Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen siskontyttö alkoi siivoamaan meillä ja työnjälki on järkyttävää

Vierailija
08.11.2016 |

Meillä kävi vuosikaudet erään siivousfirman kautta todella ihana siivoojakaksikko, jonka kanssa asiat sujuivat aina täydellisesti. Pari kuukautta sitten mies ilmoitti, että hänen siivoushommia tehnyt siskontyttönsä tarvitsee työpaikkaa ja oli lupautunut tekemään meille viikkosiivouksen edullisempaan hintaan. Minulta asiaa varmistamatta hän oli sitten irtisanonut siivoussopimuksemme ja luvannut tytölle, että hän voi tulla meille siivoamaan.

Ja kuten arvata saattaa, homma ei ole toiminut yhtään. Ensimmäisellä kerralla tyttö vaan ilmoitti viime tipassa, ettei pääsekään tulemaan kun oli tehnyt jotain suunnitelmia kaverinsa kanssa. No, keskusteltiin asiasta ja selvennettiin hänelle, ettei tällainen sovi vaan työpaikalle on tultava sovitusti. Seuraavalla viikolla tyttö tuli, viipyi puolisen tuntia ja livahti ulos ennen kuin ehdin sanoa mitään. No, seuraavalla viikolla olin itse paikalla ja keskusteltiin tytön kanssa uudestaan siitä, mitä meillä tarvitsee tehdä. Sovittiin, että siivousaika on vähintään se pari tuntia työn määrästä riippuen, ja tein tytölle tehtävälistan, josta hän vielä konkreettisesti näkee kaikki hommat. Tuon viikon siivouksessa autoin myös itse, kun näytin miten asiat meillä tehdään.

No, oletin että seuraavan viikon siivous onnistuisi edes sinne päin, mutta tyttö jätti taas tulematta. Viimeisen kuukauden ajan tyttö on käynyt meillä normaalisti, mutta työnjälki on ollut todella huonoa. Hän on mm. unohtanut siivota kokonaisia huoneita, jättänyt huonekaluja täysin vääriin paikkoihin, pessyt peilit ja peiliovet likaisella rätillä ja jättänyt niihin ällöttävät raidat, täyttänyt toistuvasti likaiset astiat puhtaiden sekaan astianpesukoneeseen, unohdellut tekstiilejä pesukoneeseen jne. Siivouksen jälkeen kotiin tullessa talon yleisilme ei ole siisti, vaan esim. tänään kotiin tullessa eteisessä tervehtivät levälleen jätetty imuri ja roskapussit, eteisen peilikaapit oli pyyhitty jälleen täyteen likavesitahroja jne.

Olen huomauttanut epäkohdista tytölle, joka vaikuttaa aina ymmärtävän, muttei kuitenkaan muuta tekemisiään millään tapaa. Olen jutellut asiasta myös miehen kanssa ja sanonut ihan suoraan, etten halua tyttöä enää meille siivoamaan, mutta mies vaan jaksaa vähän vaikeana väittää, ettei nuo "pikku unohdukset" ole paha juttu ja niitä sattuu kaikille. Mainitsin kuunvaihteessa tytölle, ettei tämä pesti nyt välttämättä ole kovin pitkäaikainen emmekä ole täysin varmoja, tarvitsemmeko hänen palveluitaan enää joulun jälkeen, ja miehen sisko (eli tytön äiti) kutsui mua miehelleni ahneeksi, kun meillä "on varaa maksaa siivouksesta", mutta minä en halua maksaa sitä rahaa tytölle, joka tarvitsee rahaa.

Eli tästä on nyt kiehahtanut aikamoinen soppa. Mies vaan luimistelee eikä oikein suostu puuttumaan asiaan mitenkään, tyttöön ei huomautukset uppoa ja miehen sisko on mulle vihainen. Miten helkkarissa saisin tilanteen laukaistua jotenkin niin, että vältyttäisiin turhalta draamalta? En jaksaisi millään aiheuttaa pahaa mieltä varsinkaan näin joulun alla, mutta tämä järjestely ei nyt toimi lainkaan.

