Onko Kuomat muka nolot talvikengät yläasteikäiselle?
Olin siis syksyllä ostanut 15-vuotiaalle pojalleni talvikengiksi upouudet Kuomat. Nyt kun sitten saatiin lunta tänne etelään, niin tietysti tarjosin niitä eilen pojalle kouluun lähtiessä, mutta tämä ei suostunut laittamaan niitä jalkaansa, kun ovat kuulemma nolot. Miten niin nolot? Mikä vika noissa nyt muka voi olla? Ihan tavalliset talvikengät minusta.
Kommentit (47)
Kuomat on sosiaalinen itsemurha yläasteikäiselle. Eiköhän löydy lämpimät kengät, jotka täyttävät teinien brändinormit. Käytännöllisyyden ei tarvitse aina tarkoittaa rumuutta.
Kuomat ovat kertakaikkiaan rumat. Meidän tytöt ovat halunneet sellaiset ala-asteella, mutta yläkouluikäisellä on jo kehittyneempi maku. Lämpöisiä kenkiä on tarjolla kauniimpiakin. Kuomat ovat myös ikävät jalassa, kun ei saa kiristettyä.
Yläkouluikäisen kannattaa antaa valita vaatteensa itse. Miten hän voi muutoin ikinä itsenäistyä? Kun teini käy itse vaateostoksilla, hän oppii mitä mikäkin maksaa ja huomaa pian, että halpa on yleensä lyhytikäistä ja hyvästä joutuu maksamaan. Samalla voi tutustua vaatteiden materiaakeihin ja pesuohjeisiin.
Kysyin omalta ysiluokalla olevalta, että onko Kuomat nolot? Vastaus oli, että ovat. Näin kyllä olin jo päättellytkin. Jos haluat, että poikaa aletaan kiusaamaan, niin sitten ovat ok. Ei yläkoulussa tarvitse paljoa poiketa valta virrasta, kun joutuu silmätikuksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuomat ovat kertakaikkiaan rumat. Meidän tytöt ovat halunneet sellaiset ala-asteella, mutta yläkouluikäisellä on jo kehittyneempi maku. Lämpöisiä kenkiä on tarjolla kauniimpiakin. Kuomat ovat myös ikävät jalassa, kun ei saa kiristettyä.
Yläkouluikäisen kannattaa antaa valita vaatteensa itse. Miten hän voi muutoin ikinä itsenäistyä? Kun teini käy itse vaateostoksilla, hän oppii mitä mikäkin maksaa ja huomaa pian, että halpa on yleensä lyhytikäistä ja hyvästä joutuu maksamaan. Samalla voi tutustua vaatteiden materiaakeihin ja pesuohjeisiin.
Miksi ei saa kiristettyä? Onhan Kuomia nauhallisina versioina myös. Joillekin Kuomista tulee mieleen se perus toppakuoma.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne nolot tuon ikäisellä, eivätkä edes kovin hyvät jalalle. Meillä ei ole ollut kolmevuotiaalla yksiäkään Kuomia eikä tulekaan juuri sen takia, että on olemassa jalalle parempiakin kenkiä. Sama kesällä crocsien kanssa. Nolot minkä ikäisellä tahansa eivätkä todellakaan hyvät lapsen jalalle.
Mikä Kuomassa on huonoa jalalle?
Käyttäisikö itse julkisesti niitä kenkiä?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäisikö itse julkisesti niitä kenkiä?
Minulla on mustat putkivarsikuomat. Käyn niillä kaupassa jos minulla on päällä toppahousut ja toppatakki. Jos menen kauppaan villakangastakissa, laitan nahkasaapikkaat. Kengät asun mukaan, nääs.
Laita jemmaan. Muutaman vuoden jälkeen ne kelpaa.
Itse käytän kuomia, tosin vain koiran kanssa lenkillä. Tai pimeässä.
N19
Vierailija kirjoitti:
Laita jemmaan. Muutaman vuoden jälkeen ne kelpaa.
Aika harvalla lukioikäinenkään taitaa niitä käyttää. Kuomat kelpaa vielä päiväkodissa ja ehkä ala-asteella, sitten 70 vuotiaana pappana seuraavan kerran.
Mä käytän kuomia, koska eivät liu jäällä. En ole koskaan välittäny muiden mielipiteistä. Olipa huvittavaa lukea tätä ketjua, ihmiset menee niin massan mukana ja matkivat toisiaan. En ole koskaan ymmärtäny sitä. Itse asiassa nautin siitä, että uskallan rohkeasti olla erilainen kuin muut ja tehdä asioita pokkana eri tavalla kuin muut. Eipä juuri kukaan kitisekkään vastaan, eivät kai kehtaa.
