Miten joillekin voi olla ihan kauhea sokki joutua työttämäksi? Vrt. toi IS:n esimerkkiperhe...
Noikin oli suht nuorehkoja ihmisiä, siinä 40 v:n tienoilla ja velaton omakotitalokin oli. Tekee varmaan monelle ihan hyvääkin vähän vaihtaa kuvioita. En oikein ymmärrä että mikä loppujen lopuksi on niin hirveetä, jos työttömäksi joutuu. Siitä vaan uudelleenkoulutukseen tai muutto jonnekin muualle. Voi olla ihan tervettäkin vaihtelua jos on 25 v oltu samalla paperitehtaalla ja saman koneen ääressä työssä.
Itseäni ei ajatus ollenkaan niin kauhistuttaisi. Toisaalta minulla on 2 hyvää koulutusta ja saan työtä milloin haluan. Ja kun tarpeeksi etsii, niin jokainen saa. Tuossakin nainen vaan esim. lähihoitajan aikuiskoulutukseen ja mies taksikuskiksi ja siinä se on. Ei se aina niin kauheeta ole, jos kuvioita joutuu muuttamaan. Vituttaa tommonen narina. Kautta aikojen on jouduttu etsimään työtä ja kouluttautumaan. EIköhän tuolla parilla ensinnäkin tule pitkän aikaa hyvät ansiosidonnaisetkin, jos eivät persettään saa mihinkään ko. Voikkaalta siirretyksi.
Kommentit (19)
Kyllä te kateelliset jaksatte. :D
Tuskin itse olisitte päässeet PAPERIPROSESSINHOITAJAKOULUTUKSEEN, siitäkö katkeruus? Tiedoksenne, paperitehtailla työskentelee KOULUTETTU henkilökunta ja OPPILAITOKSIIN ei ole niin helppo päästä kuin esim. perustradenomilähihoitajainstituutteihin.
koulutuksiin on jo pitkän aikaa ollut todella vaikea päästä sisään... Sopii mennä koittaan, miksette vaihtaisi alaa jos " ilman koulutustakin" pääsee töihin...???! Nykyään paperialallekkin on tulleet tietokoneet ymv. tekniikka, joten myös koulutus laajentunut, matematiikasta hyötyä paljon...
ko.ihmisille. Mutta faktat on faktoja. Nainen on ammatiltaan laborantti, joten varmaan siirtyy aikuiskoulutukseen lähäriksi, sitähän hän itsekin tuumi ( siis uudelleen kouluttautumista). En itse ole lähihoitaja, mutta sillä alalla työtä riittää. Noista kumpikaan ei ollut akateeminen ihminen tms, ni varmaan ihan hyvä koulutus esim. ko. naiselle. Jos on käynyt jonkun prosessinhoitajakoulutuksen, ni en nyt pitäis sitä mitenkään elämää suurempana koulutuksena. Siinä on just se riski, että kun kenkää tulee, ni sitten ei työtä löydykään.
T: ap, joka tienaa hyvin ja omistaa kaksi tutkintoa.Miksi hitossa oisin kateellinen?
2 vuotta koulua ja ylimitotettu palkka? Hankkikaa kunnon ammatit, niin huomaatte, että työstä voi saada muutakin kuin rahaa, jolloin oma elämä tuntuu paljon enemmän elämisen arvoiselta!
Kyllä itkin silloin monta päivää että miksi juuri minut haluttiin pois.
kouluttautuneet noihin mielettömän " hienoina" pitämiinne töihin. Tuskin sitä vanhempaa dunaripolvea tunnette. Nuorempi polvikin on teknikkoa yms koulutukseltaan eikä se nyt päätä huimaa se koulutustaso siellä muutenkaan.
että tuollaisella pikkupaikkakunnalla asuntojen arvot romahtavat kun paperitehdas suljetaan. Kyllä siinä ollaan aika kusessa, jos molemmat vanhemmat ovat paperilta leipänsä ansainneet. Mitäs itse tykkäisit, jos olisit maksanut kämppääsi iät ajat ja sitten sut potkaistaisiin duunistasi, samoin miehesi? Olisit varmaan vaan innoissasi...
