Nyt jää konvehdit Joulusta pois
Onko aivan kaikissa esim Fazerin konvehdeissa palmuöljyä? Koska en enää osta mitään missä on. Eli taitaa olla aika suklaaton Joulu luvassa.
Kommentit (52)
Tässä on lista tuotteista ja brändeistä, joissa ei käytetä palmuöljyä.
Näyttäisi After Eight suklaa olevan listalla, eri asia kuitenkin haluaako tukea Nestleä..
http://www.ethicalconsumer.org/shoppingethically/palmoilfreelist.aspx
Vierailija kirjoitti:
Tässä on lista tuotteista ja brändeistä, joissa ei käytetä palmuöljyä.
Näyttäisi After Eight suklaa olevan listalla, eri asia kuitenkin haluaako tukea Nestleä..
http://www.ethicalconsumer.org/shoppingethically/palmoilfreelist.aspx
Mark And Spencerin tuotteita listalla,niitähän saa hki:stä.
Vierailija kirjoitti:
Joo mut tämä pirkko boikotoi rypsiöljyä.
Se on mulle henk koht paljon haitallisempaa kuin palmuöljy.
Jos tämä oli tarkoitettu minulle, ei boikotin kohde ollutkaan vastauksessani se pointti. Tarkoitus oli kumota väite, jonka mukaan on aivan sama ostetaanko palmuöljyä sisältäviä tuotteita. Miksi boikotti olisi toimiva keino rypsiöljyssä mutta ei palmuöljyssä? Kommentoin tuohon väitteeseen, en siihen mitä pitäisi boikotoida ja mitä ei. Kukin saa itse tehdä omat arvovalintansa, enkä minä ole mikään arvostelemaan muiden päätöksiä. Sen sijaan selvästi virheellisiin väitteisiin puutun jos pystyn, ja sellaisen alun perin lainaamani kommentti sisälsi. Boikotoi rauhassa ihan mitä haluat, mutta muista että muiden arvovalinnoilla on väliä ihan yhtä paljon :)
37
Tuo palmuöljytön-lista ei paljon lämmitä, kun täällä myytäviä tuotteita ei juurikaan löydy After eightejä ja Diggestive-keksejä lukuun ottamatta.
Muuten, kuinka moni teistä "tiedostavista" mammoista todella maistaa sen palmuöljyn, jos ette tiedä sitä ennakkoon? Uskallan väittää, että erittäin harva, tuskin kukaan.
Enkä puhu suklaatehtaiden pussiin, sillä olen pikemminkin marmeladi-ihminen. Vihreitä kuulia pitää pieni rasia saada aina jouluksi. Suklaata ei tarvita!
Fazerin törkyhintaisessa suklaakalenterissa oli palmuöljyä. Itse en välttele ympäristösyistä, vaan makusyistä- nykyään kaikessa on halpaa palmuöljyä ja kookosrasvaa, jotka maistaa läpi jos paletti toimii yhtään.
Ja muistattehan, että suurin osa kaakaopavuista poimitaan lapsityövoimalla.
Ruohonjuuresta ja Punnitse & Säästä ja luontaistuotekaupoista löytyy palmuöljytöntä suklaatia, en tiedä onko konvehteja. Itse olen ostanut Fazerin sinistä (siinähän ei ole palmuöljyä, ei ainakaan vielä viimeksi ollut kun ostin), sulatan sen ja maustan itse, esim. pähkinärouheella, rusinoilla, hillotulla appelsiinilla. Lisäksi teen aivan ihanaa valkosuklaa-fudgea, sitä parempaa namia ei olekaan ja ei ole vaikea tehdäkään.
Kyllä minä ainakin pyrin tekemään mahdollisimman paljon hyviä tekoja ja valintoja, vaikka en kaikessa voikaan olla niin täydellinen. Joulukinkku on aina luomua, suosin muutenkin luomua ja lähiruokaa, teen itse, kierrätän, en osta turhaa tavaraa, suosin suomalaista jne.
Teille, jotka ette välttele palmuöljyä maun vaan eettisyyden takia: Fazer käyttää sertifioitua (RSPO) palmuöljyä.
No yhyy, mammat ei syö enää suklaata, kun se tappaa orankit! Nyt kaikki suklaafirmat menevät konkkaan ja suklaasta ei tiedetä enää muuta, kun että se on joku muinaisaikojen tuote.
mä en jaksa ainakaan luonnon takia murehtia paskan vertaa. sitten kun ihminen on onnistunut tappamaan itsensä sukupuuttoon, niin ei mee ku hassu sata vuotta, ni täällä jo kasvit ja eläimet kukoistaa niin kuin ei ihmistä ois koskaan ollutkaan! meteoriittisade, joka tappoi mm dinot, ei saanut maapalloa menemään peruuttamattomasti rikki, miten sitten joku hikinen ihminen :D
Leivonnaisissa on myös palmuöljyä. Lähes kaikkien leipomoiden leivissä. Boostataanko me niitäkin?