Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Byrokratia passivoi työttömät tarkoituksella.

Vierailija
02.11.2016 |

Työttömäksi jäänyt joutuu väistämättä TE-keskuksen, Kelan ja sosiaalitoimen asiakkaaksi. Apua on vaan turha odottaa jos haluaa itse sinnitellä ja yrittää. Esimerkiksi kouluttautua itse omien työnhaukuedellytysten parantamiseksi. Jo pelkästään niiden korvausten hakeminen joihin on oikeutettu tehdään mahdottomaksi. Kielteisiin päätöksiin joutuu hakemaan monta kierrosta oikaisua laillisin perustein. Vaatii mahdottomasti energiaa juosta luukulta toiselle ristiriitaisten viranomaispäätösten vuoksi ja selvitä ilman tukikuukausia odottaen päätösten oikaisua ja tukien palautusta. Itsensä auttaminen on koneiston byrokratiassa paha perusvirhe.

Suosittelen ahdinkoon joutujille pikaista omaisuuden hävittämistä ja passivoitumista. Jos vielä onnistut alkoholisoitumaan ja saat lapset huostaanotetuiksi ja häädön, niin vielä parempi. Silloin sinusta tulee virkamiesten unelma-asiakas, huollettava ja kaitsettava ja palvelu alkaa pelata.

On tämä merkillinen maa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamiehellä pitää olla holhottavia ja vahdittavia, joita saa ja pitääkin katsoa alaspäin. Suomessa asenteet ovat ihan muusta maailmasta kun missään muussa pohjoismaassa ja hulummaksi menee aina vaan. Sen minä haluaisin tietää, että mitä ihmettä siellä yliopistossa oikein opetetaan, nykyäänhän virkamiesten pitää olla korkeakoulutettuja ollakseen päteviä. 

Onko kenties joku "kuinka mitätöidä ja halveksia avuntarvitsijaa" -kurssi?

Vierailija
2/11 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön, mutta en ole joutunut asioimaan te-keskuksen, Kelan tai sossun kanssa. Ilmoitin työttömyyden alkamisesta netissä te-toimistolle, kassa maksaa ansiosidonnaisen päivärahan eikä sossua kiinnosta pätkääkään, miten yli 2000 e/kk tienaava työtön pärjää.

Opintoja voin jatkaa mielin määrin, koska opiskelin jo ollessani töissä (silloin opinnot voivat työttömänäkin jatkua ilman rajoitusta).

En ymmärrä ap:n valitusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäinen, omatoiminen ja omilla aivoillaan ajatteleva työtön on te-toimiston painajainen. Tämä on huomattu joo. Työkkärin muija kiristeli kiukkuisesti hampaitaan kun sai kuulla etten olekaan sossun asiakas vaan pärjään pelkällä työttömyysturvalla. 

Vierailija
4/11 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut katsottiin TE-päätöstä hakiessa päätoimiseksi opiskelijaksi -  22 vuoden työuran jälkeen. Työttömyyskorvaus evättiin koska olin 1/2 irtisanomisajan (ilman työvelvoitetta) aikana käynyt suorittamassa yliopistossa yhden kurssin.  Olin jättänyt opintoni kesken (en siis keskeyttäny etten menetä opiskeluoikeutta)  ja edellinen suoritus oli 10 vuoden takaa. Taistelin useamman kuukauden jotta päätös kumottiin. On todella vaarallista leperrellä TE-keskukselle mitään opiskeluista tai ylipäätään mistään. Eivät he ole siellä auttamassa vaan kyttäämässä. Törmäsin taannoin netissä TE-keskuksen satasivuiseen ohjeeseen joka käsitteli pelkästään sitä miten kansalaisa voidaan evätä tukia milläkin perusteella. Stasi -meininkiä Suomessa.

Vierailija
5/11 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut katsottiin TE-päätöstä hakiessa päätoimiseksi opiskelijaksi -  22 vuoden työuran jälkeen. Työttömyyskorvaus evättiin koska olin 1/2 irtisanomisajan (ilman työvelvoitetta) aikana käynyt suorittamassa yliopistossa yhden kurssin.  Olin jättänyt opintoni kesken (en siis keskeyttäny etten menetä opiskeluoikeutta)  ja edellinen suoritus oli 10 vuoden takaa. Taistelin useamman kuukauden jotta päätös kumottiin. On todella vaarallista leperrellä TE-keskukselle mitään opiskeluista tai ylipäätään mistään. Eivät he ole siellä auttamassa vaan kyttäämässä. Törmäsin taannoin netissä TE-keskuksen satasivuiseen ohjeeseen joka käsitteli pelkästään sitä miten kansalaisa voidaan evätä tukia milläkin perusteella. Stasi -meininkiä Suomessa.

