Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päästätkö tai päästäisitkö lasta yksin kouluun jos koulumatkalla susia?

Vierailija
07.11.2016 |

Jos olis lähes 3km matka pyöräiltävänä ekaluokkalaisella kouluun ja koulumatkalla usein susia. Miten lapsi kulkisi koulussa?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat koulumatkalla nähdyillä susilla, eli onko nähty useita susia tänä syksynä sillä tiellä, jossa lapsesi kulkee? Vai jollain 15km säteellä?

Jos näin on, niin en kyllä laittaisi lastani sitä matkaa yksin kulkemaan. 

Ap, vastaisitko tähän? Miten lähellä niitä susia on nähty useita tänä syksynä?

Vierailija
22/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtahepo ei ole tappanut Suomessa ihmistä yli sataan vuoteen, mutta silti se on ihmiselle vaarallinen eläin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin helppo huudella jos niitä susia ei omassa lähiympäristössä ole. Minä olen yhden suden luonnossa nähnyt, eikä se juuri pelännyt minua. Kyllähän ihminen on enemmän saalieläin jos susi ei ole oppinut pelkäämään ihmistä.

Ihmisvahinkoja ei toki ole Suomessa viime aikona ollut (ellei sitten se aasialainen marjanpoimija joka viime sanoikseen kertoi "ison koiran" seuraavan...?), kohtaamisia  on niin vähän, sama laji se kuitenkin on joka on tappanut lapsia mm. Venäjällä ja Intiassa. 

Vierailija
24/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla, mutta autot ovat paljon vaarallisempia pienen koulutiellä... Kuolee vuosittain monta ihmistä auton alle. Olisin enemmän huolissani siitä.

Sudet herättävät ihmisissä primitiivisen reaktion, joten niiden pelko on ymmärrettävästi voimakasta. Veikkaisin kuitenkin että on todennäköisempää kuolla salamaniskuun kuin suden hampaisiin koulumatkalla.

Vierailija
25/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä susi tappaa ihmisiä, turha sitä on yrittää kieltää. Ei varmasti ole maailman suurin ongelma, mutta varteenotettava vaaratekijä jos niitä pyörii kotinurkissa.

http://www.luontoliitto.fi/susiryhma/susitietoa/ihmisvahingot

"Suden ihmiselle aiheuttamia riskejä selvittäneessä kansainvälisessä tutkimuksessa laskettiin suden tappaneen koko maailmassa todistetusti alle 3000 ihmistä viimeisen 300 vuoden aikana, eli keskimäärin alle 10 vuodessa. Erityisesti Euroopassa, Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa vahingot ovat jääneet vähäisiksi: viimeisen 50 vuoden aikana suden hampaisiin on päätynyt alle 20 ihmistä."

Vierailija
26/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla, mutta autot ovat paljon vaarallisempia pienen koulutiellä... Kuolee vuosittain monta ihmistä auton alle. Olisin enemmän huolissani siitä.

Entä jos lapsi kulkee metsätietä jossa ei kulje autoja, mutta susia kyllä?

Vierailija
27/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niin helppo huudella jos niitä susia ei omassa lähiympäristössä ole. Minä olen yhden suden luonnossa nähnyt, eikä se juuri pelännyt minua. Kyllähän ihminen on enemmän saalieläin jos susi ei ole oppinut pelkäämään ihmistä.

Ihmisvahinkoja ei toki ole Suomessa viime aikona ollut (ellei sitten se aasialainen marjanpoimija joka viime sanoikseen kertoi "ison koiran" seuraavan...?), kohtaamisia  on niin vähän, sama laji se kuitenkin on joka on tappanut lapsia mm. Venäjällä ja Intiassa. 

Kumpi tuntuu vaarallisemmalta: vapaana oleva iso koira vai susi? Kumpi on oikeasti vaarallisempi? Koiria löytyy koko maasta kuitenkin.

Vierailija
28/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä susi tappaa ihmisiä, turha sitä on yrittää kieltää. Ei varmasti ole maailman suurin ongelma, mutta varteenotettava vaaratekijä jos niitä pyörii kotinurkissa.

http://www.luontoliitto.fi/susiryhma/susitietoa/ihmisvahingot

"Suden ihmiselle aiheuttamia riskejä selvittäneessä kansainvälisessä tutkimuksessa laskettiin suden tappaneen koko maailmassa todistetusti alle 3000 ihmistä viimeisen 300 vuoden aikana, eli keskimäärin alle 10 vuodessa. Erityisesti Euroopassa, Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa vahingot ovat jääneet vähäisiksi: viimeisen 50 vuoden aikana suden hampaisiin on päätynyt alle 20 ihmistä."

Sudet harvoin asuvat samalla alueella kuin ihmiset. Suomessa on siitä erikoinen tilanne että susia kulkee Varsinais-Suomessa säännöllisesti jopa taajamissa. Viime vuonna ammuttiin mm. eräsi susi joka oli kiertänyt useilla pihoilla ja nähty mm. lähellä vauvanvaunuja. Nuo erakkosudet on kuitenkin ollut mm. huonon metsästyspolitiikan syytä. On ammuttu alfasusia ja hajotettu laumoja. Yksinäinen susi ei pysty saalistamaan hirvieläimiä, se kaipaa jotain helpompaa, jolloin ajautuu asutuksen pariin.

