Miehen siskontyttö alkoi siivoamaan meillä ja työnjälki on järkyttävää
Meillä kävi vuosikaudet erään siivousfirman kautta todella ihana siivoojakaksikko, jonka kanssa asiat sujuivat aina täydellisesti. Pari kuukautta sitten mies ilmoitti, että hänen siivoushommia tehnyt siskontyttönsä tarvitsee työpaikkaa ja oli lupautunut tekemään meille viikkosiivouksen edullisempaan hintaan. Minulta asiaa varmistamatta hän oli sitten irtisanonut siivoussopimuksemme ja luvannut tytölle, että hän voi tulla meille siivoamaan.
Ja kuten arvata saattaa, homma ei ole toiminut yhtään. Ensimmäisellä kerralla tyttö vaan ilmoitti viime tipassa, ettei pääsekään tulemaan kun oli tehnyt jotain suunnitelmia kaverinsa kanssa. No, keskusteltiin asiasta ja selvennettiin hänelle, ettei tällainen sovi vaan työpaikalle on tultava sovitusti. Seuraavalla viikolla tyttö tuli, viipyi puolisen tuntia ja livahti ulos ennen kuin ehdin sanoa mitään. No, seuraavalla viikolla olin itse paikalla ja keskusteltiin tytön kanssa uudestaan siitä, mitä meillä tarvitsee tehdä. Sovittiin, että siivousaika on vähintään se pari tuntia työn määrästä riippuen, ja tein tytölle tehtävälistan, josta hän vielä konkreettisesti näkee kaikki hommat. Tuon viikon siivouksessa autoin myös itse, kun näytin miten asiat meillä tehdään.
No, oletin että seuraavan viikon siivous onnistuisi edes sinne päin, mutta tyttö jätti taas tulematta. Viimeisen kuukauden ajan tyttö on käynyt meillä normaalisti, mutta työnjälki on ollut todella huonoa. Hän on mm. unohtanut siivota kokonaisia huoneita, jättänyt huonekaluja täysin vääriin paikkoihin, pessyt peilit ja peiliovet likaisella rätillä ja jättänyt niihin ällöttävät raidat, täyttänyt toistuvasti likaiset astiat puhtaiden sekaan astianpesukoneeseen, unohdellut tekstiilejä pesukoneeseen jne. Siivouksen jälkeen kotiin tullessa talon yleisilme ei ole siisti, vaan esim. tänään kotiin tullessa eteisessä tervehtivät levälleen jätetty imuri ja roskapussit, eteisen peilikaapit oli pyyhitty jälleen täyteen likavesitahroja jne.
Olen huomauttanut epäkohdista tytölle, joka vaikuttaa aina ymmärtävän, muttei kuitenkaan muuta tekemisiään millään tapaa. Olen jutellut asiasta myös miehen kanssa ja sanonut ihan suoraan, etten halua tyttöä enää meille siivoamaan, mutta mies vaan jaksaa vähän vaikeana väittää, ettei nuo "pikku unohdukset" ole paha juttu ja niitä sattuu kaikille. Mainitsin kuunvaihteessa tytölle, ettei tämä pesti nyt välttämättä ole kovin pitkäaikainen emmekä ole täysin varmoja, tarvitsemmeko hänen palveluitaan enää joulun jälkeen, ja miehen sisko (eli tytön äiti) kutsui mua miehelleni ahneeksi, kun meillä "on varaa maksaa siivouksesta", mutta minä en halua maksaa sitä rahaa tytölle, joka tarvitsee rahaa.
Eli tästä on nyt kiehahtanut aikamoinen soppa. Mies vaan luimistelee eikä oikein suostu puuttumaan asiaan mitenkään, tyttöön ei huomautukset uppoa ja miehen sisko on mulle vihainen. Miten helkkarissa saisin tilanteen laukaistua jotenkin niin, että vältyttäisiin turhalta draamalta? En jaksaisi millään aiheuttaa pahaa mieltä varsinkaan näin joulun alla, mutta tämä järjestely ei nyt toimi lainkaan.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi vuosikaudet erään siivousfirman kautta todella ihana siivoojakaksikko, jonka kanssa asiat sujuivat aina täydellisesti. Pari kuukautta sitten mies ilmoitti, että hänen siivoushommia tehnyt siskontyttönsä tarvitsee työpaikkaa ja oli lupautunut tekemään meille viikkosiivouksen edullisempaan hintaan. Minulta asiaa varmistamatta hän oli sitten irtisanonut siivoussopimuksemme ja luvannut tytölle, että hän voi tulla meille siivoamaan.
