Miten toimia ettei tartuta huuliherpestä lapseen?
Maanvaiva puhkesi huuleen ja paniikki päälle etten tartuta vaivaa lapseen. Miten olette toimineet huuliherpeksen ollessa aktiivisena ettei se tartu? Miten toimitte varoen lapsen kanssa esim. Pesulla, hampaan pesussa, ylipäänsä? Riittääkö pelkkä käsien peseminen vai pitääkö olla käytössä käsidesi lisäksi?
Kommentit (11)
Älä koske siihen herpekseesi ollenkaan. Se nyt ihan ensimmäisenä tulee mieleen.
Älä tee lapsia. Perinnöllistä. Kaikilla ei puhkea näkyviin edes se ikinä.
Olen lapsen kanssa kahdestaan kotona, mies ei voi nyt auttaa hoitamisessa :( Miten sitten pesen omaakaan hampaita tms kun en uskalla suun alueelle ollenkaan koskettaa.... Illalla pitäisi suihkuun ja tietenkin pestä lapsi, mutta pelkään nyt sitäkin että jotenkin käsieni välityksellä tartutan taudin 😕
Ja lapsi on jo tehty, joten oikeastaan aika turhaa tulla kirjoittelemaan tekemättä jättämisestä...
Tota noin. Älä pusuttele lasta, älä maista ruokaa lapsen lusikalla tms. Älä koske rakkulaan, jos kosket, pese kädet huolellisesti. Näillä eväin on estetty tartunta niin mieheen kuin lapseenkin (miehen kanssa yhdessä reilusti yli 20 v, lapsikin jo yli 10 v ikäinen).
Vierailija kirjoitti:
Tota noin. Älä pusuttele lasta, älä maista ruokaa lapsen lusikalla tms. Älä koske rakkulaan, jos kosket, pese kädet huolellisesti. Näillä eväin on estetty tartunta niin mieheen kuin lapseenkin (miehen kanssa yhdessä reilusti yli 20 v, lapsikin jo yli 10 v ikäinen).
Oireiliko herpes sinulla lapsen ollessa pieni? Hoiditko häntä silloinkin ihan normaalisti? Käytätkö käsidesiä oireilun aikana vai riittääkö saippuapesu? Onko sinulla oma käsipyyhe oireillessassi? Kiitos asiallisesta vastauksestasi!
Lapsi nukkunut nyt myös vieressäni isän ollessa reissussa. Ensi yöksi en uskalla enää viereen ottaa.
Osta apteekista herpeslaastareita. Lue käyttöohje huolellisesti, hiukan vaikea asentaa. Pyydä lääkäriltä estolääkitys. Naisilla voi yskänrokko aktivoitua kuukautisten aikaan. Jolloin estolääkettä voi ottaa silloin tai jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Osta apteekista herpeslaastareita. Lue käyttöohje huolellisesti, hiukan vaikea asentaa. Pyydä lääkäriltä estolääkitys. Naisilla voi yskänrokko aktivoitua kuukautisten aikaan. Jolloin estolääkettä voi ottaa silloin tai jatkuvasti.
Minulla ei toimi nuo laastaria ja niiden laittaminen rakkulan päälle ahdistaa. Ei siis minun juttu. Lääkehoito käytössä, otin ensimmäisen annoksen heti aamulla herättyäni kun huomasin oireilun. Siitä huolimatta herpes pääsi jonkin verran "päälle" ja huuli turvoksissa ja siinä pari rakkulaa... ahdistava vaiva 😕 Miten tämän kanssa oppii ikinä elämään normaalia elämää?! 😕
Olen joskus laittanut mikropore laastariteipin palan suoraan kuplan päälle. Kun kupla on siinä, joku suojaviristys siinä pitää olla.
Voi vessassa laittaa paperin kuplalle ja rikkoa se hampaalla, sitten vaikka echinaforcea tai suuvettä vuotokohtaan ja odottaa kun vuoto loppuu. Voi laittaa asikloviiri voidetta tai yliopiston apteekin kirkasta herpesgeeliä. Mutta paras kuitenkin olisi se laastari. Käsiä täytyy pestä usein.
Lisää kommentteja otetaan vastaan.
Mieheni syö estotabletteja. On syönyt jo monta vuotta. Herpes tulee harvemmin. Ja ymmärtääkseni tartuttaa vähemmän, vaikka tulisikin. En oo varma. Lisäksi minä hoidan lapsia, jos miehelleni tulee herpes estosta huolimatta.