Ero ja pitäisi ostaa ukko pois omakotitalosta.
Mulla on pieni palkka, 1800€ nettona, lapsilisät 300€ ja elatustuki (jos nyt ukko maksaa) 300€. Ottaistteko näillä spekseilla 80 000€ lainaa.
Oma osuuteni talosta on jo velaton, eli tuo olisi puolikkaan osuus. Säästöjä käyttäisin tuon lainamäärän lisäksi 15 000€ ja 15 000€ jäisi pahanpäivän varalle.
Lapsille olisi kiva pysyä tässä ja voisinhan myydä talon 10 vuoden sisällä kun lapset on muuttaneet pois.
Mitä teen? Jännittäisi ihan valtavasti ottaa yksin tuollaista lainaa.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pieni palkka, 1800€ nettona, lapsilisät 300€ ja elatustuki (jos nyt ukko maksaa) 300€. Ottaistteko näillä spekseilla 80 000€ lainaa.
Oma osuuteni talosta on jo velaton, eli tuo olisi puolikkaan osuus. Säästöjä käyttäisin tuon lainamäärän lisäksi 15 000€ ja 15 000€ jäisi pahanpäivän varalle.
Lapsille olisi kiva pysyä tässä ja voisinhan myydä talon 10 vuoden sisällä kun lapset on muuttaneet pois.
Tästä ei saa mitään tolkkua että mistä on kyse.
Et oikein osaa kertoa asian ydintä.Ei mitenkään tavatonta.
Onko talo maalta vai kaupungissa? Itse myisin ja ostaisin pienemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mä otin yksin lainaa 130t kun ero tuli ja lunastin exän puolikkaan talosta. Mun nettotulot on tosin vähän isommat, 3000 + puolet lapsilisistä eli 150 (ei elareita). Ei nyt kuitenkaan kamalan paljon isommat, ja lainaakin oli paljon enemmän. Hyvin oon pärjännyt. Mitkä sun asumiskustannukset on muuten, onko autoa jne. Eli lainan suuruus ja siitä suoriutuminen riippuu myös muista menoista... Mut onhan sulla puskuria!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon arvo on 160 000 euroa ja hän on jo maksanut oman osuutensa eli puolet, eli 80 000e. H'änen puolisonsa ei ole maksanut mitään ja ap. antaa puolisolle 80 000 e ja jota velkaa alkaa maksaa pankille.
Selvisikö?
Eli ap maksaa pankille 160 000 e ja lisäksi puolisolle 80 000.
Kannattaa, hyvä diili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon arvo on 160 000 euroa ja hän on jo maksanut oman osuutensa eli puolet, eli 80 000e. H'änen puolisonsa ei ole maksanut mitään ja ap. antaa puolisolle 80 000 e ja jota velkaa alkaa maksaa pankille.
Selvisikö?
Eli ap maksaa pankille 160 000 e ja lisäksi puolisolle 80 000.
Kannattaa, hyvä diili.
Ei teistä kumpikaan ymmärtänyt aloitusta, vaikka ap oli asian mielestäni ihan hyvin selittänyt. Eli ap omistaa talosta puolet ja haluaisi ostaa itselleen toisenkin puolen 80000 eurolla. Ap:n kysymys oli, kannattaako ostaa. Sillä ei kysymyksen kannalta ole väliä kuka toisen puolen omistaa ja onko siitä velkaa. Vai luuletteko, että ap on maksanut miehensä talolainaa pois suhteen aikana? Ap sanoi että hän on maksanut OMAT velkansa pois, eli oletan että taloa ostettaessa molemmat ovat ottaneet henkilökohtaisen lainan (ei siis yhteistä lainaa) ja talon omistus on puoliksi.
Oma vastaukseni on että kannattaa ostaa jos oikeasti haluat asua siinä ja varsinkin, jos talo pitää hyvin myyntiarvonsa. Jos talo on sellainen mitä on vaikea saada myytyä jos myöhemmin haluat siitä eroon, kannattaa harkita kahdesti.
Kiitos näistä mielipiteistä, hyviä pointteja!
Olen kysellyt asiasta myös lähipiiristä ja kaikki ovat olleet sitä mieltä, että kannattaa ostaa. Ensiviikolla menen puhumaan pankin kanssa asiasta
-ap
Aikoinaan jäin avioeron jälkeen lasten kanssa omakotitalooon ja otin lainat hoitaakseni. Kuvittelin asuvani talossa kunnes lapset ovat aikuisia ja muuttavat pois.
Asun talossa edelleen vielä nyt pari vuosikymmentä myöhemminkin, vaikka lapset ovat jo kauan olleet omillaan.