Kuinka auttaa lasta käsittelemään kateutta?
Tyttäreni 9v on seitsemästä lapsesta ensimmäinen joka osoittaa kateutta avoimesti,hän on kateellinen isosiskon vaatteista,on hänestä hienompia kuin hänen,on kateellinen sisaruksille kun vietän aikaa heidän kanssaan,4 lapsista vielä pieniä,niistä 3 koululaista,yksi 5v,huomioitu on että kullekkin pienelle on omaa aikaa,tehdään yhdessä läksyt kunkin kanssa erikseen,ruokaa tehdään vuoroitellen yhdessä,lautapelejä ja saunomista kahden kesken.tänään puhuin hänelle että kateus aiheuttaa vain hänelle pahaa mieltä ja perustelin että kateudella hän ei saa omakseen mitään mitä hän kadehtii.puhuimme mieheni kanssa omista kateuden kokemuksista,minä olin kateellinen sairastuttuani vakavasti terveille ihmisille jotka ei arvostaneet terveyttään.yli pääsin kun järkelin ettei kenenkään muun arvomaailma muuttunut kuin minun.mieheni oli kateellinen vuosia itseään komeampien miesten ulkonäöstä.lopulta hänkin pääsi yli kun hyväksyi itsensä iän myötä.surullisempi tapaus on anoppini joka kadehti ikänsä kaikkia omaisuudesta ulkonäöstä koulutuksista jne.nyt hän on katkera ja vihainen aivan kaikille,myös omille lapsilleen.nyt pelkona onkin etten osaa tarpeeksi käsitellä asiaa tyttöni kanssa jottei hän takertuisi kateudentunteeseensa.olisi kamalaa kun hänkin katkeroituisi ja kantaisi vihaa kadehtimiaan ihmisiä kohtaan.kun puhuimme kateudesta hän sanoi ettei hän voi sille mitään.kysyn täältä nyt löytyykö joku joka oisi ollut samassa tilanteessa,perheneuvolaan aion ottaa yhteyttä kun lapsi kärsii itse ihan selvästi.