertoo mielipiteensä ja työnantaja päättää, mitä tekee. Siellä ei yksikään rivityöntekijä mene kertomaan ajatuksiaan tai osallistu irtisanomisten suunnitteluun.

Ei tarvitse ilmoittaa kenellekään, että YT:t on tulossa! Ilmoitus pitää antaa vasta sitten, kun ne alkavat ja riittää viesti työsähköpostiin tai jopa se, että laitetaan lappu ilmoitustaululle.

Luottamusmiehen kysymyksen voi tulkita myös niin, että hän on aidosti utelias asiasta eikä suikaan vaadi, että ilmoitus pitää tehdä tietyllä tavalla.

Eli siis on ihan normaalia ettei äitiyslomalaiselle tarvitse mainita sanallakaan yt:stä? Ei sitä että on tulossa, ei sitä että ne on nyt, tai että ne on olleet?

Mua ei harmita se etten päässyt sinne vaan se ettei mulle olla mainittu niistä sanallakaan. Ei edes sinne päinkään. Olkoonkin niin ettei tarvitse, niinkuin näköjään onkin, mutta kyllä se nyt vaan harmittaa.

Vierailija
42/55 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin kyllä niin valmis infoamaan AP:tä ja antamaan AP:lle potkut vaikka heti. Aika hyvä provo. (Y)

Tällaisia lisää, ottakaa muut trollit oppia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyynel. Varmaan olisi lisääntyjäprinsessalle järjestää vielä vauvavahtikin työnantajan piikkiin, että olisi päässyt päivystämään kun joku muu irtisanotaaan.

Voi luoja :D Anna olla jo. Eikö susta olisi kiva tietää että on tulossa yt:t? Olisiko tämä tilanne sun mielestä kiva? Tai hällä väliä? En usko.

Ei tämä mun maailmaani kaada, en ole varsinaisesti loukkaantunut, mutta hyvin ihmeissäni siitä miten homma hoidettiin ja todellakin edes ilmoitus että yt:t tulossa olisi ollut kiva ja luullakseni se kuuluisi myös ilmoittaa työntekijälle, siis myös sille helvetin lisääntyjäprinsessalle. Ja jos luottamusmieskin kysynyt yt:ssä että ONHAN meille kerrottu, kertoo jo siitä että olisi pitänyt.

Vittu sä oot mamma kujalla. :D

Vierailija
44/55 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vähän hassu kuva YT:stä. Ne ovat yhteistoimintaneuvottelut, joihin työntekijöiden puolelta osallistuu luottamusmiehet. Ei se mikään yksittäinen palaveri ole, johon koko porukka kutsutaan "huomiseksi".

Joo, olisi ollut huomaavaista ilmoittaa asiasta äippälomalaisille, mutta ei tuo nyt maailman suurin rike ole, josta kannattaa mieltänsä pahoittaa. On ollut varmaan kaikilla vähän kiireisempääkin ajateltavaa tuossa tilanteessa.

Vierailija
45/55 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin hoitovapaalla, niin työpaikkani muutti 60 kilometrin päähän. Tämä selvisi minulle vasta siinä vaiheessa, kun olin sinne päin yhteydessä kertoakseni, etten palaa hoitovapaan jälkeen töihin.

Vierailija
46/55 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on hyvä ja alkaa luottamusmieheksi, jos noin kiinnostaa. Tosin voi olla hankalaa, kun pitäisi edes vähän miettiä jonkun toisenkin persettä.

Vierailija
47/55 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyitkö teidän luottamusmieheltä?

Kun ihminen on äitiyslomalla, työnantaja ei todellakaan rasita sitä firman asioilla eikä varsinkaan negatiivisilla.

En kysynyt. Kuulin vain että yt:ssä oli luottamusmies kysynyt esimieheltä että onhan meille äitiyslomalaisille infottu.

Niin se kai sitten on ettei vaan olla "haluttu vaivata". Mä vaan olen erimieltä ja nimenomaan haluaisin että mulle infottaisi jos ei mun edellistä työtä ole enää.

Onneksi kyse ei ole siitä, mitä sinä haluat vaan siitä, mitä laki määrää. Riittää, että olet saanut sähköpostilla tai suullisesti tiedon YT:stä ja lisäksi yleisluontoiset tiedot etenemisestä. Siis saman, mitä tiedotustilaisuuksissa kerrotaan lukumääristä ja aikatauluista. Muuten ei tarvitse infota ketään, jota ei tässä vaiheessa irtisanota. Kun palaat töihin, ei siellä tarvitse olla entisiä töitäsi vaan ylipäätään töitä. Isossa yrityksessä ne  työt voivat olla toisessa kaupungissa.

Kun en saanut sähköpostia tai suullista ilmoitusta että yt:t tulossa. Kuulin työkaverilta jälkeenpäin että oli yt:t.

Eli sinun työsähköpostiisi ei ole tullut sitä samaa tietoa mitä muille?

EI YHTÄÄN MITÄÄN!

Ja kaikille muille on tieto tullut sähköpostilla?