Ja kuten arvata saattaa, homma ei ole toiminut yhtään. Ensimmäisellä kerralla tyttö vaan ilmoitti viime tipassa, ettei pääsekään tulemaan kun oli tehnyt jotain suunnitelmia kaverinsa kanssa. No, keskusteltiin asiasta ja selvennettiin hänelle, ettei tällainen sovi vaan työpaikalle on tultava sovitusti. Seuraavalla viikolla tyttö tuli, viipyi puolisen tuntia ja livahti ulos ennen kuin ehdin sanoa mitään. No, seuraavalla viikolla olin itse paikalla ja keskusteltiin tytön kanssa uudestaan siitä, mitä meillä tarvitsee tehdä. Sovittiin, että siivousaika on vähintään se pari tuntia työn määrästä riippuen, ja tein tytölle tehtävälistan, josta hän vielä konkreettisesti näkee kaikki hommat. Tuon viikon siivouksessa autoin myös itse, kun näytin miten asiat meillä tehdään.
No, oletin että seuraavan viikon siivous onnistuisi edes sinne päin, mutta tyttö jätti taas tulematta. Viimeisen kuukauden ajan tyttö on käynyt meillä normaalisti, mutta työnjälki on ollut todella huonoa. Hän on mm. unohtanut siivota kokonaisia huoneita, jättänyt huonekaluja täysin vääriin paikkoihin, pessyt peilit ja peiliovet likaisella rätillä ja jättänyt niihin ällöttävät raidat, täyttänyt toistuvasti likaiset astiat puhtaiden sekaan astianpesukoneeseen, unohdellut tekstiilejä pesukoneeseen jne. Siivouksen jälkeen kotiin tullessa talon yleisilme ei ole siisti, vaan esim. tänään kotiin tullessa eteisessä tervehtivät levälleen jätetty imuri ja roskapussit, eteisen peilikaapit oli pyyhitty jälleen täyteen likavesitahroja jne.
Olen huomauttanut epäkohdista tytölle, joka vaikuttaa aina ymmärtävän, muttei kuitenkaan muuta tekemisiään millään tapaa. Olen jutellut asiasta myös miehen kanssa ja sanonut ihan suoraan, etten halua tyttöä enää meille siivoamaan, mutta mies vaan jaksaa vähän vaikeana väittää, ettei nuo "pikku unohdukset" ole paha juttu ja niitä sattuu kaikille. Mainitsin kuunvaihteessa tytölle, ettei tämä pesti nyt välttämättä ole kovin pitkäaikainen emmekä ole täysin varmoja, tarvitsemmeko hänen palveluitaan enää joulun jälkeen, ja miehen sisko (eli tytön äiti) kutsui mua miehelleni ahneeksi, kun meillä "on varaa maksaa siivouksesta", mutta minä en halua maksaa sitä rahaa tytölle, joka tarvitsee rahaa.
Eli tästä on nyt kiehahtanut aikamoinen soppa. Mies vaan luimistelee eikä oikein suostu puuttumaan asiaan mitenkään, tyttöön ei huomautukset uppoa ja miehen sisko on mulle vihainen. Miten helkkarissa saisin tilanteen laukaistua jotenkin niin, että vältyttäisiin turhalta draamalta? En jaksaisi millään aiheuttaa pahaa mieltä varsinkaan näin joulun alla, mutta tämä järjestely ei nyt toimi lainkaan.
Annat viimeisen varoituksen ja sanot, että ei työelämässäkään tuollainen peli vetele. Jos työnjälki ei muutu tuon varoituksen jälkeen, tyttö pois hommasta ja siivoojakaksikko takaisin. Mitä tuota mieheltäs kyselet ja jos miehen sisko ei puhetta ymmärrä, niin anna sen olla vihainen. Kyllähän sekin varmasti aikuisena ihmisenä käsittää, että jos tyttö olis vieraan palveluksessa, niin potkut olisi tullu jo aikoja sitten.
Kuinka tyhmä on ihminen, joka lainaa kirjoittajan ensimmäistä viestiä, sitä johon kaikki kirjoittajat samassa viestiketjussa vastaavat?
Ota vielä kerran teille siivoamaan ja ota kuva työnjäljestä, näin sinulla on todisteet kuinka huonoa jälkeä. :)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ottaa nyt yhteys siihen tytön äitiin ja keskustella hänen kanssaan. Jos hänet saat ymmärtämään asian, niin kaikki muukin lutviutuu.
Sanot sille äidille että niin kovasti toivoit että homma toimisi ja olet yrittänyt auttaa tyttöä sen onnistumisessa, mutta homma ei toimi ja mitä se äiti ehdottaisi tehtäväksi?
Ohis, mutta mun mielestä täysi-ikäinen vastaa itse omasta työstään ja tekemisistään. Eli keskustelu käydään tytön itsensä kanssa sotkematta äitejä tai isiä mukaan kuvioihin.
Maksatteko pimeästi, vai tekeekö tyttö ihan verokortilla töitä?
Jos miehelläsi ei ole kanttia järjestää asiaa, mitä teet sellaisella munattomalla vässykällä? Jätä se.
Vierailija kirjoitti:
Siis... jättänyt huonekaluja vääriin paikkoihin. Siis mitä? Huono provo.
Mikä tuossa on provoa?
Vierailija kirjoitti:
Kunnollisen siivouksen yhteydessä liikutellaan huonekaluja, jotta niiden alta/takaa pääsee siivoamaan :)
Jos miehesi on luimisteleva rotta niin anna sille 2 vaihtoehtoa: joko irtisanoo siskontyttönsä tai sinä irtisanot suhteenne. Suomi on täynnä miehiä, mitäs yhdestä kaksilahkeisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä opimme tästä? Älä ikinä palkkaa lähisukulaista. Siitä ei tule muuta kuin pahaa mieltä puolin toisin.
Juuri näin. Me myös auttamisen halussamme palkkasimme miehen siskonpojan kesäksi meille leikkaamaan ruohon kerran viikossa, vaikka sen olisi itsekin ihan hyvin voinut ajaa. Halusimme vaan auttaa teiniä joka kysyi pihatöitä tai siivoushommia pikkurahan puutteessa. No, kun itse leikkaamme ruohon, aikaa kuluu reilu tunti. Jos oikein huolellisesti haluaa leikata niin aikaa kuluu 1,5 tuntia. Sukulaispojaltapa kuluikin viikko toisensa jälkeen aikaa joka kerta 15-20 minuuttia koko pihan ajamiseen ja jälki oli myös sen mukaista. Jutttelimme asiasta moneen kertaan mutta pojalla oli joka kerta niin kiire jonnekin ettei "ehtinyt leikkaamaan paremmin". Aina oli itse ajettava nurmikko pojan jälkeen ja minua harmitti maksaa pojalle huolimattomasta työnteosta. Ja tästä kun pojan äidille mainitsin niin sotahan siitä syttyi. Meidän olisi kuulemma pitänyt palkata poika meille myös siivoamaan (en ikipäivänä edes suostuisi harkitsemaan, poika on yksi laiskimmista teineistä jonka tunnen). Ja kun emme palkanneet niin se teki meistä ahneita ja itsekkäitä.
Minkä kokoinen asunto teillä? Onko firman kaksi työntekijää siivonut teillä tunnissa? Mikä firma tekee noin pientä keikkaa? Nimittäin jos sillä likalla on 2h aikaa. Luulenpa että kyse on siitä että aika on liian tiukka.Ei kerkee kaikkee ottaa kunnolla. Onko työvälineet hyvät?
Hyvä muistutus siitä, että kuka tahansa ei osaa siivota.
Irtisanokaa sukulaistyttö. Ei myöhemmässäkäänn työelämässä makseta puoliksi tehdystä, ainakaan kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit pelastaa tytön kasvot sanomalla, että selvästi kahden ammattilaisen korvaaminen on hänelle yksin mahdotonta, ja ottaa ammattilaiskaksikon takaisin.
Tää oli hyvä, kiitos!! Siinä ootte ihan oikeassa, ettei tilanteeseen auta muu kuin potkujen antaminen, mutta miehen suvulla on keskenään kaikenlaista kismaa enkä vaan mitenkään tahtoisi lähteä mukaan draamailuun.. Mutta kahteen siivoojaan vetoaminen voisi toimia! Mä olen tosiaan siivonnut tytöltä "yli jääneet" hommat, ehkä niiden tekemättä jättäminenkin voisi auttaa, mutta mua alkaa aina itseäni häiritsemään toi sotku..
