Jos saisit sen 560€ tilille joka kuukausi, siis kansalaispalkka
Kommentit (29)
Vammainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisinko palkan lisäksi?
Ostaisin osakkeita ehkä
Et, työssäkäyviltä se verotetaan pois. Vain luuserit elävät tuolla rahalla, muut huomaavat sen vain kiristyneenä verotuksena.
Tämä luuseri pitäisi itsestään parempaa huolta ilman, että tarvitsee kituutella pienellä palkalla jota osa-aikatöistä saan alimman vammaistukeni lisäksi. Söisin monipuolisemmin, säästäisin hermoratahierontaan ja kävisin kylpylässä aviomieheni kanssa. Kaiken kaikkiaan se, ettei tarvitsisi stressata jatkuvasti rahasta ja siitä, ottaisinko lisää työvuoroja sen tähden, että saan siskonlapsilleni ostettua joulu- ja syntymäpäivälahjat, vaikka tulen töistä fyysisesti kipeäksi. Toiselle alalle olen hakeutunut, mutta hirveän hankala päästä sisään ilman lukiopohjaa.
No on sinullakin prioriteetit, sairastutat itsesi työllä että siskonlapsesi saavat lahjoja.
Muuttaisin äitini luokse asumaan ja tekisin itselleni toisen yliopistotutkinnon tai alkaisin kirjoittaa väitöskirjaa.
Vammainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisinko palkan lisäksi?
Ostaisin osakkeita ehkä
Et, työssäkäyviltä se verotetaan pois. Vain luuserit elävät tuolla rahalla, muut huomaavat sen vain kiristyneenä verotuksena.
Tämä luuseri pitäisi itsestään parempaa huolta ilman, että tarvitsee kituutella pienellä palkalla jota osa-aikatöistä saan alimman vammaistukeni lisäksi. Söisin monipuolisemmin, säästäisin hermoratahierontaan ja kävisin kylpylässä aviomieheni kanssa. Kaiken kaikkiaan se, ettei tarvitsisi stressata jatkuvasti rahasta ja siitä, ottaisinko lisää työvuoroja sen tähden, että saan siskonlapsilleni ostettua joulu- ja syntymäpäivälahjat, vaikka tulen töistä fyysisesti kipeäksi. Toiselle alalle olen hakeutunut, mutta hirveän hankala päästä sisään ilman lukiopohjaa.
Kai tajuat, että perustulon/kansalaispalkan myötä se sinun vammaistukesi vastaavasti lähtee pois?
Maksaisin joka kuukausi veroja 50 % tuloistani. Työssäkäyviltähän tuo verotetaan pois eli kytännössä käteen jäisi vähemmän kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Siis olettamuksena että olisi mukana tuossa kokeilussa ja muissa tuloissa olisi ihan normaali veroasteikko käytössä?
Vai että tuo olisi sitten se vakkari kansalaispalkka jolloin muissa tuloissa olisi se 40% tasavero?
Henkilökohtaisesti jälkimmäinen ei vaikuttaisi käytännössä mitenkään kun olen vakkariduunissa ja keskipalkkainen, eli käteen jäävä rahamäärä olisi suunnilleen sama. Ostovoimani todennäköisesti kuitenkin kasvaisi hieman erityisesti palveluiden osalta, kun varsinkin pienipalkkainen ja osa-aikatyö muuttuisivat tekijälleen huomattavasti kannattavammiksi. Todennäköisesti osa tuosta kannattavuudesta vietäisiin pois alempina palkkoina, joka puolestaan johtaisi pienempiin kustannuksiin, suurempaan kysyntään ja siten suurempampaan työvoiman kysyntään. Esimerkiksi pikkukaupungin parturi voisi alentaa hintojaan 20-30% ja silti hänen käteen jäävät tulonsa olisivat yhtä suuret kuin nyt. Tuo oli siis olettamuksella että asiakasmäärät pysyisivät samoina, mikä kuulostaisi oudolta noin suuren hinnan alennuksen jälkeen.
Kerrankin palstalle kirjoittaa joku talouden mekanismeja ymmärtävä, juuri tuo on se kuvio mitä kansalaispalkalla ajetaan. Olen vaikuttunut.
Riittäisi minulla elämiseen, omistan velattoman asunnon, jonka vastike todella pieni. Säästöön ei kyllä jäisi.
Jos saisin vain 560 kuukaudessa, oksentaisin kauhusta, sillä en mitenkään tulisi tuolla summalla toimeen.
Jos taas saisin 560 euroa enemmän kuukaudessa en edes huomaisi asiaa.
Siis olettamuksena että olisi mukana tuossa kokeilussa ja muissa tuloissa olisi ihan normaali veroasteikko käytössä?
Vai että tuo olisi sitten se vakkari kansalaispalkka jolloin muissa tuloissa olisi se 40% tasavero?
Henkilökohtaisesti jälkimmäinen ei vaikuttaisi käytännössä mitenkään kun olen vakkariduunissa ja keskipalkkainen, eli käteen jäävä rahamäärä olisi suunnilleen sama. Ostovoimani todennäköisesti kuitenkin kasvaisi hieman erityisesti palveluiden osalta, kun varsinkin pienipalkkainen ja osa-aikatyö muuttuisivat tekijälleen huomattavasti kannattavammiksi. Todennäköisesti osa tuosta kannattavuudesta vietäisiin pois alempina palkkoina, joka puolestaan johtaisi pienempiin kustannuksiin, suurempaan kysyntään ja siten suurempampaan työvoiman kysyntään. Esimerkiksi pikkukaupungin parturi voisi alentaa hintojaan 20-30% ja silti hänen käteen jäävät tulonsa olisivat yhtä suuret kuin nyt. Tuo oli siis olettamuksella että asiakasmäärät pysyisivät samoina, mikä kuulostaisi oudolta noin suuren hinnan alennuksen jälkeen.
Ensimmäisessä vaihtoehdossa etsisin töitä mutta hyväksyisin töitä entistä pienemmillä tuntimäärillä ja tuntipalkoilla. Nythän täysin työttömän ei kannata ottaa vastaan kuin ihan pikkukeikkoja tai sitten täysin kokopäivätyötä. Itse kun tein joskus opettajien sijaisuuksia niin 5-6 opetustunnin päivät menivät miinukselle kun niistä vietiin koko päivän korvaus, vähintään 7 tunnin päivänä ansiot olivat jo suuremmat kuin se yhden päivän korvaus. 4 tuntia tai alle laskettiin osa-aikaiseksi ja puolet siitä palkasta vähennettiin tuesta.