Vierailija
48/55 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on vähän hassu kuva YT:stä. Ne ovat yhteistoimintaneuvottelut, joihin työntekijöiden puolelta osallistuu luottamusmiehet. Ei se mikään yksittäinen palaveri ole, johon koko porukka kutsutaan "huomiseksi".

Joo, olisi ollut huomaavaista ilmoittaa asiasta äippälomalaisille, mutta ei tuo nyt maailman suurin rike ole, josta kannattaa mieltänsä pahoittaa. On ollut varmaan kaikilla vähän kiireisempääkin ajateltavaa tuossa tilanteessa.

Joo, niin on. Siellä vaan oli kaikki sen alueen työntekijät, paitsi siis me äitiyslomalaiset. En ole ennen ollut yt:ssä niin en tiedä muutakuin sen mitä jälkeenpäin kuulin. Eikä mun pointti ollut se etten päässyt sinne, vaan se ettei ilmoitettu.

Vierailija
49/55 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyitkö teidän luottamusmieheltä?

Kun ihminen on äitiyslomalla, työnantaja ei todellakaan rasita sitä firman asioilla eikä varsinkaan negatiivisilla.

En kysynyt. Kuulin vain että yt:ssä oli luottamusmies kysynyt esimieheltä että onhan meille äitiyslomalaisille infottu.

Niin se kai sitten on ettei vaan olla "haluttu vaivata". Mä vaan olen erimieltä ja nimenomaan haluaisin että mulle infottaisi jos ei mun edellistä työtä ole enää.

Onneksi kyse ei ole siitä, mitä sinä haluat vaan siitä, mitä laki määrää. Riittää, että olet saanut sähköpostilla tai suullisesti tiedon YT:stä ja lisäksi yleisluontoiset tiedot etenemisestä. Siis saman, mitä tiedotustilaisuuksissa kerrotaan lukumääristä ja aikatauluista. Muuten ei tarvitse infota ketään, jota ei tässä vaiheessa irtisanota. Kun palaat töihin, ei siellä tarvitse olla entisiä töitäsi vaan ylipäätään töitä. Isossa yrityksessä ne  työt voivat olla toisessa kaupungissa.

Kun en saanut sähköpostia tai suullista ilmoitusta että yt:t tulossa. Kuulin työkaverilta jälkeenpäin että oli yt:t.

Eli sinun työsähköpostiisi ei ole tullut sitä samaa tietoa mitä muille?

EI YHTÄÄN MITÄÄN!

Ja kaikille muille on tieto tullut sähköpostilla?

Sähköpostilla/tekstarilla/suullisesti/paperilla

Vierailija
50/55 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään olen ainut ketä harmittaa/harmittaisi jos ei äitiyslomalaisena saisi tietoa että yt:t on käyty ja työtehtävää ei ole enää olemassa. Vaikea kuvitella ettei ketään haittaisi palata töihin ja huomata ettei koko hommaa enää ole ja että se on ollut selvää jo pari vuotta kaikille muille.

Noh, kyllä minä nyt vaan mieleni pahoitin.

Vierailija
51/55 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on aina keskustelun paikka kun on palaamassa takaisin töihin, että mitä hommia tulee tekemään. Varsinkin jos on ollut monta vuotta poissa, eikai nyt mikään rooli tai organisaatio pysy niin samana vuositolkulla.

Vierailija
52/55 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta raskaana tai vanhempainlomalla olevia ei voi irtisanoa, joten yt ei oikeasti koske silloin heitä. Eikä työtehtäviä voi yksipuolisesti kovin paljon muuttaa. Joten tehän olette turvassa.

No kyllä voi. Irtisanomisaika alkaa kun työntekijä palaa vanhempainvapailta töihin.

Vierailija
53/55 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapun voi antaa kun palaat ja laillista on. Oot irtisanominajan saikulla tai töissä

Vierailija
54/55 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nyyh. Tässä maailmassa on nyt isompiakin ongelmia kuin mammojen yt-kutsut ja kutsumatta jättämiset.

Vierailija
55/55 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta raskaana tai vanhempainlomalla olevia ei voi irtisanoa, joten yt ei oikeasti koske silloin heitä. Eikä työtehtäviä voi yksipuolisesti kovin paljon muuttaa. Joten tehän olette turvassa.

Kyllä voi irtisanoa siinä missä muutkin. Raskaus tai vanhempainloma ei saa olla syy irtisanomiseen, mutta jos koko tehtävä lakkautetaan, voi irtisanoa. Esim. itseni on sanottu irti äitiysloman aikana, koska koko osasto lakkautettiin, tai koko toimiala samasta firmasta koko Suomesta ja kaikki saivat kenkää, päällliköitä myöten. Toinen osasto jäi, mutta ainoa homma siellä, mihin mulla olisi ollut työtaitoa/koulutus, oli sihteerin homma ja siellä oli jo sihteeri, joka oli ollut hommassa vuosia ennen minua ja oli siihen myös pätevämpi kokemuksensa vuoksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan