Tytär haluaa käyttää tamppooneja, mielestäni liian vaarallista
Tyttäreni haluaisi käyttää heti tampooneja, ihmettelin miksi ei käytä siteitä, paljon turvallisempia ja helppokäyttöisiä, tytär silti kertoi että siteet ovat epähygienisia ja tuntuvat ällöiltä, myös ohivuotoa tulee useasti nukkuessa, haluaisi nyt tamppooneita enkä ole itse koskaan käyttänyt tamppooneja, koska mielestäni ovat vaarallisia ja kamalia! siteet ovat turvallisia eikä näy vaivaa laittaa niitä, mielestäni ei yhtään ole epähygienisia, kumpaa kannatatte nyt?
Kommentit (32)
Kiellä tytöltä kuukautiset, sillä se hoituu. Ja se on tamponi, opettele tonttu kirjoittamaan.
Tamponit eivät ole vaarallisia oikein käytettyinä, eikä niiden asettaminenkaan ole vaikeaa. Siteet ovat kamalia, jos on runsas vuoto, kun tuntee sen veren hulahtelun ja koko ajan pelkää että valuu ohi. Ja sitten on alapää koko ajan veressä. Harmittaa että itse otin tamponit käyttöön niin myöhään, juuri koska pelkäsin niiden käyttöä. Nyt on paljon mukavampi olo kuukautisten aikana.
Kuukuppi maksaa n. 70 snt / kk mikäli sitä käyttää sen viisi vuotta.
Mä ostin tyttärilleni melko samantien kuukupit. Molemmat on jälkeenpäin kiitelleet että ihan paras keksintö.
No mutta provohan tämä selvästi on. Kuka nyt enää nykyaikana käyttää rättejä?
Kyllähän se niin on, että asia on tytön päätettävissä. Hänen kehonsa, hänen valintansa. Anna tytön kokeilla, jos tykkää niin sitten käyttää niitä.
Totta on, että tamponin käyttöön liittyy omat riskinsä (väärinkäytettynä), mutta sinun tehtävä äitinä on opastaa tyttöä ASIALLISESTI oikeanlaiseen tamponien käyttöön, jolloin riskit ovat käytännössä olemattomat. Jos et siihen pysty, ohjaa tyttö vaikka terkkarin luokse.
Kuukuppi olisi silti paras vaihtoehto. Juu, kertahinta on moninkertainen verrattuna sidepakettiin, mutta pitemmällä käytöllä tulee huomattavasti edullisemmaksi.
Itse kuulun myös tähän siteitä käyttävään porukkaan, nuorempana käytin toki tamponeja, mutta eivät ne silti ole oikein mun juttuni. Kuukuppi osoittautui vaikeaksi alakerran lihaksiston vuoksi, ei sillä ettäkö ne jotenkin poikkeuksellisen kireet olisivat, mutta kramppaavat välillä jolloin kuppia ei saa pois helposti saati siististi. Vesittää vähän niinkuin koki homman idean. En silti koskaan kieltäisi omalta tyttäreltä niiden kokeilua. Mulla on mielipiteeni, muilla saa olla omansa.
Mielenkiinnosta kysyisin, että mistä ap:lle on syntynyt käsitys tamponien vaarallisuudesta. Mistä konkreettisesta vaarasta ap puhuu? Tamponi ei voi aiheuttaa fyysistä vahinkoa, ellei sitä runnota väkisin sisään. Tamponihan on suurin piirtein etusormen paksuinen ja pikkurillin mittainen.
Jaahas, ammattivalittajalla on nykyään 13 vuotias tytärkin.
Kannatan sitä, että jokainen saa itse valita, mitä alapäähänsä laittaa. Aika pervoa, jos äiti haluaa siihen puuttua.
henk.koht, en eläessäni kuvottavaa hikirättiä haaroväleihini laittaisi. Jotenkin myös ällöttäisi, kun mies silittää pepusta ja siellä olisi vaippa. Hyi kamala.
Vierailija kirjoitti:
Unohdin mainita että tyttäreni on 13.ap
So? Samanikäsenä tyttäreni halusi kuukupin, eikä ole koskaan käyttänyt siteitä/tamponeja.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyisin, että mistä ap:lle on syntynyt käsitys tamponien vaarallisuudesta. Mistä konkreettisesta vaarasta ap puhuu? Tamponi ei voi aiheuttaa fyysistä vahinkoa, ellei sitä runnota väkisin sisään. Tamponihan on suurin piirtein etusormen paksuinen ja pikkurillin mittainen.
Miettiii varmaan toksisen sokkioireyhtymän mahista. Se riski on olemassa jos ei vaihda tarpeeksi usein tamponia. Siitä varoitetaan kyllä pakkauksessa.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mutta eikö se siteiden käyttäminen ällötä teitä? Sellanen vaippa housuissa, joka sitten muhii siellä alapäätä vasten pahimmillaan usean tunnin. Itseäni myös hävettäisi se side miehen kanssa - vaikka en todellakaan mikään teini enää ole vaan päälle 30 - kun se sieltä sitten tuntuu ja näkyy. Itse kuitenkin nukun yöt pikkarit jalassa ja yöpaita päällä esimerkiksi, niin ei tulisi mieleenkään, että sieltä joku vaippa näkyisi. Vai onko tämäkin näitä juttuja, joita ei edes saa miettiä?
Mulla alko menkat 11 vuotiaana ja siitä asti oon tampooneja käyttän eli 18 vuotta. Ainoastaan viimisenä päivänä käytän ohutta sidettä. Ala-asteella oli muutama terveystiedon tunti joilla käytiin läpi mitä murrosiässä tapahtuu ja saatiin näytteitä erilaisista siteistä ja tampooneista. Ja kun käytiin terkan tarkastuksessa niin siinä vielä opastettiin tampoonien ja siteiden oikea käyttö. En tiedä miten nykyään kouluissa tälläistä on.