Miehen siskontyttö alkoi siivoamaan meillä ja työnjälki on järkyttävää
Meillä kävi vuosikaudet erään siivousfirman kautta todella ihana siivoojakaksikko, jonka kanssa asiat sujuivat aina täydellisesti. Pari kuukautta sitten mies ilmoitti, että hänen siivoushommia tehnyt siskontyttönsä tarvitsee työpaikkaa ja oli lupautunut tekemään meille viikkosiivouksen edullisempaan hintaan. Minulta asiaa varmistamatta hän oli sitten irtisanonut siivoussopimuksemme ja luvannut tytölle, että hän voi tulla meille siivoamaan.
Ja kuten arvata saattaa, homma ei ole toiminut yhtään. Ensimmäisellä kerralla tyttö vaan ilmoitti viime tipassa, ettei pääsekään tulemaan kun oli tehnyt jotain suunnitelmia kaverinsa kanssa. No, keskusteltiin asiasta ja selvennettiin hänelle, ettei tällainen sovi vaan työpaikalle on tultava sovitusti. Seuraavalla viikolla tyttö tuli, viipyi puolisen tuntia ja livahti ulos ennen kuin ehdin sanoa mitään. No, seuraavalla viikolla olin itse paikalla ja keskusteltiin tytön kanssa uudestaan siitä, mitä meillä tarvitsee tehdä. Sovittiin, että siivousaika on vähintään se pari tuntia työn määrästä riippuen, ja tein tytölle tehtävälistan, josta hän vielä konkreettisesti näkee kaikki hommat. Tuon viikon siivouksessa autoin myös itse, kun näytin miten asiat meillä tehdään.
No, oletin että seuraavan viikon siivous onnistuisi edes sinne päin, mutta tyttö jätti taas tulematta. Viimeisen kuukauden ajan tyttö on käynyt meillä normaalisti, mutta työnjälki on ollut todella huonoa. Hän on mm. unohtanut siivota kokonaisia huoneita, jättänyt huonekaluja täysin vääriin paikkoihin, pessyt peilit ja peiliovet likaisella rätillä ja jättänyt niihin ällöttävät raidat, täyttänyt toistuvasti likaiset astiat puhtaiden sekaan astianpesukoneeseen, unohdellut tekstiilejä pesukoneeseen jne. Siivouksen jälkeen kotiin tullessa talon yleisilme ei ole siisti, vaan esim. tänään kotiin tullessa eteisessä tervehtivät levälleen jätetty imuri ja roskapussit, eteisen peilikaapit oli pyyhitty jälleen täyteen likavesitahroja jne.
Olen huomauttanut epäkohdista tytölle, joka vaikuttaa aina ymmärtävän, muttei kuitenkaan muuta tekemisiään millään tapaa. Olen jutellut asiasta myös miehen kanssa ja sanonut ihan suoraan, etten halua tyttöä enää meille siivoamaan, mutta mies vaan jaksaa vähän vaikeana väittää, ettei nuo "pikku unohdukset" ole paha juttu ja niitä sattuu kaikille. Mainitsin kuunvaihteessa tytölle, ettei tämä pesti nyt välttämättä ole kovin pitkäaikainen emmekä ole täysin varmoja, tarvitsemmeko hänen palveluitaan enää joulun jälkeen, ja miehen sisko (eli tytön äiti) kutsui mua miehelleni ahneeksi, kun meillä "on varaa maksaa siivouksesta", mutta minä en halua maksaa sitä rahaa tytölle, joka tarvitsee rahaa.
Eli tästä on nyt kiehahtanut aikamoinen soppa. Mies vaan luimistelee eikä oikein suostu puuttumaan asiaan mitenkään, tyttöön ei huomautukset uppoa ja miehen sisko on mulle vihainen. Miten helkkarissa saisin tilanteen laukaistua jotenkin niin, että vältyttäisiin turhalta draamalta? En jaksaisi millään aiheuttaa pahaa mieltä varsinkaan näin joulun alla, mutta tämä järjestely ei nyt toimi lainkaan.
Jos mies haluaa siskontyttöään tukea rahallisesti, se hänelle suotakoon. Mutta ei siivousjäljen kustannuksella. Palkkaat entiset siivoojat takaisin (jos saat, voi olla tiukkaa näin ennen joulua) ja mies kustantaa itse sen sukulaistytön pyörimisen talossa, jos se tuntuu välttämättömältä. Jos haluaa tytöstä kokonaan siististi eroon, tuo on hyvä vinkki kasvojen säilyttämiseen, että kertoo homman olevan liian suuri yhdelle ihmiselle. Ja yksi pointti vielä: oletteko varmoja että nämä nuoret on ylipäätään halukkaita siivoamaan ja leikkaamaan ruohoa sukulaisilleen? Tuo, että homma hoidetaan pikaisesti 15 minuutissa tai ei edes saavuta paikalle, kielii kyllä siitä, että idea ei välttämättä ole nuoren itsensä. Todennäköisesti eivät edes tarvi/halua hommaa, mutta ylisekaantuvat vanhemmat ovat pakottaneet nuoren ja tehneet tilanteen kiusalliseksi kaikille.