Nyt tarvis saada tsemppausta ei vittuilua
Erottiin miehen kanssa 8kk sitten. Sen jälkeen olen lihonut ja nyt masentaa kun mikään mitä viime syksynä ostin uutta talvivaatetta niin ei mahdu enää päälle😕 Tiedän että oma vika eikä asialle kukaan mui mitään voi mutta kun kaivoin vaatteet esille ja sovitin niin mikään ei enää mene kiinni asti ja jos menee niin on ihan piukassa ettei paljon hengittää uskalla ettei ratkea saumat. Eron jälkeen liikunta jäänyt ja herkuttelu tullut. En kestä millanen sohvaperuna minusta on tullut mutta en saa mistään selkärankaa että saisin aloitettua edes pientä lenkkeilyä. Herkkuja olen yrittänyt vähentää vaihtelevalla menestyksellä. Kun ei viime syksynä ostetut vaatteet edes mene päälle niin masennuin asiasta enemmän, miten saan itseni kuriin ja aloitettua edes vähän sitä liikkumista. En kestä millanen minusta on tullut enkä tiedä mistä ja miten aloittaisin😢
Kommentit (14)
Yhdyn ykköseen! (hyi, miten rumalta tuo lause kuulosti...) Eli ne herkut nyt pois ja terveellistä tilalle. Sokerin syöminen kannattaa lopettaa ihan ensimmäisenä. Kyllä se siitä lähtee tippumaan. :)
Nostat vaan näin aluksi peffasi ylös siitä missä nyt istut, laitat viimeiset päällesi sopivat vaatteet ja menet ulos. Siitä se alkaa.
Jätä herkut ostamatta, niin ei sitten voi myöskään syödä niitä.
Laihdutuksen kannalta kaiken a ja o on tietysti se ruokavalio, niin kuin varmasti tiesitkin. Liikunta vaan plussa. Ensimmäiseksi kiinnittäisin huomiota siihen, että syö tasan 5 kertaa päivässä. Valmiiksi tehty ruokavalio (jossa valmiiksi laskettu kalorit) helpottaa paljon. Ei tarvitse miettiä mitä ottaisi jääkaapista, kun voi suoraan listasta katsoa mitä nyt pitää syödä.
Itse liikun vähintään 4 kertaa viikossa ja pyöräilen kouluun jne ja uskaltaisinkin väittää, ettei liikunnalla suurta merkitystä laihtumisen kannalta ole (ellei sitten vedä pari kertaa päivässä hirveetä rääkkitreeniä). Toisaalta kyllä kunnon juoksulenkin jälkeen ei tee mieli mätätä kiloa karkkia, vaan mielummin tekee smoothieta.
Sokerin syöntiä olen yrittänyt vältellä tässä nyt mutta ainahan sitä jotain jostain tulee. Ruokailu on tosi vaikeaa nyt kun ei ole enää sitä säännöllistä ruoka-aikaa ja kunnon ruokaaa mitä parisuhteessa tuli tehtyä. En edes tiedä mitä tekisi koska hellan vieressä seisoskelu ei houkuta.
Miten tästä on tullut näin vaikeaa, ennen ei herkut kiinnostanut ja tuli liikuttua. Miten minusta on tullut tälläinen😭
Minulla on sama ongelma, siis takapuolen leviäminen. Syy on huonoissa rutiineissa, joten ajattelin aloittaa niistä. Oma suunnitelmani on tämä, en tosin tiedä, auttaako se ketään muuta, koska nämä ovat ratkaisuja omiin huonoihin rutiineihini:
Tärkein asia on suunnitella ateriointi niin, että ei jää nälkäiseksi ja syö noin 4 tunnin välein. Tämä estää suklaalevyheräteostokset. Paras yhdistelmä on proteiini-kasvikset, edes hedelmien nopeita hiilihydraatteja ei alussa.
Vaikka liikunta ei laihduta, se piristää ja - erittäin tärkeää: pitää poissa jääkaapin äärestä. Siksi aion ruveta viettämään 18-21.00 aikaa kuntosalilla. Myös iltakävelyt ovat hyviä ja auttavat nukahtamaan.
Toinen torjuntakeino sohvaperunoinnille itselläni tulee olemaan opiskelu. Yritän löytää avoimesta yliopistosta tai Centre Culturel Francaisesta jotain mielenkiintoisia kursseja. Se antaa ajateltavaa ja taas: pitää poissa jääkaapin läheltä.
Ehdoton ei alkoholijuomille. Niissä on pelkkiä tyhjiä kaloreita. Itselläni tämä on merkittävä kalorinlähde.