Ja se vuosi oli?

Nykylaindäädännöllä asia ei mene noin. Tosin enää ei voi jättää opintoja lepäämään 10 vuodeksi, suorituksilla on aikarajoitus.

Vierailija
6/11 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vaan paha maailma. Samaa pahaa se tekee muillekin.

Vierailija
7/11 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön, mutta en ole joutunut asioimaan te-keskuksen, Kelan tai sossun kanssa. Ilmoitin työttömyyden alkamisesta netissä te-toimistolle, kassa maksaa ansiosidonnaisen päivärahan eikä sossua kiinnosta pätkääkään, miten yli 2000 e/kk tienaava työtön pärjää.

Opintoja voin jatkaa mielin määrin, koska opiskelin jo ollessani töissä (silloin opinnot voivat työttömänäkin jatkua ilman rajoitusta).

Lucky you. Odotapa ensimmäistä Te-lappua jossa uhataan tukien maksatuksen keskeyttämistä ja opintojesi selvittämistä jos et ole omaehtoisen opiskelun piirissä (siihen pääsee vain jos ei ole opiskellut viimeiseen 1/2 vuoteen ennen työttömyyttä). Se lappu nimittäin tulee sinulle ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
8/11 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyyhän niidenkin pysyä leivänsyrjässä kiinni. Avuton asiakas on mitä parhain autettava. Sen sijaan itseriittoinen on suuri uhka omalle työpaikalle, sitä täytyy potkia vähän päähän tässä luusereiden maailmassa.

Vierailija
9/11 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kesän jälkeen saanut NELJÄ hylkäystä muuntokoulutuskurssille, josta olisi jokseenkin varma duunipaikka tiedossa. Pohjatiedot on kunnossa, työkokemusta vaikka millä mitalla myös hyvinkin lähelle alaa liipaten, mutta ei niin ei. Odotan oikein kun pääsen työkkärin virkailijan kanssa naamatusten, kysyn ihan suoraan "no kuinka noin niinku meni teidän mielestä, hoiditteko homman vai ryssittekö oikein olan takaa?"...ja kyseessä siis olisi alan vaihdos duunarihommiin +20 vuoden toimistorottailun jälkeen ICT-alalla.

Vierailija
10/11 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän se suomen suurin rakenteellinen ongelma ja syy siihen miksi kaikesta koulutuksesta ja teoreettisesta kehitystasosta huolimatta taloudella ei mene hyvin.

Eli hallinnolla on usko siihen että virkamies voi mikromanageroida asian kuin asian kuntoon sen sijaan että luotettaisiin siihen että kansalaiset itse osaavat tehdä itselleen hyödyllisiä päätöksiä.

Mikromanagerointi eli kontrolli johtaa siihen että joka asiassa on aivan järjetön byrokratia. On sääntöä säännön perään. Joka säännölle on ns. "hyvä syy" ja sitten kun se on lakikirjaan tai viraston sisäiseen ohjeeseen kirjattu niin sitä on turha kritisoida. Säännön olemassaolo oikeuttaa itsensä.

Hyvä esimerkki järjettömästä sääntelystä oli vasta lakkautettu kauppojen aukiolosääntely. Ei luotettu siihen että kauppias osaisi itse päättää milloin kauppaa kannattaa pitää auki vaan joku virkamies jossain päätti kauppiaan puolesta koska niitä asiakkaita sopii palvella. Lupaa poikkeusaukioloon piti hakea joka kerta erikseen toiselta virkamieheltä.

Vierailija
11/11 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lucky you. Odotapa ensimmäistä Te-lappua jossa uhataan tukien maksatuksen keskeyttämistä ja opintojesi selvittämistä jos et ole omaehtoisen opiskelun piirissä (siihen pääsee vain jos ei ole opiskellut viimeiseen 1/2 vuoteen ennen työttömyyttä). Se lappu nimittäin tulee sinulle ennemmin tai myöhemmin.

Ei sitä tule, koska en ole omaehtoisen opiskelun piirissä.

Lue TTL 2 luvun 10 §:n 3 momentti, sieltä selviää, miksi olen työtön, mutta silti saan opiskella.

"Työnhakijaa ei pidetä päätoimisena opiskelijana, jos opiskeluaikaisen vakiintuneen työssäolon tai yritystoiminnan harjoittamisen perusteella voidaan katsoa, ettei opiskelu ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan