APUA!? Taaperon jalat jäässä kuomissa ja tepsuissa!
Meidän 1-vuotiaalla on jalat aivan jäässä kuomissa sekä talvi tepsuissa 10 asteen pakkasella! Olen kokeillut villasukkaa tavallisen sukan päälle sekä ohutta villasukkaa+kudottua villasukkaa molemmissa kengissä ja jo lyhyen ulkoilun jälkeen varpaat on aivan kylmät! Kengät olen mitannut ja tarpeeksi isot pitäisi olla, eli ei ole siitäkään kiinni. Muuten lapsi on aivan lämmin. Päällä on paksut sisävaatteet, uusi lämmin toppahaalari, kivat villa/puuvilla kypärämyssy siis se paksu sekä kunnon topparukkaset. Eli muusta pukeutumisesta ei ainakaan luulisi olevan kiinni. Lapsi siis kävelee jo eli paikoillakaan emme tönötä pihalla. Mikä neuvoksi?!? Huopikkaita katselin, mutta niissä on liian kapea varsi. Mistähän sellasia huopakenkiä mahtaisi löytyä jossa olisi tarra/vetoketju kiinnitys ne ehkä voisivat toimia..? Ehdotuksia??
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä helvetin tepsut????
Mikä helvetin Google????
Todellakaan googlaa jotain ap:n hormonihuuruissaan itse keksimää lässytyssanaa.
Joo, ei kannata tosiaankaan ottaa selvää, vaan uskoa vain sokeasti omiin luuloihinsa.
Nii että voisikko sää kertoa mikä Tepsu sitten on? En luule tässä minäkään mitään enkä myöskään tiedä minäkään mikä on Tepsu? Ihan käsittämättömän huonoa käytöstä jos vaan huutelee että katso Googlesta, siis onko ne jokkut kengät? Se riittää minulle.
Onko se Googlen käyttäminen todella niin vaikeaa?
No, ap...onko googlen käyttäminen vaikeaa? Tähänkin olisi se vastaus löytynyt ihan vaan googlettamalla.
Ei tuo ollut ap:n kirjoittama. Mä vaan en ymmärrä, miksi mun pitäisi vastata jollekulle, jos kysytään epäkohteliaasti, ja vieläpä sellaista asiaa, joka jo puoliksi selviäisi hieman järkeä käyttämällä (Kuoma on tuotemerkki, joten mikähän se Tepsut voisikaan olla...). Mutta ei, pitää ruveta jankkaamaan hormoneista.
1- vuotiaalla on vielä ääreisverenkierto heikko, meillä ongelma poistui vasta tänä talvena kun lapsi on 3 vuotias. Aiemmin oli aina sormet ja varpaat jäässä.
Viime talvena tein näin: sukkisten päälle merinovillakerros, samoin alusbodyn päälle. Siihen päälle vielä normaalit sisävaatteet (esim. collarit, leggarit ja paita). Sitten ohut fleece takki (kovalla pakkasella oikeaa villaa oleva villapaita ja vielä fleechousut). Sitten villahaalari, sukkisten päälle ja haalarin lahkeen päälle merinovillasukatm, sitten vielä kovalla pakkasella oikeat paksut villasukat. Sormiin merinovillalapset ja villavuoriset rukkaset (isommat kuin normaalikoko). Merinovillamyssy, sitten villapipo jossa kaulaosa ja niskaan se levike, kunnon vettähylkivä haalari (Tec). Jalkaan Sorelit tai Kuomat joihin voi leikata folion pohjalliseksi ja sitten vielä siihen päälle villapohjallinen. Talvikengän koko on hyvä olla 1,5 cm isompi kuin jalan koko, samoin puvun on parempi olla löysä kuin tiukka.
Meillä tuo oli ainoa keino lapsen lämpimänä pysymiseen, vaikka asumme etelä-Suomessa. Kaverin lapselle riitti normaalit rukkaset ja kengät yhdellä sukalla, lapsissa on todella eroja tuossa miten kylmää kestävät.
Jalkojen paleleminen voi kertoa myös sairaudesta. Esim. valtimon kovettumatauti, diabetes ja reuma. Kannattaa varata aika lääkärille, jos pukeutuminen ja kengän koko on kohdillaan.
Meillä vaihdetaan ulos mennessä aina sisävaatteiden tilalle ohut merinovilla kerrasto ja ohuet polarn o pyretin tai Name itin villasukat. Lisäksi Ruskovillan tai Reiman villahaalari ja sitten toppapuku.Kuomilla pärjää kyllä kovillakin pakkasilla mutta niissä pitää olla n. 2cm varpaissa tyhjää. Ohuiden villssukkien lisäksi itsetehdyt villasukat vain -15 pakkasilla.Jalat voi olla kylmät myös senkin takia,jos ne välillä pääsee hikoamaan märäksi. Kuomiin ja muihinkin kenkiin voi ostaa pohjallisten tilalle villapohjalliset. Villa kaikissa kerroksissa on parasta, koska se lämmittää ja viilentää tarpeen mukaan,eikä ole koskaan ihoa vasten märkä. Lapsille löytyy nykyään hyvin villakerrastoja ja vauvoille villabodyja ja housuja.
Miten voi olla näin hukassa keskustelu? Erityisesti keskustelupalstalla?
En ole kuullut ennen Tepsuista vaikka olen 4 lapsen äiti. Sori ny kamalasti, en googleta sanoja joita en tunne, ehkä joku tekee niin? Kiitos yhdelle tai muutamalle jotka nyt lähti valistaan mua ja taas opin jotain, ihan keskustelemalla, ilman jotain Googlea.. :(
Mitenköhän joku vois Googlettaa itselleen käytöstaitoja? Tunnut todella ilkeältä ihmiseltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä helvetin tepsut????