Älä mieti ja vatvo kuntosaliin tai lenkille lähtemistä, vaan mene, ja sano itsellesi: jos kymmenen minuutin jälkeen ei huvita, menen takaisin kotiin. Minulle ei ole kertaakaan käynyt niin, etteikö kymmenen minuutin lenkistä olisi tullut tunnin lenkkiä ja kymmenen minuutin kuntosalirupeamasta tuntia.
Sun pitää keksiä joku kiva liikuntaharrastus! sellainen jota oikein odotat - tanssi tms, mikä sulle nyt sopiikin.
Joo, alkoholin poisjättämisellä saa paljon kaloreita pois ja unen laatu paranee -> ulkonäkö paranee
Vierailija kirjoitti:
Sokerin syöntiä olen yrittänyt vältellä tässä nyt mutta ainahan sitä jotain jostain tulee. Ruokailu on tosi vaikeaa nyt kun ei ole enää sitä säännöllistä ruoka-aikaa ja kunnon ruokaaa mitä parisuhteessa tuli tehtyä. En edes tiedä mitä tekisi koska hellan vieressä seisoskelu ei houkuta.
Miten tästä on tullut näin vaikeaa, ennen ei herkut kiinnostanut ja tuli liikuttua. Miten minusta on tullut tälläinen😭
Ei kai susta ole tullut mitenkään erilaista, on vaan päässyt kehittymään huonoja tapoja. Muutat käyttäytymisesi takaisin, niin asia korjaantuu. Olet itse huomannut, että yksi syy on epäsäännölliset ruokailut. Olisiko mahdollista, että tekisit vaikka ensi viikoksi päätöksen ja suunnitelman, mitä ja milloin syöt.
Tsemppiä, jos nyt aloitat, niin ensi keväänä olet taas bikinikunnossa.
Alkoholia en juo muutenkaan koten siitä ei tule pöhötystä. Olisiko jossain jotain valmiita pohjia ruokailuun koska itse en kyllä osaa keksiä mitään ja tiedä niistä kaloreista ja hiilareista mitään. Jatkuva salaatin popsiminen tympii kun en keksi niihin mitään uutta.
Ei kannattais suhtautua itseensä noin ankarasti, ja kannattais keksiä joku muu itsen hellimisen tapa kuin herkuttelu.
Aloittaisin kävelylenkeistä ja luksus-sosekeitoista: googlaa vaikka maa-artisokka- ja myskikurpitsareseptejä.
Osta jotku niin siistit ulkoiluvaatteet, että oikein hingut vetää ne päälle ja lähteä ulos. Tai salivaatteet. Ei niin, että ensin pitää laihtua, sitten palkitsisit itsesi uusilla vaatteilla.
Kun tekee mieli jotain syötävää, lähde tekemään pieni kävelylenkki. Vaikka vain vartti, sekin piristää. Mutta älä mene kauppoja kohti. Myös kaupassa pidä kuri, älä osta herkkuja liikaa. Salli itsellesi jotain pientä, esim. pätkispatukka pari kertaa viikossa. Kun sulla on lupa syödä vähän, se poistaa ahmimisen himoa. Syö myös kasviksia, se poistaa makean himoa. Jos sulla on mahdollisuutta uintiin, suosittelen, itse ainakin laihduin mukavasti uimalla. Mulla ei ainkaan uinnin jälkeen tee mieli kamalasti syödä jostain syystä ja ennen uintia ei kannata.
AsuMasukki kirjoitti:
Ei kannattais suhtautua itseensä noin ankarasti, ja kannattais keksiä joku muu itsen hellimisen tapa kuin herkuttelu.
Aloittaisin kävelylenkeistä ja luksus-sosekeitoista: googlaa vaikka maa-artisokka- ja myskikurpitsareseptejä.
Itse en pidä herkutteluani hellimisenä vaan se on jotain mihin turrutan oman yksinäisyyden ja suruni. Ihan kuin se suklaakeksi jotenkin auttaisi, ei se auta vaan pahentaa ja tiedän sen mutta yksin on tosi vaikea pitää kuria.
Siksi kaipaisin positiivista tsemppausta jotta saisin jotain aikaiseksi. Juuri eilen eräs ihminen katsoi minua niin että tiesin katsovan sitä että olen lihonut vaikka ei sitä sanonut. Inhoan sitä että olen päästänyt itseni eron jälkeen tälläiseen tilanteeseen😢
TOki liikkuminen on aina hyvästä ja monella se parantaa oloa, mutta kyllä mä sinuna keskittyisin enemmän syömisiin...