Talvi kestää Etelä-Suomessakin nykyään väh 6 kk.
Kesä puolestaan... kesti tänä vuonna n 2 päivää. Kun kesäksi lasketaan vain yli 25 asteen lämpötilat.
Kommentit (12)
Ihanaa miten valoisaksi noin pienikin lukumäärä illat tekee! Saisi kestää tällaisena kevääseen asti. Vähän lisää lunta että pääsisi hiihtämään, pulkkailemaan ja lyhyt kovempi pakkasjakso että saisi luistinradat kuntoon. Minä tykkään tästä niin paljon enemmän kuin loskasta, kurasta ja vesisateista!!
Kyllä itsensä kipeäksi maksaminen siitä ilosta että pääsee porojen ja kännisten lappalaisten kanssa täydelliseen pimeyteen ja tappavaan pakkaseen kannattaa aina!
On inhottavaa kun on lämmin ja täytyy pukeutua vaatteisiin jotka näyttävät kaikki läskit ja selluliitit.
Ihanaa kun on oikein kylmä ja saa pakata itsensä piiloon!
Tämä sää kyllä vie kaikki mehut ja hyydyttää täysin! Ja keskuslämmitys kuivattaa ihon korpuksi.
En ymmärrä miten jaksan taas tämänkin talven!
Voi kun tämä nyt todellakin kestäisi sinne Maaliskuun loppuun mutta veikkaan että syksy palaa takaisin ensiviikon jälkeen - sataa ja märkää... se on ikävää mielummin pysyisin pakkasella.
Mutta muistakaa että asioista joihin ei voi vaikuttaa ei kannata valittaa eikä niihin kannata tuhlata vähää energiaansa.
On se kyllä karua kun asiaa miettii noin.
Jos tykkää helteestä kuten minä niin miten paljon niitä päiviä on koko vuodessa :(
Kesäkuussa oli yksi aurinkoinen helleviikko mutta siinä kaikki, ja sitä varten joutui odottamaan 11 kk 3 viikkoa :D
Vielä 6kk seuraavaan kesäkuuhun ja voi olla että edes silloin ei ole vielä hellettä :(
Itse asiassa viimeiset kolme talvea ennen tätä ovat olleet hyvin leutoja. Viime vuonnakin ensilumi tuli vasta tapaninpäivänä.
Miksi kesän määritelmälle on ihmisillä niin kovat vaatimukset? Yli 25 astetta ja mielellään pilvetöntä, niin sitten on kesä? Kesä on yhtä pitkä kuin talvikin, usein jo toukokuussa saadaan hellepäiviä. Eikä niitä kunnon talviakaan ole taas moneen vuoteen ollut, talven määritelmäksi voitaisiin keksiä pysyvä lumi ja mielellään melko paljon, ja pelkät pakkaskelit.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kesän määritelmälle on ihmisillä niin kovat vaatimukset? Yli 25 astetta ja mielellään pilvetöntä, niin sitten on kesä? Kesä on yhtä pitkä kuin talvikin, usein jo toukokuussa saadaan hellepäiviä. Eikä niitä kunnon talviakaan ole taas moneen vuoteen ollut, talven määritelmäksi voitaisiin keksiä pysyvä lumi ja mielellään melko paljon, ja pelkät pakkaskelit.
Koska 25 astetta ei ole edes vielä paljon, +30 on paras jos tykkää lähteä rannalle kuten itse tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska 25 astetta ei ole edes vielä paljon, +30 on paras jos tykkää lähteä rannalle kuten itse tykkään.
Joo, mutta sitten ei pidä väittää että talvi kestää 6 kk, nimittäin aika vähiin jäi hiihtokilometrit viime talvenakin.
Kesä on lyhyt Suomessa kaikilla mittareilla mitattuna ja se on lämpö ja sateettomuus. Talvi taas ylipitkä kylmine keväineen ja syksyineen. Vituttaa.
Hienoa! Ei tarvitse lähteä aina Lappiin, kun haluaa tuntea kunnon talven.