ikääntyvät vanhemmat ja ainoan lapsen ahdistus
olen 35-vuotias, vanhempani ovat 65 ja 62-vuotiaat. olen työtön, minulla ei ole ajokorttia...
ahdistaa ajatus mitä tapahtuu sitten, kun vanhempieni fyysinen ja henkinen kunto huononee? kun he alkavat tarvita kyytiä sinne sun tänne ja apua arkipäivän askareissa?
kaikki on minun harteillani ;(
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen 35-vuotias, vanhempani ovat 65 ja 62-vuotiaat. olen työtön, minulla ei ole ajokorttia...
ahdistaa ajatus mitä tapahtuu sitten, kun vanhempieni fyysinen ja henkinen kunto huononee? kun he alkavat tarvita kyytiä sinne sun tänne ja apua arkipäivän askareissa?
Olet työtön. Sehän helpottaa tilannetta huomattavasti. Sinulla on aikaa auttaa.
Hankalampiakin vaihtoehtoja on, en ymmärrä valitustasi.
tarkoitin RAHAA. elän kädestä suuhun jo nyt :( kuka maksaa jos/kun heidät pistetään palvelutaloon? tai kun vanhempani joskus kuolevat, miten minulla on varaa hautajaisiin?
Ap
unohdin mainita, että myöskaan kummallakaan vanhemmista ei ole ajokorttia! kulkevat pyörillä tai bussilla... eläkkeelle jäämisen jälkeen molemmilla on ollut niukka rahatilanne, eniten rahaa vie sairasteleva koira ja ilm. adhd-piirteisen isäni järjetön ostelu äidin selän takana...
Ap
Mitä sä vanhemmistaai välität? Jos se hoitaminen ei ole kivaa, niin et välitä vanhemmistasi. Miksi silloin murehdit, mihin he päätyvät? Mä hoidan vain jos saan siitä itsekin jotain.
Vierailija kirjoitti:
unohdin mainita, että myöskaan kummallakaan vanhemmista ei ole ajokorttia! kulkevat pyörillä tai bussilla... eläkkeelle jäämisen jälkeen molemmilla on ollut niukka rahatilanne, eniten rahaa vie sairasteleva koira ja ilm. adhd-piirteisen isäni järjetön ostelu äidin selän takana...
Ap
tuo isäsi homma kuulostaa ikävä kyllä siltä, että sinua odottaa aikanaan paskamainen yllätys .( osanottoni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet työtön. Sehän helpottaa tilannetta huomattavasti. Sinulla on aikaa auttaa.
Hankalampiakin vaihtoehtoja on, en ymmärrä valitustasi.
tarkoitin RAHAA. elän kädestä suuhun jo nyt :( kuka maksaa jos/kun heidät pistetään palvelutaloon? tai kun vanhempani joskus kuolevat, miten minulla on varaa hautajaisiin?
Ap
Asia on ajankohtainen joskus parinkymmenen vuoden kuluttua. On ihan hassua stressata itseään nyt. Kai nyt vanhemmiltasi sen verran jää, että hautajaiset järjestyy.
Stressaatko myös sillä, kuka sinut hoitaa, kun vanhenet?
Meitä on kaksi lasta,mutta veljeni asuu ulkomailla joten minä huolehdin 73 vuotiaasta leskeksi jääneestä äidistäni.
Voin kertoa ettei ole helppoa tukea masentunutta ja apaattista äitiä joka kiukuttelee ja vaatii. Mutta näillä mennään,
Et voi mitenkään tietää, missä tilanteessa olet 20 vuoden kuluttua. Ihan turha murehtia tuota nyt. Varsinkin kun sinulta puuttuvat perustiedotkin.
"Kaupallisiin" palvelutaloihin on varaa vain todella rikkailla, niiden kuukausikulut ovat noin 4 000- 5 000 euroa. Olen hyväpalkkaisessa työssä, mutten itsekään saa käteen noin paljon, joten onselvää, etten pysty vanhempiani tuossa auttamaan. Kunnalliseen hoitoon pääsee kyllä, kun on tarve, tosin vaikea sanoa mikä tilanne on 20 vuoden kuluttua.
Hautajaiset taas maksetaan pesän varoista, ei niitä perillisten tarvitse maksaa, jos kuolleen tilillä on parikin killinkiä. Vanhuksillakin on tuloja ihan väistämättä, mutta vaikka 85 % niistä menee hoitoon niin elämän loppuvaiheessa muita menoja on niin vähän, että se pari tonnia mikä hautajaisiin tarvitaan, yleensä säästyy kyllä.
Käy ap Kelan sivuilla. Siellä sinulle selviää, että vanhuksille maksetaan takuueläkkeen lisäksi korotettua hoitotukea siinä vaiheessa, kun he eivät pysty enää asumaan kotona. Hoito maksetaan näiden tukien avulla. Kunnallinen hoitomaksu on yleensä 85 % tuloista.
Eikä sinun ap tarvitse myöskään vanhempiasi minnekään kuljetella. Minne ajattelit viedä heidät? Lääkäriin pääsee taksilla ja siihenkin saa todennäköisesti avustusta Kelalta. Kaupasta voi tilata ruuat kotiin. Ota selvää ja mangu vasta sitten.
Kuka muuten maksaa äidin kymmenien tuhansien eurojen velat ja hautajaiskulut. Ainoa lapsi on juuri ja juuri toimeentuleva. Saisi nuo varmaan maksettua lainalla, mutta sitten velkaantuu itse.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muuten maksaa äidin kymmenien tuhansien eurojen velat ja hautajaiskulut. Ainoa lapsi on juuri ja juuri toimeentuleva. Saisi nuo varmaan maksettua lainalla, mutta sitten velkaantuu itse.
Lapsi kieltäytyy perinnöstä (velat) ja ottaa pikavipin hautajaiskuluihin. Näin minä tein. Kuolinpesän velat saa harteilleen vain jos ottaa perinnön.
Vaikeaa on, oli sitten hyvät tai huonot välit vanhempiin. Vanhuksena luonne korostuu, jos nuorena v.mäinen narsisti, niin vanhana katkera, häijy, raivoava masentunut ja edelleen narsisti. Reipas liikkuja vetelee sauvakävelylenkkiä iloisena ja tapaa ystäviään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kieltäytyy perinnöstä (velat) ja ottaa pikavipin hautajaiskuluihin. Näin minä tein. Kuolinpesän velat saa harteilleen vain jos ottaa perinnön.
Ei tässä ole kyse perinnöstä kieltäytymisestä vaan siitä, että perukirja tehdään ajallaan ja siitä ilmenee, että mitään perittävää ei jää. Tarkoitat nyt varmaan sitä, ettet ryhtynyt pesään. Jos pesään ryhtyy, silloin joutuu ottamaan ne velatkin.
Aloittajalle vinkki. Ei sinun ole pakko olla.
Jos elämä on noin vaikeaa voit se itse päättää.
Ei ole myökään pakko olla työttömänä.
Ajattele myös sitä kun joku kaukaa muuttanut vuorostaan hellästi sinua hoitelee aikanaan.
Korkealaatusesti ja hyvällä työmoraalilla ja suomeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka hautajaiskulut kuulu mennä velkaisestakin kuolinpesästä, jos vain tilillä on muutama tonni. Sen jälkeen perunkirjoitus ja kun velat on suuremmat kuin varat niin pesänselvitys. Ei jää mikään velka lapsen vastuulle eikä tarvitse todellakaan itse millään pikavipeillä maksella hautajaiskuluja.
anoppini on yli 90 v ja ei ole saanut mitään apua kotiin eikä taksiseteleitä, On rikas, kun asuu yksin lahossa omakotitalossa ja saa 900 e eläkettä. Vain itse maksamalla kaiken saa yksityiseltä, kunnalta ei ole vielä mitään saanut.
Oma eläke ei riitä, sitten lapset vaan maksaa. (kukaan ei osta sitä taloa).
Jos olisi työikäisenä ryypännyt ja rellestänyt ja asuisi vuokralla lähiössä, niin kyllä sillloin apua irtoaisi.