Miten teet bolognese-kastikkeen?
Minä teen hyvin simppelin bolognesen, mahaongelmat rajoittavat sitä mitä kastikkeseen voi laittaa (esim. sipulia tai chiliä en voi käyttää missään muodossa). Lisäksi en syö lihaa.
Bologneseen laitan yleensä quorn-rouhetta, tomaattimurskaa (aina Muttia koska se on mielestäni parasta), porkkanasuikaleita ja kaurakermaa. Maustan suolalla ja pippurisekoituksella. Lisäksi jos kotona sattuu olemaan, kastikkeeseen voin laittaa esim. punaviiniä, herkkusieniä tai oliiveja.
Kommentit (9)
Jauheliha, porkkanaraaste, sipulisilppu ja veitsellä murskatut valkosipulin kynnet pannulle, pippuria (mustapippurijauhetta tai pippurisekotusta myllystä) kun liha on lähes kypsää. Perään tomaattimurska (käytän myös Muttia) ja joskus harvoin kermaa jos sattuu avattu purkki jääkaapissa olemaan. Välillä tulee testattua paprikaa, herkkusieniä ja muuta variaatioita mutta kyllä tämä vuositolkulla käytetty resepti maistuu meille parhaimmin.
Voi, voi. Ei tuo mikään bolognese ole :(
Bologneseen jauhelihaa, pekonia, sipulia, valkosipulia, porkkanaa, varsiselleriä, tomaattimurskaa, punaviiniä ja mausteita.
Teen hollandaisen ja siihen mausteliemen yrteistä.
"Kunnon" bolognese: Jauheliha, sipuli, porkkana, selleri, valkosipuli, tomaattimurska, lihaliemi, punaviini, suola, pippuri, basilika. Pitkä haudutus (pari tuntia). Parmesan-raastetta päälle.
Nopea jauhelihakastike: Jauheliha, sipuli, maustettu tomaattimurska, puolikas lihaliemikuutio, ehkä jotain mausteita. Kymmenessä minuutissa valmis ja ääntä kohti.
Kuulostaa hyvältä! Itse tein yhtenä päivänä vähän saman tyylistä, mutta pistin siihen härkistä :)
Eikun hahaha, luin jostain kummansyystä bearnaisekastikkeen, pahoittelut! :D
Bolognese valmistuu porkkanan, sipulin ja sellerin kuullottamisesta ja tomaattikastikkeen piiiiitkästä haudutusajasta, omassa keittiössä ainakin.
Mun bolognese valmistuu heittämäl pannulle porkkanaa, sellerii, sipulii ja valkosipulinkynnen pieneks pilkottuna. Sit mä heitän jauhelihan ruskistuu, ja kaadan loppuvaihees noin desin punaviinii ja haudutan kannen alla puoltoist tuntii lisäten välil lihalientä
Ruskistan jauhenlihan ja lisään kastikkeen lasitölkistä.