Mikä helvetin Google????
Todellakaan googlaa jotain ap:n hormonihuuruissaan itse keksimää lässytyssanaa.
Tepsut on kotimaisia lasten kenkiä. Se on ihan tunnettu kenkämerkki.
Kiitos!
Kaikkein lämmittävintä on villa suoraan iholla. Esim p.O.P lta löytyy villabodyja, -paitoja ja -housuja jotka on tarkoitettu alimmaksi kerrokseksi. Samoin ohuita villasukkia. Tarvittaessa päälle villahaalari tai fleeceä ja paksut villasukat.
Jos kolme kerrosta vaatetta(sisävaatteet, länpökeros,haalari) ei riitä niin minusta ei ole järkeä lisätä.niitä kerroksiavaan vaijtaakerrokdet lämpimmiksi. Eli merinovilla tai silkkivillakerrasto sisävaatteiden tilalle ja paksu villahaalari päälle.
Meidän lapset on pärjänneet sukkahousut+ villasukkayhdistelmällä mutta jos se ei riitä niin voi koittaa paksuja villasukkia suoraan paljaaseen jalkaan tai sit villasukkahousut ja villasukka päälle.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla näin hukassa keskustelu? Erityisesti keskustelupalstalla?
En ole kuullut ennen Tepsuista vaikka olen 4 lapsen äiti. Sori ny kamalasti, en googleta sanoja joita en tunne, ehkä joku tekee niin? Kiitos yhdelle tai muutamalle jotka nyt lähti valistaan mua ja taas opin jotain, ihan keskustelemalla, ilman jotain Googlea.. :(
Mitenköhän joku vois Googlettaa itselleen käytöstaitoja? Tunnut todella ilkeältä ihmiseltä
Todellakin teen niin. Jos joku asia ei ole tuttu, otan selvää. Nykyäänhän se on aivan todella helppoa, ei tarvitse etsiä kirjaa tai kysyä keneltäkään. Etkö sinä oikeasti googleta asiaa, joka ei ole aikaisemmin tuttu?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jalat pitänyt lämpimänä Reiman huopatossut. Ongelmana ollut myös kylmävarpainen lapsi.
Saanko kysyä mistä olette löytäneet Reiman huopatossut? Kaikkista nettikaupoista josta olen löytänyt näyttävät olevan loppuunmyyty.
Kiitos asiallisista vastauksistanne! Jalka on 11cm ja molempien kenkien pohjat on 13,5cm eli pituus suunnassa pitäisi olla tarpeeksi tilaa. Liekö sitten liian kapeat tai matalat. Olen huomannut, että lapsella muutenkin todella huono ääreisverenkierto. Taannoin plussa keleillä oli eräät toiset toppakintaat kädessä ja kädet jäässä sisälle tullessa. Sekä kuomat tavallisten sukkien kanssa -2 asteessa varpaat jäässä. Kokeiltu on merinovilla ja villasukka yhdistelmääkin, ei auttanut. Kaksi sisävaatekertaa toppahaalarin alla, vielä en villaa ole viitsinyt laittaa koska mitä puen lapselle päälle kun -15 tai -20 astetta paukkuu ulkona. Pitää ilmeisesti se villa siis laittaa jo nyt ja metsästää niitä huopakenkiä jostakin tai kokeilla lämpöpohjallisia.
Lahtiset valmistaa myös lasten huopikkaita.
Ääreisverenkierto on yksilöllinen ominaisuus, joillakin on varpaat ja sormet aina kylmät. Tuon ikäinen ei varmaan osaa kertoa, tuntuuko kylmältä vai ei? Kylmät varpaat ei siis aina kerro onko lapsella kylmä.
Vilukissa kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksistanne! Jalka on 11cm ja molempien kenkien pohjat on 13,5cm eli pituus suunnassa pitäisi olla tarpeeksi tilaa. Liekö sitten liian kapeat tai matalat. Olen huomannut, että lapsella muutenkin todella huono ääreisverenkierto. Taannoin plussa keleillä oli eräät toiset toppakintaat kädessä ja kädet jäässä sisälle tullessa. Sekä kuomat tavallisten sukkien kanssa -2 asteessa varpaat jäässä. Kokeiltu on merinovilla ja villasukka yhdistelmääkin, ei auttanut. Kaksi sisävaatekertaa toppahaalarin alla, vielä en villaa ole viitsinyt laittaa koska mitä puen lapselle päälle kun -15 tai -20 astetta paukkuu ulkona. Pitää ilmeisesti se villa siis laittaa jo nyt ja metsästää niitä huopakenkiä jostakin tai kokeilla lämpöpohjallisia.
yksivuotias ei ulkoile pitkään 20 asteen pakkasessa. Ei tuo ole mikään syy olla pukematta riittävästi nyt.
Yksi villakerros on sitä paitsi huomattavasti lämpimämpi kuin kaksi puuvillakerrosta haalarin alla.
Vilukissa kirjoitti:
Ot mut ap:llä ihan tosi vaikeaa noi yhdys sanat.
Toivottavasti pian tulee 20 asteen pakkaset että päästään pulkka mäkeen hormonin huuruiset tepsut jalassa sekä kevyt toppahaalari päällä. Saattaa olla että ei jakseta olla kun kaks tuntia pulkkailemassa! Ai niin eikä todellakaa käytetä mitään lampaan taljoja pulkassa nekin kai kuuluu lämmittää vain lammasta. ;)
Tepsut on kotimaisia lasten kenkiä. Se on ihan tunnettu kenkämerkki.