Vanhusten hoito voitaisiin hoitaa kotona sukulaistyttöjen avulla
Suomessa menee turhaa verorahoja hukkaan siihen kun maksetaan ylisuuria palkkoja sote-alan vanhustenhoidosta. Vanhuksia voisi hoitaa heidän sukulaistyttönsä kotona. Tytöt voitaisiin määrätä ns. avustajahoitajiksi ja saisivat valtiolta pientä avustuskorvausta esim. 200e/kk. Akuutti tapauksissa tietysti lääkäriin, mutta suurin osa vanhustenhoidosta voidaan hoitaa kotona.
Tulisi paljon halvemmaksi ja koko systeemi säästäisi paljon rahaa.
Kommentit (32)
Sote-ala on muutenkin kasvanut liian suureksi ja järjettömäksi jota suomen talous ei kestä. Tarvitaan radikaaleja säästötoimia ja tämä tapa tehoaisi loistavasti.
ap
Mitkä sukulaistytöt? Olen sukuni nuorin jäsen ja olen 35v. Mistähän me niitä sukulaistyttöjä revitään?
Miksikäs muita töitä ei teetettäisi sukulaisilla orjahinnalla? Miksi pelkästään hoitoalan työt?
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos vanhuksella ei ole sukulaistyttöä? Sukulaispoikakin varmasti kelpaisi esim. 100e/kk korvauksella.
Sukulaispojille tulisi sitten työpaikkoja, kun sote-alalta säästettäisiin monta miljardia jolla saadaan syrjäytyneet nuoret kiinni työelämään.
Mikä niissä sukulaispojissa on vikana?
Oikeasti ratkaisu on lassukat. Heillähän ei ole mitään työtä tai koulutusta tai edes halua noihin. Ruokaylläpidolla vanhuksia hoitamaan, illalla tunnin nettiaika ennenkuin valot sammutetaan.
Aina joku dorka lähtee ruokkimaan näitä trolleja. En jaksa ymmärtää miksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä sukulaistytöt? Olen sukuni nuorin jäsen ja olen 35v. Mistähän me niitä sukulaistyttöjä revitään?
Mä oon 46 ja sukuni nuorin naisjäsen...
Miksi valtion pitäisi korvaus maksaa? Vanhus maksaa omista rahoistaan tarvitsemansa palvelut.
Sukulaispojat oppivat homman ihan yhtä hyvin kuin sukulaistytötkin. Joillakin vanhuksilla on paljon sukulaisia ja joillakin ei yhtään. Arvottaisiinko heille hoitajat jostain toisesta suvusta?
Vierailija kirjoitti:
Aina joku dorka lähtee ruokkimaan näitä trolleja. En jaksa ymmärtää miksi.
Nämä on hauskoja
Lassukathan on valmiiksi jo kotonakin. Eli sossuntukien vastineeksi on hoidettava omat vanhemmat. Tosin vaarana on se että vanha puolikuollut äitee oikeasti kuolee lassukkaistaan palvellessaan. Joku seurantasysteemi pitäisi keksiä. Yllätystarkistukset?
Meinaatko että mun kehitysvammainen tyttöni kävisi hoitamassa vanhempiani 100 km:n päässä?
Ja sitten kun vanhukset kuolevat, mitä tämä sukulaistyttö tekee, ilman koulutusta ja työtä?
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun vanhukset kuolevat, mitä tämä sukulaistyttö tekee, ilman koulutusta ja työtä?
Teknologia mahdollistaa etäopiskelun. Voivat opiskella kotona internetissä jonkun tutkinnon samalla kun hoivaavat vanhuksia. Lähiopetusta olisi tarpeen ja ajanjärjestelyn mukaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miksikäs muita töitä ei teetettäisi sukulaisilla orjahinnalla? Miksi pelkästään hoitoalan työt?
Pidätkö sitä orjuuttamisena, että saisit asua kotonasi ja samalla autat sairasta mummoasi? Missä moraalisi ja perhe-arvosi ovat jos et isovanhempiasi suostuisi auttamaan?
ap
Toki toki. Eihän tytöillä näin länsimaassakaan ole oikeutta koulutukseen tai omaan uraan. Jos leikattaisiin samalla klitorikset pois ja sidottaisiin jalat lootuksiksi etteivät karkaisi vanhusten vaipanvaihdosta.
Entäpä jos vanhuksella ei ole sukulaistyttöä? Sukulaispoikakin varmasti kelpaisi esim. 100e/kk korvauksella.