Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseekö lääkikseen, jos ei ole keskimääräistä älykkäämpi?

Vierailija
01.11.2016 |

Onko asiaa ikinä tutkittu? Tietysti muutamia poikkeuksia varmasti on, sellaisia jotka ovat paiskineet tosissaan töitä vuoden, kahden tai useammankin. Osa pääsee samana syksynä kuin valmistuu. Ovatko teidän tuntemanne lääkärit tai lääkisopiskelijat älykkäitä? Itsestä tuntuu, että kaikki tutut lääkiksessä opiskelevat ovat jo lukiossa saaneet fyssasta ja kemmasta E:tä tai L:ää. Ne jotka ovat saaneet c:tä, hakevat edelleen. Katsoin vanhoja pääsykokeita ja mietin kuka niistä oikein selviää.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee. Opiskelijoissa on huimia eroja älykkyyden suhteen, jos nyt tarkastellaan ihan ÄO:ta. Tärkeintä on motivaatio ja ahkeruus, keskiverto ÄO riittää vallan hyvin. Jopa keskivertoa vähän matalampikin. Tietenkin siellä on joukossa myös huippuälykkäitä, kuten millä tahansa muullakin alalla.

Vierailija
22/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jonkun verran tekemisissä lääkisläisten kanssa, ja pakko sanoa, että kyllä siellä aika jäätäviä pissiksiä on iso osa. Mitä sitten äly on, yleissivistystä monelta ainakin puuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla välkky. Itse kirjoitin aikanaan kuusi ällää, mukaan lukien pitkän matematiikan, ja toimin nykyään röntgenhoitajana. Meidän radiologimme ei mm. osaa lukea kuvamerkintöjä, jos ne ovat röntgenkuvan alareunassa. Äly ei riitä myöskään päättelemään itse mitä se tarkoittaa, jos vaikkapa jalkaterän kuvat ovat 'väärässä' järjestyksessä. Ilmeisesti kyseisen miekkosen kognitiivinen kykyprofiili ei vaan riitä siihen, että voisi hahmottaa sivukuvan ennen viistokuvaa, eikä toisinpäin. :D Tämän henkilön kanssa työskennellessäni olen huomannut, että olen todellakin järjen jättiläinen.

Älyäkin on montaa sorttia. Esim itse olen hieman keskivertoa parempi loogisessa päättelykyvyssä, mutta minulla on keskivertoa huomattavasti heikompi avaruudellinen hahmotus. Olen välillä aivan kusessa tosielämässä tuon takia, vaikka minua pidetään fiksuna. En tunne sinun tapaustasi, mutta kunhan totesin...

Vierailija
24/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse jo konkarilääkäri, ja aikanaan lukion lukuaineiden ka tasan 10 ja kaikki viisi ällääni lähellä maksimipisteitä. Tuntumani on noin ylipäänsä, että olen keskimääräistä nokkelampi. En väittäisi, että kuka vaan pääsee lääkikseen, mutta varma olen siitä, ettei tarvitse olla myöskään erityisen älykäs. Mahtava motivaatio ja sinnikkyys ovat sen sijaan tärkeitä.

Vierailija
25/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla välkky. Itse kirjoitin aikanaan kuusi ällää, mukaan lukien pitkän matematiikan, ja toimin nykyään röntgenhoitajana. Meidän radiologimme ei mm. osaa lukea kuvamerkintöjä, jos ne ovat röntgenkuvan alareunassa. Äly ei riitä myöskään päättelemään itse mitä se tarkoittaa, jos vaikkapa jalkaterän kuvat ovat 'väärässä' järjestyksessä. Ilmeisesti kyseisen miekkosen kognitiivinen kykyprofiili ei vaan riitä siihen, että voisi hahmottaa sivukuvan ennen viistokuvaa, eikä toisinpäin. :D Tämän henkilön kanssa työskennellessäni olen huomannut, että olen todellakin järjen jättiläinen.

Älyäkin on montaa sorttia. Esim itse olen hieman keskivertoa parempi loogisessa päättelykyvyssä, mutta minulla on keskivertoa huomattavasti heikompi avaruudellinen hahmotus. Olen välillä aivan kusessa tosielämässä tuon takia, vaikka minua pidetään fiksuna. En tunne sinun tapaustasi, mutta kunhan totesin...

Avaruudellisen hahmotuksen ongelmista kärsivä radiologi olisi hauska sketsihahmo alaa yhtään ymmärtäville. Koko työ on pitkälti juuri avaruudellista hahmottamista.

Vierailija
26/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko asiaa ikinä tutkittu? Tietysti muutamia poikkeuksia varmasti on, sellaisia jotka ovat paiskineet tosissaan töitä vuoden, kahden tai useammankin. Osa pääsee samana syksynä kuin valmistuu. Ovatko teidän tuntemanne lääkärit tai lääkisopiskelijat älykkäitä? Itsestä tuntuu, että kaikki tutut lääkiksessä opiskelevat ovat jo lukiossa saaneet fyssasta ja kemmasta E:tä tai L:ää. Ne jotka ovat saaneet c:tä, hakevat edelleen. Katsoin vanhoja pääsykokeita ja mietin kuka niistä oikein selviää.

Pääsykokeet on minusta enemmän motivaatiokokeita. Jos jo lukiossa on ollut motivaatiota tarvittaviin aineisiin, pääsykokeisiin lukeminen on astetta helpompaa. C:n paperit kertovat keskiverto älynlahjoilla varustetusta, joka on suoriutunut keskiverrosti, eikä ole ollut selvää muita vahvempaa motivaatiota opiskella.

Vierailija
27/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta oikeassa elämässä ei olis yhtään hauska.

Vierailija
28/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ehkä olla keskimääräistä älykkäämpi, koska keskiverto ihminen on ihan helvetin tyhmä. Ei kuitenkaan mikään oikeasti älykäs tarvitse olla, vaan yksinkertaisesti pitää opiskella fysiikan ja kemian laskennallinen puoli ja sitten vain päntätä tiedot päähän.

Jos helpon rahan perässä olet, niin kannattaa lähteä mieluummin kauppakorkeaan, koska lääkärin työ on ainakin aluksi raskasta. Erikoistuneet lääkärit ehkä voivat päästä mielekkäämpiin hommiin. Miltä peräpukamien hirttäminen kuulostaa? Entä 5-vuotiaan kuolemisen katsominen?

Vierailija
29/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta oikeassa elämässä ei olis yhtään hauska.

Ups, lainaus unohtui. Siis se sketsiradiologi...

Vierailija
30/30 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaruudellisen hahmotuksen ongelmista kärsivä radiologi olisi hauska sketsihahmo alaa yhtään ymmärtäville. Koko työ on pitkälti juuri avaruudellista hahmottamista.

No minua saattaisi vaivata kolonoskopiassa tai gastroskopiassa, jos lääkäriltä puuttuu avaruudellinen hahmottaminen. Ja vielä tärkeämpää se taitaa olla kirurgiassa.