Tyttö on 20-vuotias ja hänelle ollaan kyllä maksettu ihan asianmukaista palkkaa, joka ei kuitenkaan ole yhtä korkea kuin tuo edellisen siivousfirman pyytämä hinta.
Ei niinkään hyvä idea. Parempi on sanoa suoraan, että jäljestä ja tulemisista ja tulematta jättämisistä on keskusteltu, parannusta ei ole tapahtunut, joten peli vihelletään poikki. Ehkä se opetus, että työt on tehtävä kunnolla, voisi kantaa tulevaisuudessa jotain hedelmää. Kun tiukasti ja asiallisesti pysytte siinä oikeassa perustelussa, saattaa joku ymmärrys joskus tulla, jos vaikka sattuisi käymään toisessa työssä samalla tavalla. Vielä on aikaa ottaa opiksi, jos on vasta 20 v.
Mikä on "ihan asianmukainen palkka"? Entä onko oletuksena, että sukulaistyttö (nainenhan tuo jo oikeastaan tosin on) siivoaa kaiken saman ja yhtä hyvin kuin ammattilaiskaksikko? Jos, niin miksi palkka olisi pienempi?
Tee lista hänen tekemistään virheistä, työajoista ja siitä, ettei hän tullut paikalle sovittuna aikana. Ojenna lista tyttärelle ja kopio äidille. Kerro, ettei sinulla ole aikaa eikä mahdollisuutta tehdä uudelleen työtä, josta on maksettu jollekulle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "ihan asianmukainen palkka"? Entä onko oletuksena, että sukulaistyttö (nainenhan tuo jo oikeastaan tosin on) siivoaa kaiken saman ja yhtä hyvin kuin ammattilaiskaksikko? Jos, niin miksi palkka olisi pienempi?
Olisiko pimeää työtä?
Ammattisiivoojat maksavat (ainakin toivottavasti) veronsa.
Ohis
Jos tytön äiti murisee, pyydä häntä katsomaan teille tytön siivouksen jälkeen, millaista jälki on. Eiköhän se sitten ymmärrä hyvin, miksi ette palkkaa tyttöä.
Minusta olisi kuitenkin reilua sanoa tytölle suoraan, että häntä ei palkata enää, koska jälki on liian huonoa. Eihän hän opi, jos vain sanotte, että ette enää tarvitse siivousta.
Sano että siivoat tästä lähtien itsäe. Teetkin niin pari kuukautta ja sitten palkkaat ne alkuperäiset uudelleen.
a) pistä mies korjaamaan tytön jäljet
b) keskustele tytön kanssa konkreettisesti siitä, minkä tasoista siivousjälkeä odotat ja kysy tytöltä, miten hän pääsee siihen tulokseen (mitä välineitä käyttää, paljonko aikaa hän tarvitsee yhden nurkan siivoamiseen yltääkseen sun vaatimustasoon ym.) ja myös siitä haluaako tyttö vapaaehtoisesti tulla teille siivoamaan.
b-vaihe saattaa tuntua tyhmältä, kun olit aikaisemmin näyttänyt tytölle, miten jotkin asiat tehdään. Keskusteleva ongelmanratkaisu auttaa tytönkin havahtumaan tai hän voi ilmaista tässä vaiheessa, jos on jäänyt jotain hampaankoloon (liian vähän aikaa, palkka liian pieni kattamaan matkakuluja ym). Tee tämä vaihe tuomitsematta ja pitämättä tyttöä tyhmänä. (Et välttämättä tietoisesti pidä häntä tyhmänä, mutta vähättelevä suhtautuminen saattaa aiheuttaa vastustusta.) Jos taas ilmaisee, että on pakotettu sitten sanot, ettet halua tuntea itseäsi orjapiiskurilta ja yhteistyö on hyvä lopettaa tähän. Jos taas ilmaisee, että rakastaa käydä teillä siivoamassa, sitten kysäiset miten tuo intohimo näkyy hänen työn laadussa. Tärkeintä on myös tässä vaiheessa olla nostamatta itseäsi jalustalle (tyyliin sun tilalle on tulossa tuhat muuta halukasta, jotka tekisivät työn paljon paremmin kuin sinä).
Jos tämäkään ei auta, sun on vaan pistävä mies korjaamaan tytön jäljet kunnes saa tarpeekseen. Tiedän, että on lapsellista, mutta miehen on opittava näkemään totuus.