Kommentit (41)

1/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

JÄTÄ SE SIKA!

Olen aina oikeassa, sanot mitä sanot

Vierailija
2/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opimme tästä? Älä ikinä palkkaa lähisukulaista. Siitä ei tule muuta kuin pahaa mieltä puolin toisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ei nyt muu auta, kuin sanoa ääneen kaikille, että työn jälki on huonoa, eikä ole muuttunut vaikka huomautettu, joten se on loppu nyt.

Vierailija
4/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ette kai te oo maksanu sille täyttä hintaa?

Vierailija
5/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä nyt se henkilö, joka siivoaa sen, mitä tyttö ei ole siivonnut? Lopeta.

Vierailija
6/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tilanne. Helppo tietysti sanoa, että ilmoitat vain tytölle selkeästi, ettette tarvitse hänen siivouspalvelujaan. Mutta kun on kysymys sukulaisesta jne, jne, niin tilanne on oikeasti hankalampi.

Ehkä olisi vain viisainta pidemmän päälle todellakin sanoa, että kiitos palvelusta, mutta ei kiitos enää. Että oli virhe sekoittaa sukulaisuussuhde ja työntekijä suhde keskenään, kun siitä tulee vain pahaa mieltä.  Ja palata entiseen siivoojakaksikkoon.

Vierailija
7/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen tyttö on?

Vierailija
8/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi vuosikaudet erään siivousfirman kautta todella ihana siivoojakaksikko, jonka kanssa asiat sujuivat aina täydellisesti. Pari kuukautta sitten mies ilmoitti, että hänen siivoushommia tehnyt siskontyttönsä tarvitsee työpaikkaa ja oli lupautunut tekemään meille viikkosiivouksen edullisempaan hintaan. Minulta asiaa varmistamatta hän oli sitten irtisanonut siivoussopimuksemme ja luvannut tytölle, että hän voi tulla meille siivoamaan.

Ja kuten arvata saattaa, homma ei ole toiminut yhtään. Ensimmäisellä kerralla tyttö vaan ilmoitti viime tipassa, ettei pääsekään tulemaan kun oli tehnyt jotain suunnitelmia kaverinsa kanssa. No, keskusteltiin asiasta ja selvennettiin hänelle, ettei tällainen sovi vaan työpaikalle on tultava sovitusti. Seuraavalla viikolla tyttö tuli, viipyi puolisen tuntia ja livahti ulos ennen kuin ehdin sanoa mitään. No, seuraavalla viikolla olin itse paikalla ja keskusteltiin tytön kanssa uudestaan siitä, mitä meillä tarvitsee tehdä. Sovittiin, että siivousaika on vähintään se pari tuntia työn määrästä riippuen, ja tein tytölle tehtävälistan, josta hän vielä konkreettisesti näkee kaikki hommat. Tuon viikon siivouksessa autoin myös itse, kun näytin miten asiat meillä tehdään.

No, oletin että seuraavan viikon siivous onnistuisi edes sinne päin, mutta tyttö jätti taas tulematta. Viimeisen kuukauden ajan tyttö on käynyt meillä normaalisti, mutta työnjälki on ollut todella huonoa. Hän on mm. unohtanut siivota kokonaisia huoneita, jättänyt huonekaluja täysin vääriin paikkoihin, pessyt peilit ja peiliovet likaisella rätillä ja jättänyt niihin ällöttävät raidat, täyttänyt toistuvasti likaiset astiat puhtaiden sekaan astianpesukoneeseen, unohdellut tekstiilejä pesukoneeseen jne. Siivouksen jälkeen kotiin tullessa talon yleisilme ei ole siisti, vaan esim. tänään kotiin tullessa eteisessä tervehtivät levälleen jätetty imuri ja roskapussit, eteisen peilikaapit oli pyyhitty jälleen täyteen likavesitahroja jne.

