Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko opiskellut turhaan?

Työtön humanisti
02.11.2016 |

Miksi olet opiskellut esimerkiksi kulttuuri- tai humanistiselle alalle, jolle on vaikeaa työllistyä?
Tiedostitko asian hakiessasi opiskelupaikkaa?
Uskoitko vahvasti unelmiisi?
Onko jälkeenpäin kaduttanut?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin turhaan, vaikka en opiskellutkaan sellaista ns. turhaa ainetta. Niin tai näin, valmistuin työttömäksi ja päädyin lopulta ammattiin, johon olisin voinut hakeutua suoraan lukiostakin. Ei kaduta koska ei elämää voi ensinnäkään ajatella minään muuna kuin kokonaisuutena. Jos kokonaisuudesta muuttaa yhden asian, muuttaa samalla kaiken muunkin. Siksi toisekseen opiskeluaika oli ihan mukavaa, vaikka rahaa olikin vähemmän käytössä. Opiskelu siirsi aikuisuutta ja takasi monta rentoa vuotta oravanpyörän ulkopuolella.

Vierailija
22/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä. Lukio ja ammattikoulu käyty, ensimmäinen vakituinen työpaikka 18-vuotiaana ja sieltä olen juuri hyppäämässä suoraan toiseen firmaan vakituiseksi 23-vuotiaana (lapsettomana naisena!).

Ammattikorkea ja alan vaihto kiinnostaisi, mutta ei vain ole varaa opiskella joten se jää vielä haaveeksi + tulevan alan mahdollinen työllistyminen epäilyttää :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on todella erikoiset käsityksen humanistisista aloista, että ne olisivat muka joten erityisen huonosti työllistäviä. Esim. täällä ihmiset suitsuttavat, miten arvostavat ihmisiä, jotka ovat opiskelleet valtiotieteitä, mutta humanistiset alat ovat hömppää. Miksi näin? Koska "valtiotiede" kuulostaa hienolta. Todellisuudessa humanistit työllistyvät esim. opettajiksi, toimittajiksi, tiedottajiksi, kääntäjiksi ym. Eipä tule mieleen omista opiskelukavereistani työttömäksi jääneitä. Opiskelin suomen kieltä, ja vain pieni osa opiskelukavereistani valmistui opettajiksi. Itse työskentelen kääntäjänä, eikä ole töistä pulaa.

Totta! Itse vielä opiskelen, mutta ärsyttää muiden alojen opiskelijoiden kommentointi siitä, että humanistit valmistuvat työttömiksi jne. Itse valmistun keväällä lastentarhanopettajaksi ja muistaakseni meidän työttömyysprosenttimme korkeakoulutetuista on pienin heti hammaslääkärin ja lääkärin jälkeen.

Vierailija
24/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin automaatiotekniikkaa.

En kuitenkaan onnistunut saamaan töitä tekniseltä puolelta vaan päädyin tekemään samoja töitä humanistien kanssa.

Tiedän etten ole ainoa tekniikkaa opiskellut nainen joka on päätynyt kuitenkin tekemään ns. "nais-alan" työtä.

Asenteet työelämässä ovat vielä varsin kankeita mikä näkyy työllistymisessä.

Teknisestä osaamisesta työssäni on hyötyä, mutta hyvin humanistitkin näyttävät pärjäävän.

Viihdyn työssäni, mutta usein tuntuu että minulla on väärä koulutus.

Vierailija
25/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin amiksessa elintarvikealaa, valmistuin siis leipuri-kondiittoriksi. Viimeisenä vuonna diagnosoitiin sairaus, jonka takia en ole voinut työllistyä alalle.

En kuitenkaan voi sanoa, että olisin opiskellut turhaan. Tuosta koulusta on jäänyt käteen taitoja, joilla voi ilahduttaa perheenjäseniä ja sukulaisia ja helpottivat omille muuttoa.

Vierailija
26/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opiskellut turhaan.

T. TUTA-DI

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme