Miltä tuntuu tienata tonneja kuussa?
Mietin, et miltä tuntuu tienata vaikka 3000e kuussa samalla kun tietää, että mm. Intiassa on lapsia, jotka keräävät kaatopaikoilta jalat myrkkyliemissä metalliromua saadakseen 85snt päivässä? Vanhemmat keräävät myös, ja toisinaan heidän lapsillaan on varaa mennä kouluun ja toisina päivinä ei.
Saatikka sit 28 000 e TUNNISSA kuten Jorma Ollila. siis mitä hittoa?! Me ollaan 3-henkinen perhe, ja saadaan yhteensä alle 28 000 VUODESSA (opiskellaan vielä).
Miltä tuntuu Jorma Ollilasta, kun hän voisi perustaa useita kouluja maailman köyhille alueille tekemällä töitä yhden vaivaisen tunnin?! Eikä hän vaivaudu tekemään sitä?!!!? Kuolisin häpeästä, jos olisin hän. Ja aika moni muu.
Kommentit (32)
Helppo se on köyhän huudella :) ollila ja muut sen sinun lapsesikin koulun maksavat ja mahdollistavat terveyden huollon Suomessa. Pitäisikö kaikkien rikkaiden ihmisten lahjoittaa rahansa pois jotta kaikki olisivat yhtä keskituloista/köyhää valittavaa massaa. Mikset itse kouluttaudu, paiski töitä vuosikymmeniä ylityötunteja säästelemättä ja kestä hurjat paineet vaikkapa yrityksen konkurssiin ja satojen ihmisten työpaikkojen menettämiseen liittyen ja sitten lahjoita niistä rahoistasi köyhille? Älä valita vaan toimi itse.
No ei se tunnu yhtään miltään. Kertaakaan ei ole tullut Intian ja Afrikan lapset mieleen.
Hemmetin raskaalta. Ensinnäkin siihen asemaan pääsy vaatii jo lukuisien vuosien raatamista ja ylitöitä. Välillä päivät venyvät 20 tuntiin.
Eipä se niitä Intian lapsia auttaisi tippaakaan, vaikka tekisin työni ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikset itse kouluttaudu, paiski töitä vuosikymmeniä ylityötunteja säästelemättä ja kestä hurjat paineet vaikkapa yrityksen konkurssiin ja satojen ihmisten työpaikkojen menettämiseen liittyen ja sitten lahjoita niistä rahoistasi köyhille?
Mikset hanki lukutaitoa? Aloittaja sanoi, että on opiskelija (ts. "me ollaan", eli ilmeisesti puolisokin on), eli on juurikin kouluttautumassa.
Se vain, että kouluttautumalla ei nyky-Suomessa välttämättä pääse töitä vuosikymmeniksi paiskimaan, saati että saisi vielä ylityötuntejakin.
Muuten kyllä eka vastaaja oikeassa. Itseäni harmittaa, etten pistänyt enemmän säästöön silloin kun oli ne kolmen tonnin kuukausitulot. No, tulipa elätettyä yrittäjiä kun törsäsin.
ei minun 5000+ bonukset tienaaminen tai tienaamatta jääminen ole niiltä intialaisilta pois. Olen ihan itse ne tienannut tuottamalla lisäarvoa jonka asiakkaat ovat valmiita maksamaan.
Tienaan enemmän kuin tuon ja ei se tunnu miltään, ihan normaalia.
Ja jos jossain Intiassa on asiat huonosti niin eipä haittaa, ei kuulu minulle.
Jorma Ollilalla ei tietenkään ole mitään velvollisuutta perustaa jotain kouluja Intiaan. Hän on ja on ollut hyödyksi yhteiskunnalle ihan muilla tavoin.
Ei se Intian 85 senttiä ole sama kuin meidän 85 senttiä. Ehkä Intiassa tuo on hyväkin raha :)
Ihan kivalta. En myöskään asu perheineni kaatopaikalla vaan kivassa rivarissa ja pihassa on uusi auto.
Ensin opiskellaan, sitten vasta tehdään lapsia. Vai etkö osannut käyttää ehkäisyä?
Entä miltä mahtaa tuntua ihmisestä joka saa useita tuhansia tukiaisina vain kotona istumisesta? Enemmän vai vähemmän syylliseltä kuin saman verran työllään tienaavan?
Mistä sinä muuten tiedät osallistuuko Ollila ja muut varakkaammat hyväntekeväisyyteen? Kaikki eivät sitä vaan roskalehtien sivuilla huutele.
Vaikka tuntuisi miltä, oman palkan laskeminen ei ratkaisisi maailman kurjuusongelmia. Mehän ollaan jo tehty valtava palvelus intialaisille palkkaamalla sieltä läjäpäin inssejä ja helpparityyppejä ja nyt kotimaiset vastineensa nostavat rahaa kortistosta.
Miltä sinusta tuntuu ajatella, että et ole asuinalueesi köyhin ja kurjin? Miten itseäsi kurjistamalla voisit parantaa tämän toisen elämää?
Ihan samalla tavalla olisi pienituloiset mahdollista lahjoittaa esim. 10% tuloistaan kenelle näkee parhaaksi mikäli omaa napaa pidemmälle kykenee ajatella. Ja aivan turha väittää etteikö muka opiskelijalla olisi vara, itsekin olen opiskellut ja harvinaisen hyvin tuettua touhua.
Ja mistäpä aloittaja toisten lahjoituksista mitään tietää. Mutta se me tiedetään ettei hän itse avusta yhtikäs ketään.
Ei sitä voi koko maailman tuskaa voi ottaa yksi ihminen kannettavakseen. Hulluksihan sitä tulee jos noin alkaa ajattelee.
Minulla on kummilapsi Intiassa, koska mä voin.
Tuntuu helvetin hyvältä. Tiedän, että omilla valinnoillani olen päässyt tähän mukavaan tilanteeseen. Perustin yrityksen ja tienaan noin 5000e/kk nettona ja olen saavutuksiini tyytyväinen. Nostat typerästi itseäsi jalustalle vain siksi, että et tienaa, ja kuvittelet täten olevasi parempi ihminen kuin me muut. Kuolisin tuollaisesta ajatusmallista häpeästä, ja aika moni muu. ;)
N27
Tosin ei hän 28.000 tienaa tunnissa, jos laskee 24/h työajaksi, minkä ainakin omalle aviomiehelleni lasken. Ilmeisesti hän näkee töistä untakin, kun joskus pomppaa keskellä yötä pystyyn ja menee työkoneelle...
En tiennytkään paljonko Ollila tienaa, mehän näytämme ihan köyhiltä vertailussa :D Mutta joo, silti tuntuu ikävältä ajatella kuinka paljon meillä on ja vähän joillain toisilla saattaa olla. Isompi onni minusta on kuitenkin ollut syntyä länsimaahan ja etenkin Pohjoismaihin, kuin olla varakas.
Pyrin toki lahjoittamaan hyväntekeväisyyteen rahaa ja auttamaan missä pystyn. En kuitenkaan koe, että meidän koko omaisuutemme poislahjoittaminenkaan auttaisi lopullisesti. Ei auttisi Ollilankaan.
No musta se tuntuu aivan hirveältä ja epäreilulta. Auttakaa ihmiset toisianne, autatte samalla myös itseänne ja omia lapsianne ja läheisiänne.
Esim. tänne voi lahjoittaa rahaa koulutuksen edistämiseen: http://invisiblechildren.com/program/schools-for-schools/
Ja tiedoksi, että kyllä mielestäni toimin itse. Opiskelen opettajaksi, olen pienen lapsen äiti ja lisäksi teen kahta osa-aikaista työtä. Eli kyllä se viikkotyöaika paukkuu 100 tuntia usein täälläkin. Rahaa on vähän, mut saadaan toki neuvolaa, asumistukea ym. (opintotukea en enää saa). Jokainen me ollaan osan elämästä saaja-puolella, ja osan maksajia. Opetajana voin toivottavasti olla rakentamassa oikeudenmukaisempaa maailmaa ja opettaa, että jokainen, joka apua saa, sitä joskus tajuu myös antaa.
Jos mulla olisi tuhansien eurojen kuukausitulot, pyrkisin pitämään elintason josakuinkin nykyisessä (koska se on aivan riittävä) ja jäljelle jäävästä summasta sijoittaisin puolet ja puolet käyttäisin johonkin mielekkääseen hyväntekeväisyysprojektiin, johon antaisin myös työpanostani.
Ja musta oli ja on edelleen hyvä päätös, että satiin lapsi ja kenties vielä saadaan lisää opiskeluaikana, koska opiskelut joustaa ja ollaan nuoria ja jaksetaan hyvin, on hyvät tukiverkot ym. Sit kun valmistuu niin on lapset hankittu ja voi keskittyä uraan, ei tarvii työnantajankaan pelätä äitiyslomia.
En siis todellakaan valita, meillä on asiat tosi hyvin ja elintaso on aivan riittävä, vaikka tilastojen mukaan reippaasti köyhyysrajan alapuolella ollaan. En vaan tajua, miten joku voi tarvita rahaa yhtä paljon tunnissa kuin me vuodessa...
Ja varmasti Jorma Ollila ja muut hyvätuloiset osallistuu hyväntekeväisyyteen monella tavalla ja myös panoksellaan rakentaa suomalaista yhteiskuntaa. Niin kauan kuin maailmassa yksikin lapsi kerää roskia elannokseen niin jokainen voi ja jokaisen pitää tehdä vähän enemmän, ettei heidän tarvitse.
Miltä sinusta tuntuu, että perheesi tienaa vuodessa liki 28000 euroa, kun samalla tiedät että Intiassa lapset kahlaa myrkkyliemissä mutta oman muksusi ei tarvitse?
Ei se kolmen tonnin tienaaminen kuussa siitä sinun fiiliksestäsi eroa.