Olen huomauttanut epäkohdista tytölle, joka vaikuttaa aina ymmärtävän, muttei kuitenkaan muuta tekemisiään millään tapaa. Olen jutellut asiasta myös miehen kanssa ja sanonut ihan suoraan, etten halua tyttöä enää meille siivoamaan, mutta mies vaan jaksaa vähän vaikeana väittää, ettei nuo "pikku unohdukset" ole paha juttu ja niitä sattuu kaikille. Mainitsin kuunvaihteessa tytölle, ettei tämä pesti nyt välttämättä ole kovin pitkäaikainen emmekä ole täysin varmoja, tarvitsemmeko hänen palveluitaan enää joulun jälkeen, ja miehen sisko (eli tytön äiti) kutsui mua miehelleni ahneeksi, kun meillä "on varaa maksaa siivouksesta", mutta minä en halua maksaa sitä rahaa tytölle, joka tarvitsee rahaa.

Eli tästä on nyt kiehahtanut aikamoinen soppa. Mies vaan luimistelee eikä oikein suostu puuttumaan asiaan mitenkään, tyttöön ei huomautukset uppoa ja miehen sisko on mulle vihainen. Miten helkkarissa saisin tilanteen laukaistua jotenkin niin, että vältyttäisiin turhalta draamalta? En jaksaisi millään aiheuttaa pahaa mieltä varsinkaan näin joulun alla, mutta tämä järjestely ei nyt toimi lainkaan.

Annat viimeisen varoituksen ja sanot, että ei työelämässäkään tuollainen peli vetele. Jos työnjälki ei muutu tuon varoituksen jälkeen, tyttö pois hommasta ja siivoojakaksikko takaisin. Mitä tuota mieheltäs kyselet ja jos miehen sisko ei puhetta ymmärrä, niin anna sen olla vihainen. Kyllähän sekin varmasti aikuisena ihmisenä käsittää, että jos tyttö olis vieraan palveluksessa, niin potkut olisi tullu jo aikoja sitten.

Vierailija
9/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä nyt se henkilö, joka siivoaa sen, mitä tyttö ei ole siivonnut? Lopeta.

Mitä se lopettaminen auttaa?

Vierailija
10/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pelastaa tytön kasvot sanomalla, että selvästi kahden ammattilaisen korvaaminen on hänelle yksin mahdotonta, ja ottaa ammattilaiskaksikon takaisin.

Vierailija
11/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin takaisin sen vanhan siivoojakaksikon ja tytölle sanoisin, että katsotaan sitten uudestaan kun rahalle saa vastinetta. "Pikku unohduksia" on katseltu riittävästi.

Vierailija
12/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen on liian helppo luistella aiheuttamastaan tilanteesta, jos hän ei mitenkään joudu kohtaamaan sen seurauksia.

Vierailija
13/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko se tyttö tehdä jotain muuta kuin sitä siivousta, jos se jälki on kertakaikkisen kamallaa, vaikka jotain osaisko se jotain? Vaikka leipoa tai tehdä ruokaa tai lenkeilyttää koiraa, oisko teillä lenkitettävää koiraa? Jotain sellaista missä ei ihan noin turisi ja ole tumpelo. Mut jos yhtään lohduttaa niin onneksi minä en käy teillä :D, jälki näyttäisi nimittäin juuri tuolta tai vielä kamalammalta. :D ...Mut siis onko se just teidän porukan ihan pakko sitä tyttöä nyt edes työllistää ja rahoittaa, eihän tuosta mitään tuolla menolla tuu, joulusiivoukset ja kaikki edessä... :)

Vierailija
14/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit pelastaa tytön kasvot sanomalla, että selvästi kahden ammattilaisen korvaaminen on hänelle yksin mahdotonta, ja ottaa ammattilaiskaksikon takaisin.

Tää oli hyvä, kiitos!! Siinä ootte ihan oikeassa, ettei tilanteeseen auta muu kuin potkujen antaminen, mutta miehen suvulla on keskenään kaikenlaista kismaa enkä vaan mitenkään tahtoisi lähteä mukaan draamailuun.. Mutta kahteen siivoojaan vetoaminen voisi toimia! Mä olen tosiaan siivonnut tytöltä "yli jääneet" hommat, ehkä niiden tekemättä jättäminenkin voisi auttaa, mutta mua alkaa aina itseäni häiritsemään toi sotku..

Tyttö on 20-vuotias ja hänelle ollaan kyllä maksettu ihan asianmukaista palkkaa, joka ei kuitenkaan ole yhtä korkea kuin tuo edellisen siivousfirman pyytämä hinta.

Vierailija
15/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi palkkasi tytön keskustelematta kanssasi. Sinä voit irtisanoa hänet, silloin olette sujut, eikö. Tytön äidistä ei kannata välittää, olkoonkin sukulainen. Eihän toi tyttö näytä ollenkaan tajuavan työnteosta tai työmoraalista. Tuostahan muodostuu sulle tosi ahdistava asia, jos aina pitää korjata siivoojan jäljet. Ei, ei, lopeta työsuhde heti, sinulla täydet perusteet.

Vierailija
16/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sun miehesi on pahassa välikädessä ja haluaa sun olevan se "paha poliisi". 

Mutta toisaalta. Jos sinä et ole tyytyväinen tytön työhön, sinä annat palautteen ja irtisanot sopimuksen, Simple as that. Ei siihen miestä tarvita.

Joten sanot ihan selvästi tytölle, että koska palaute ei ole johtanut työn jälken korjaamiseen, ja hän on toistuvasti jättänyt tulematta sovittuun aikaan, irtisanot sopimuksen.

Ja kälyn sanomisilla pyyhit peräpeilisi. Se, että likka saisi tehdä hommat hutiloiden tai ei lainkaan , se se vasta on huono oppi nuorelle ihmiselle. Ei sellaista kukaan vieras hyväksyisi, miksi sinunkaan pitäisi, kun se tyttö ei kumminkaan teillekään mitään ilmaista työtä tai alennustyötä tee!

Mutta miehellesi teet nyt viimeistään selväksi pari asiaa:

- jos hän ei ota vastuuta siivouksen valvonnasta, hän EI totta vie myöskään mene omin päin irtisanomaan toimivia sopimuksia ja palkkailemaan siskontyttöä tai ketään muutakaan. 

- hänen kuuluu pitää vaimon puolta ja sanoa siskolleen selvästi, että tyttö ei ole tullut paikalle tai jos tulee, hoitaa luvattoman huonosti työnsä.

- hänen tehtävänään ei ole kieliä siskon ärähdyksiä sinulle. Mikä ihmeen selkärangaton juoruämmä sulla on ap miehenä - ei puolusta sua, mutta kielii siskonsa sanomisia sulle ja ihan epäilemättä kaikki sinun sanomiset siskolleen? Hyi hel..tti.

Vierailija
17/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi ottaa nyt yhteys siihen tytön äitiin ja keskustella hänen kanssaan. Jos hänet saat ymmärtämään asian, niin kaikki muukin lutviutuu.

Sanot sille äidille että niin kovasti toivoit että homma toimisi ja olet yrittänyt auttaa tyttöä sen onnistumisessa, mutta homma ei toimi ja mitä se äiti ehdottaisi tehtäväksi?

Vierailija
18/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei huomaa työn jälken heikkoutta, jos ap paikkailee hommat.

ohis

Vierailija
19/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/5 Yllättävän hyvä!

Vierailija
20/41 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko maksaneet sovitun mukaisen palkan, vaikka työn jälki ei ole ollut sitä mitä piti?

Jos olette, niin eihän se silloin mitään opi, täys palkka vaikka tekee vähän sinne päin.