*lähtee vetämään kuomat jalkaan ja iltalenkille*
Ei 15 vuotiaalle osteta mitään kysymättä häneltä itseltään. Meillä on yläasteikäisillä pankkikortit sitä varten, ettei mkinun tarvitse lähteä edes mukaan heidän vaate- ja kenkäostoksilleen. Laitan vaan rahaa sopivasti lapseni tilille, ja hän ostaa mitä tarvitsee, ja toimittavat kuitit minulle. Tarkistan, että täsmää sen kanssa, mitä tililtä on rahaa lähtenyt.
Kenkien nolostelu on ryhmälampaan merkki. Kunhan hipsterit ja muut somehörhöt hoksaa tehdä siitä trendin, kaikki kiskovat niitä jalkaansa. Siihen asti on mukava kävellä pakkasella lämpimissä Kuomissa. No, oikeasti teinit ei halua nyt Kuomia käyttää ja on onneksi lämpimiä goretex-nilkkureita ja lenkkareita heillekin.
En ymmärrä miksi olisivat nolot. Olen itse 20-vuotias eli vain muutaman vuoden poikaasi vanhempi ja todellakin voisin käyttää Kuomia pakkasilla kävellessä. Onko sillä ulkonäöllä nyt oikeasti väliä jos mittari näyttää -20? Eiväthän ne kuomat ehkä kauneimmat kengät ole mutta ei mielestäni rumatkaan, mustassa värissä ihan kivan näköiset talvilenkkeilyyn ja kyllä voisin laittaa ne vaikka kouluunkin. Kyllä pakkasilla lämpimänä pysyminen voittaa hyvännäköisyyden ja ehkä poikasikin sen tajuaa vähän kasvettuaan.
Olen tepsutellut 80-luvulta asti kuomissa tai vastaavissa töppösissä. Nokia teki aikanaan niitä muistaakseni Hankiset-merkillä. Niin kauan kuin niitä oli myynnissä, tallustelin niillä. Sitten siirryin Kuomiin. Ja voi kauhistus, olin siihen aikaan koulussa töissä ja saatoin pakkaskeleillä mennä tunnin pitoonkin Kuomissa. Kukaan ei sanonut, että ovat nolot! Nyt olen jo niin vanha, etten välitä, sanokoot mitä tahansa. Minulla on sekä putkivartiset että tarralliset Kuomat, tarralliset vielä korkkaamatta, mutta se tapahtuu, kun menen seuraavan kerran loma-asunnolleni, en metsään vaan vilkkaaseen eteläsuomalaiseen taajamaan.
Mistä ne lapset oppivat, että jotkut jalkineet ovat nolot? Jostainhan sen täytyy lähteä. En liene väärässä, jos väitän, että jäljet johtavat sylttytehtaalle eli jonkun pissis-mamman kyökkiin. Liian hyvät ovat olot olleet jo niin pitkään, että nirsoilusta on tullut maantapa, ellei peräti maanvaiva. Kun kävin kansakoulua, niin talvellakin mentiin hame päällä, kutittavat pitkät villasukat jalassa ja koko komeuden kruunasivat monot ja punaraitaiset harmaat villaiset nilkkasukat, jotka saattoivat hyvinkin olla kärjestä ja kantapäästä parsitut. Ei sanottu, että ne on nolot. Mieluummin ne kuin kumiteräsaappaat, joita niitäkin oli tytöilläkin, jopa kovalla pakkasella talvella. Eikä ollut ovelta ovelle kuljetusta, vaikka matkaa saattoi olla hyvinkin reilut viisi kilometriä. Ainut kulkupeli oli apostolinhevonen.
Käytännölliset ja ei-nolot = esim. Timberlandit
Pahoittelen, mutta tosiaan hävitä ne kuomat ja äkkiä, jos et halua lapsestasi koulukiusattua!!!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi olisivat nolot. Olen itse 20-vuotias eli vain muutaman vuoden poikaasi vanhempi ja todellakin voisin käyttää Kuomia pakkasilla kävellessä. Onko sillä ulkonäöllä nyt oikeasti väliä jos mittari näyttää -20? Eiväthän ne kuomat ehkä kauneimmat kengät ole mutta ei mielestäni rumatkaan, mustassa värissä ihan kivan näköiset talvilenkkeilyyn ja kyllä voisin laittaa ne vaikka kouluunkin. Kyllä pakkasilla lämpimänä pysyminen voittaa hyvännäköisyyden ja ehkä poikasikin sen tajuaa vähän kasvettuaan.
Nooh - 2-kymppinen taason ihan eri asia kuin yläkoululainen. Yläkoulu on nolotusikää.
Huonot ja rumat. Varsinkin etelä-Suomessa, missä talvi on ihan jotain muuta kuin kuiva. En itse viitsisi tuommoisia ostaa kenellekään, rahat menee vaan hukkaan, kun samalla rahalla saa paljon parempiakin.
Tämä!