Lääkäriksi opiskeleminen aikuisena
Olen 30 kymppinen ja haaveilen kovin lääkärin ammatista , eikä itsellä ole lukiopohjaa. Tavoittelenkohan mahdotonta...
Voisko alan opiskelija kertoa minkälaista opiskelu on. Oliko vaikea päästä, onko opiskelu vaikeata, onko paljon englannin kielisiä kursseja, miten opiskelu käytännössä toteutetaan?
Olisin kiitollinen vastauksista!
Kommentit (13)
Voihan sitä yrittää mutta vaikealta kuulostaa. Sun kannattaisi varmaa käydä jossain opintoneuvojalla (kai niitä on aikuisillekin) kyselemässä vaihtoehdoista ja siitä, että mitä tietä kannattaisi käyttää....
Mene iltalukioon ja suorita fykebi. Plus enkku. Sitten täytyy lukea muutamia tunteja päivässä ja laskea. Et pääse eka kerralla kun on sulla huono pohja ja 2018 kaavaillaan että lukion päättötodistus ja ilmeisesti myös mitä oot kirjoittanut eli älliä ja eetä.
Ei lukiopohjaa. Peruskoulun päästötodistuksellako aiot hakea lääkikseen? Selvitä nyt itsellesi onko tuo edes mahdollista.
Kamnattaa jobs ilmottautua lukioon
Jos kaipaat tietoa siitä oliko lääkikseen pääseminen vaikeaa niin todennäköisesti et seuraa mitään mediaa tai olet varsin yksinkertainen. Suosittelen miettimään vielä uudestaan asiaa.
300-vuotiaalla lääkärillä olisi kyllä varmaan sellaista kunnon velhoauktoriteettia.
Itse pääsin sisään toisella yrittämällä amispohjalla kun olin 29v. Jos lukupäätä on niin opiskele lukion fysiikka, kemia ja biologia ja jos niissä pärjäät niin hyvin voit päästä sisään.
Varsinaisia englanninkielisiä kursseja ei ainakaan meillä ollut, mutta toki moni tenttikirja varsinkin alussa on englanniksi. Tietysti luennoilla käydään tärkeimmät asiat läpi ihan suomeksi. Itse opiskelu on pääsykokeeseen nähden paljon helpompaa mutta kokopäivätyötä se silti on sen kuusi vuotta mitä kestää.
Ja amispohjastani huolimatta ihan samalla tavalla silti pärjäsin kuin muutkin ja paremminkin kuin moni.
Et sinä pelkällä peruskoulutodistuksella voi lääkikseen hakea, vaan pitää olla vähintään 3-vuotinen ammattikoulu tai muuten vastaavat opinnot. Jos sinulla se 2. asteen tutkinto jo on, niin helpoin tapa ehkä olisi mennä jollekin lääketieteellisen pääsykokeisiin valmentavalle kansanopistolinjalle.
Vierailija kirjoitti:
"30 kymppinen" Unohda koko juttu...
Hyvin ehtii vaikka kävisit 3 vuoden aikuislukion välissä.
Lääkärin palkalla saat kovan eläkkeen lyhyemmilläkin ammattityövuosilla.
30 kymppisellä on 35 vuotta työtä eläkeikään (65v).
Lääkäriksi opiskellaan 6 vuotta. -> 29 vuotta työtä eläkeikään
Erikoislääriksi 6 vuotta työn ohella -> 23 vuotta työtä eläkeikään.
Työkaverin äiti aloitti nelikymppisenä eli samaan aikaan kun työkaverikin pääsi lääkikseen.
Työkaverista ei tullut koskaan lääkäriä kun ei edes aloitranut, sen sijaan valitsi tulevansa diplomi-insinööriksi. Ei olisi kuulemma kestänyt mutsia samalla kurssilla...äidistä tuli LL kahdeksan vuotta myöhemmin.
olen itse 29v ja lukion viimeistä vuotta käymässä. ihan hyvin voit mennä, mutta lukio kannattaa käydä. sen voi käydä n.2v läpi, jos ottaa hirveän määrän kursseja, mutta sitten oletkin kiinni koulussa 2v. voit unohtaa sosiaalisen elämän kokonaan.
ei elämä lopu vaikka ikä alkaa 3 numerolla. parempi sinun on tähdätä ammattiin, johon haluat, kuin tyytyä johonkin työhön, koska olet "vanha". ehkä jos olisit 45+ niin sitten kannattaisi jotain muuta työtä tehdä
Vierailija kirjoitti:
30 kymppisellä on 35 vuotta työtä eläkeikään (65v).
Minä vahingossa matematiikan, onko tämä paha?
"30 kymppinen" Unohda koko juttu...