Bingo on oikein mukava harrastus ja arvostan suuresti ihmisiä jotka bingossa ovat töissä.
Mutta nauratti vaan oma tyhmyys kun en ole tullut ajatelleeksi että sellainenkin työ on olemassa :)
joillakin ei riitä tulot laskujen maksuun. Voi olla muutakin lainaa kun talolaina jota pitää lyhentää.Pienellä paikkakunnalla vaikea saada töitä.Ja pienellä paikkakunnalla vaikea saada talo myytyä jos ei ole ihmisillä työpaikkoja. Ehkä pitäs joitakin ihmisiä koulasta että tajuaa millaista on elää pienituloisena.
Kuukauden päästä tilanne olisi tämänkin perheen kohdalla ihan toinen. Mennä nyt johonkin lehteen itkemään...
nimim. itse kokenut saman (en siis lehdessä itkemistä ;)
useimmat kuvittelee että kaikki paperityöläiset tienaisivat hyvin.paskan marjat,ottakaa selvää kateelliset. Useimmilla sama palkka on muuallakin maksetaan.Harvoin mitään lisiä maksellaan.
S-e-i-j-a:
Kyllä itkin silloin monta päivää että miksi juuri minut haluttiin pois.
maailmanloppu tuo työttömäksi jääminen. Ottakaa ihmiset vähän rennommin, johan tuolla menolla alkaa verisuonet poksahtelemaan jos joka asiaa tarttee tuolla tavalla stressata ja itkeä.
Ko. parilla tosiaan on asiat hyvin, saavat todella isoa ansiosidonnaistakin pitkän aikaa ja pystyvät tosiaan kouluttautumaan sinä aikana tms. Ovat velattomia talostaan ja jos jotain muita velkoja on, ni se on oma moka. Tehdas sulekutuukin vasta syksyllä, joten aikaa on miettiä seuraavaa siirtoa. Lehtijutussa kyllä sanoivat, että heillä ei ole isoja velkoja tms kuten joillakin juuri rakentaneilla yms.
Jos fakta on se,että tehdas lopetetaan, ni pitääkö sen takia sitten jäädä viideksi vuodekis pitkäaikaistyöttömämäksi ko. käpykylään surkuttelemaan tilannetta vai avat sitten seuraava ovi? Ehkä ko. pari tekeekin niin, en minä sitä sano, mutta yleisesti ottaen monet pitkäaikaistyöttömät ovat kyllä aivan omasta tahdostaan tai saamattomuudestaan työttömiä. JOkainen voi tässä maassa etsiä uusia mahdollisuuksia yms jos vaan halua on.
Jos lapsein kaverit asuu ko. paikassa, ni se ei voi olla este muutolle tms. Kyllähän ihmiset on aina muuttaneet, mutta noi lapset on vaan niin tottuneet asumaan samassa paikassa. Kaikki tommoset on ihan tekosyitä kaikki.
Sitä ei voi tajuta, ellei ole itse kokenut. Jos pariskunnasta molemmat jäävät työttömiksi, kriisi on kaksinkertainen.
Lisäksi kun samaan soppaan tulee kodin myyminen (luultavasti pilkkahinnalla) ja uusi paikkakunta ja lasten muuttovastustus, niin se on yhdessä vaan vaikea yhdistelmä. Kun monta asiaa kasautuu, siinä on kriisin paikka.
asiakasmäärä oli pienentynyt ja siellä ei enää tarvittu minua. Nykyisin on tämä bingohalli kyllä noussut uuteen kukoistukseen.
Kriisit pitää osata kääntää voitoiksi ja mahdollisuuksiksi. Nyt irtisanotuilla on maailma edessään. Saa opiskella uuden kiinnostavan ammatin, saa muuttaa toiselle paikkakunnalle, saa aloittaa ihan uuden elämän!
Työhän on vaan työtä. Sitä riittää maailmassa jos ei ole liian kranttu. Kyllä mä olisin suunnattoman paljon järkyttyneempi, jos UPM ois ilmottanu tappavansa joka toisen työntekijänsä.
Paperitehtaalaiset vaan koulun penkille, sitä ei heidän oo ainakaan paljon tarvinnu harrastaa aiemmin ja uusille urille!