Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseekö lääkikseen, jos ei ole keskimääräistä älykkäämpi?

Vierailija
01.11.2016 |

Onko asiaa ikinä tutkittu? Tietysti muutamia poikkeuksia varmasti on, sellaisia jotka ovat paiskineet tosissaan töitä vuoden, kahden tai useammankin. Osa pääsee samana syksynä kuin valmistuu. Ovatko teidän tuntemanne lääkärit tai lääkisopiskelijat älykkäitä? Itsestä tuntuu, että kaikki tutut lääkiksessä opiskelevat ovat jo lukiossa saaneet fyssasta ja kemmasta E:tä tai L:ää. Ne jotka ovat saaneet c:tä, hakevat edelleen. Katsoin vanhoja pääsykokeita ja mietin kuka niistä oikein selviää.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee. Vaatii kunnon peffalihakset.

Vierailija
2/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko asiaa ikinä tutkittu? Tietysti muutamia poikkeuksia varmasti on, sellaisia jotka ovat paiskineet tosissaan töitä vuoden, kahden tai useammankin. Osa pääsee samana syksynä kuin valmistuu. Ovatko teidän tuntemanne lääkärit tai lääkisopiskelijat älykkäitä? Itsestä tuntuu, että kaikki tutut lääkiksessä opiskelevat ovat jo lukiossa saaneet fyssasta ja kemmasta E:tä tai L:ää. Ne jotka ovat saaneet c:tä, hakevat edelleen. Katsoin vanhoja pääsykokeita ja mietin kuka niistä oikein selviää.

Sinnehän vaaditaan lukion pitkä matematiikka joka monille tekisi tiukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee. Moni on tiennyt jo peruskoulusta asti haluavansa lääkikseen ja siksi panostanut luonnontieteisiin jo nuoresta asti. Lukion oppimäärän näissä saa kyllä haltuun jos vain intoa riittää!

Vierailija
4/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee, lahjakkuuksien kanssa ei voi kilpailla, mutta erittäon kovalla työllä pääsee vähemmänkin lahjakas tuloksiin.

Vierailija
5/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalääkärini perusteella sanoisin, ettei välttämättä tarvi edes aivoja. Lukio on 16 vuotiaille lapsille suunnattu koulutus. Sieltä selviää läpi myös ihmiset, joiden aivot eivät ole vielä edes kehittyneet (aivot ovat maturoituneet 25v iässä).

Vierailija
6/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Helsingin lääkiksessä opiskelleet kaverini ovat älykkäitä ja päässet ylioppilaiksi huippuarvosanoilla. Ovat tietysti tehneet kovasti työtäkin menestyäkseen.

Vierailija
7/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee. Olen satunnaisesti törmännyt varsin yksinkertaisiin lääkäreihin, onneksi ovat pieni vähemmistö.

Vierailija
8/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, ei ne lääkärit ole mitään yli-ihmisiä. Eikä hyvät yo arvosanat kerro henkilön älykkyydestä yhtään mitään. Lukiossa pärjää kun jaksaa opiskella tarpeeksi, sama pätee lääkiksen pääsykokeisiin. Hyvä matemaattinen päättelykyky ja kiinnostus helpottaa toki asioita, mutta kyllä tyhmempikin oppii jos jaksaa päntätä.

Vierailija
9/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinnehän vaaditaan lukion pitkä matematiikka joka monille tekisi tiukkaa.

Miksi niin moni luulee näin? Ei vaadita. 

Lääkikseen on myös pääsykoekiintiö eli voi päästä, vaikka olisi kirjoittanut huonosti. Joillain motivaatio herää vasta lukion jälkeen.

Vierailija
10/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko tää mieleen verotietojen julkistamisen takia?

Vierailija
11/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enn tarvitsisi tietää, mitä se "älykkyys" oikeastaan on; en nyt itse pitäsi älykkyyden mittarina sitä, että kuka on saanut mitäkin arvosanoja ylioppilastutkinnosta. -Mutta toki  lääkikseen on helpompi päästä heillä, jotka ovat aloittaneet sinne pyrkimisen vaadittavan työn jo lukio vaiheessa, eivätkä saaneet päähänsä hakeutua lääkikseen vasta ylppäreiden jälkeen, tai vieläkin myöhemmin.  

Vierailija
12/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pääse. Lääkisläiset ovat jumalia.

Vierailija
13/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi niin moni luulee näin? Ei vaadita. 

Lääkikseen on myös pääsykoekiintiö eli voi päästä, vaikka olisi kirjoittanut huonosti. Joillain motivaatio herää vasta lukion jälkeen." - Totta. - itseasiassa lääkikseen ei tarvitse olla edes lukiota käytynä. - Eri asia on toki se, että siitä on paljon apua ja hyötyä jos sen on käynyt; tai käynyt "lukio annoksen" fysiikkaa, matikkaa ja biologiaa. - Suomenkielen hyvästä hallinastakin on etua. - Ja vielä enemmän on etua jos edellä mainittujen luonnontieteiden lisäksi erinoamien ja sujuva ruotsinkielen taito. - Mutta nämä kielitaitovaatimukset vallan erityisesti jos on aikeissa hakea lääkikseen Suomessa.  

Vierailija
14/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pääsee. Opiskelen lääkiksessä, ja tää on ehkä vähän subjektiivinen näkemys, mutta kurssikavereistani läheskään kaikki ei mitään älykköjä ole. Itse tietty olen omasta mielestäni keskivertoa älykkäämpi, mutta kukapa ei. Kemiasta kirjoitin C:n ja pitkää matikkaa en lukenut muutamaa kurssia enempää. Kirjoitin useamman L:nkin kyllä, mutta läheskään kaikilta kurssikavereiltani ei löydy yhtään ällää yo-todistuksesta. Oman näkemykseni ja kokemukseni mukaan se yo-todistus ei tosin ole mikään hyvä älyn indikaattori, mutta kun kerran siitä olit kiinnostunut.

Vierailija
15/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee. Hyvät opiskelurutiinit ja ahkeruutta, niillä ne laudaturitkin hankitaan, ei älyllä. Tietysti äly auttaa aina.

Vierailija
16/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuka vaan voi päästä kunhan tarpeeksi pänttää. Se yleensä näissä vaan on, että lahjakkaat pääsevät hieman vähemmällä opiskelulla eikä tarvitse niin paljon sitoutumista. Onhan se tietysti helpompaa niille, jotka oppivat nopeasti ja sitä mukaa moni vähemmän älykäs karsiutuu. Mutta työtä joka ikinen joutuu tekemään, ei siitä pääse mihinkään.

Vierailija
17/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 jatkaa vielä, että lääkikseen tosiaan voi tulla kokonaan lukiota käymättäkin, niin kuin joku jo mainitsikin. Yksi kaverini meidän kurssilta on ammattikoulutaustainen, ja varmaan joukossa on useampikin. :)

Vierailija
18/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan älykäs menisi lääkikseen? No joo, no jos aikoo kunnolla lääkebisnekseen, niin sitten. Mutta kuka haluaa kaivelemaan haisevia pimppejä, hirttämään peräpukamia, tutkimaan jalkasilsaa, mätäisiä korvia ja poskionteloita, hyi hitto, kaikenmaailman puliveivareita ja ties mitä märkärupia ja ihottumia ja kun vielä tietää, että oikeasti voi auttaa aniharvaa, lääkkeet lähinnä pahentaa ihmisten terveydentilaa ja usein myös tappaa. Ei kukaan normaalijärkinen tuohon hommaan halua.

Vierailija
19/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkikseen ei tarvii pitkää matikkaa, ite oon lukenut lyhyen matikan ja pääsin lääkikseen :) Lukiofyssa ei ole niin edistyksellistä, että siihen ei lyhyt matikka riittäisi!

Omasta mielestäni meillä on ihan normaalia porukkaa, ei edes välttämättä mitenkään erityisen fiksua, mutta kovia tekemään töitä! Tosin olen kyllä myös sitä mieltä, että sitten kun sinne lääkikseen on päästy sisälle, niin opiskelijoiden "älykkyys" ei oikeastaan tule edes juurikaan ilmi, vaan sitten korostuvat esim vuorovaikutustaidot potilaiden kanssa jne. Pääsykoe on ehdottomasti lääkiksen vaikein osuus ja itse opiskeltavat kurssit sitten taas aika lailla perusbilsaa, jotka varmasti kyllä lähes kaikki kykenevät sisäistämään. Itse lääkiksessähän ei ole esim fysiikkaa enää ollenkaan, joten se pääsykoe on mielestäni se suurin älykkyyttä mittaava kynnys.

Vierailija
20/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla välkky. Itse kirjoitin aikanaan kuusi ällää, mukaan lukien pitkän matematiikan, ja toimin nykyään röntgenhoitajana. Meidän radiologimme ei mm. osaa lukea kuvamerkintöjä, jos ne ovat röntgenkuvan alareunassa. Äly ei riitä myöskään päättelemään itse mitä se tarkoittaa, jos vaikkapa jalkaterän kuvat ovat 'väärässä' järjestyksessä. Ilmeisesti kyseisen miekkosen kognitiivinen kykyprofiili ei vaan riitä siihen, että voisi hahmottaa sivukuvan ennen viistokuvaa, eikä toisinpäin. :D Tämän henkilön kanssa työskennellessäni olen huomannut, että olen todellakin järjen jättiläinen.