Vierailija
29/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi tuntuu vaarallisemmalta: vapaana oleva iso koira vai susi? Kumpi on oikeasti vaarallisempi? Koiria löytyy koko maasta kuitenkin.

Jos metsässä tulee vastaan, niin susi, jos taas kadulla niin koira.

Vierailija
30/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan päästäisi. Täällä Espoossa ei sellaista murhetta tosin ole. Mutta vanhalla kotiseudullani on nykyään susia ja karhujakin. Olisin pelännyt hirveästi jos niitä olisi ollut silloin kun itse pienenä koululaisena kävelin kouluun! 

Mistä tuo käsitys kumpuaa että susi jotenkin pelkää ihmistä? Siitä kun niitä ei ole sataan vuoteen juuri näkynyt?  No nyt näkyy. Ja pieni ihminen on aika helppo saalis laumalle ja yhdellekin sudelle. Jos sudet ihmisiä pelkäisivät niin  eivät varmasti nurkilla pyörisi.

Vierailija
31/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos lapsi kulkee metsätietä jossa ei kulje autoja, mutta susia kyllä?

Metsätietä paljon kulkeneena voin sanoa että niillä joutuu jatkuvasti kuulostelemaan milloin auto tulee, sillä autoilijat ei osaa varoa kapealla ja mutkikkaalla tiellä kävelijöitä... Vaikka ei ketään ei pitäis kulkea metsässä olevaa "pihatietä", niin kerran jotain venäläisiä eksyneitä matkailijoita tulikin ja koiran kanssa oltiin jäädä alle.

Vierailija
32/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sudet herättävät ihmisissä primitiivisen reaktion, joten niiden pelko on ymmärrettävästi voimakasta. Veikkaisin kuitenkin että on todennäköisempää kuolla salamaniskuun kuin suden hampaisiin koulumatkalla.

Se on ihan ihimillistä että tuntuu melko ikävältä ajatella että on teoriassa mahdollisuus että susi repii omalta lapselta vatsaa auki tämän vielä eläessä. Auton alle jääminen on aika paljon helpompi hyväksyä.

Vierailija
33/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos metsässä tulee vastaan, niin susi, jos taas kadulla niin koira.

Miksi sitten sanot että täältä sudettomasta kaupungista on helppo huudella, kun täällä on noita "citysusia" (jotka on oikeasti tappaneet ihmisiä).

Vierailija
34/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kadonnut-thaimaalainen-marj…

Tarkoitatko tätä tapausta? Tästähän ehti liikkua jo monta muutakin varmaa tietoa, ennen kuin ruumis löytyi.

Vierailija
35/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan ihimillistä että tuntuu melko ikävältä ajatella että on teoriassa mahdollisuus että susi repii omalta lapselta vatsaa auki tämän vielä eläessä. Auton alle jääminen on aika paljon helpompi hyväksyä.

Älä pelkää, susi tappaa saaliinsa nopeasti käymällä kurkkuun kiinni. Autoilla taas on tuuripeliä tuleeko kuolema heti vai joutuuko kitumaan hengiltä.

Vierailija
36/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä pelkää, susi tappaa saaliinsa nopeasti käymällä kurkkuun kiinni. Autoilla taas on tuuripeliä tuleeko kuolema heti vai joutuuko kitumaan hengiltä.

Susi ei tapa saalistaan vaan alkaa syödä sitä heti kun on siinä kunnossa että ei enää pääse pakenemaan.

Vierailija
37/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh,susia on Suomessa noin 200 yksilöä.Kantaa on suojeltava,ei vainottava.Tällainen asenne on järjetöntä jossa susia aletaan pelkäämään jossain tienposkissa.

Vierailija
38/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko apn väitettä nähdyistä susista, sori. Jonkun naapurin koira ollut kun samaa tietä eestaas hinkkaa.

Keksi parempi pelottelutapa.

Vierailija
39/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisyys, että lapsesi edes koskaan näkisi nuo sudet, on pieni. Autot ja namusedät ovat suurempi riski, oman tyhmyyden aiheuttamasta uhkarohkeudesta puhumattakaan.

Tuossa matkalla ei ole kertaakaan näkynyt namusetiä. Susia useita kertoja tälle syksylle.

Etkai yritä vedota siihen ettei susi ole käynyt ihmisen päälle yli 100 vuoteen? No voisiko vaikuttaa asiaan se ettei 97 vuoteen niistä sadasta ollut ainuttakaan sutta?

Suomalaisjuntit on hassuja, kun uskovat punahilkkaan ja kolmeen pieneen porsaaseen. Ne on satuja.

Täällä Virossa 5 vuotta sitten ammuttiin vuoden aikana enemmän susia, kun Suomessa on koko kanta. Mutta ei niitä ammuttu siksi että pelättiin niinden syövän lapsia, vaan siksi että söivät 700 lammasta vuodessa.

Kyllä kai maalla vanhemmat kuljettavat jonkin verran lapsia kouluun, mutta yleensä syynä on matkojen pituus ja muut syyt kuin sudet. Jotkut lapset käyvät ikään kuin sisäoppilaitoksen tapaista koulua kaupungissa ja tulevat vain viikonlopuiksi kotiin.

Vierailija
40/60 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta meilläpäin kaksi koiraa on joutunut suden syömäksi. Toinen oli serkkumme koira. Jäi jäljelle pää ja selkäranka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan