Isokokoinen koira lapsiperheessä - mitä mieltä?
Naapurilla on ollut nyt jonkin aikaa suurikokoinen koira, ja olen nähnyt sen ''leikkivän'' perheen lasten kanssa pihalla ilman valvontaa. Koska perheen äiti ei ollut katsomassa että kukaan ei vahingoitu, jäin tarkkailemaan tilannetta omalta pihaltamme. Saattaa kuullostaa vainoharhaiselta, mutta koiran otteet olivat erittäin rajuja ja jopa vaarallisia. Minusta on suoraasanottuna vastuutonta pitää isoa koiraa lasten lähellä. Voisi jokainen vanhempi miettiä lasten turvallisuutta ennen lemmikkejä!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Voi apua, mitä mä just luinkaan... ja ap voin kertoa, että naapurisi on vaasti ihan ajan tasalla lapsiensa turvallisuudesta toisin kun sinä...
No ei siltä näytä! Olen itsekin äiti ja tiedän kyllä milloin mennään liian pitkälle. Yhdessäkään taloudessa ei lemmikin kuuluisi määrätä, saati sitten olla valvomatta VIATTOMIEN LASTEN SEURASSA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi apua, mitä mä just luinkaan... ja ap voin kertoa, että naapurisi on vaasti ihan ajan tasalla lapsiensa turvallisuudesta toisin kun sinä...
No ei siltä näytä! Olen itsekin äiti ja tiedän kyllä milloin mennään liian pitkälle. Yhdessäkään taloudessa ei lemmikin kuuluisi määrätä, saati sitten olla valvomatta VIATTOMIEN LASTEN SEURASSA!
Ai niiden savuttomien lasten jotka olvat baarissa vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niiden savuttomien lasten jotka olvat baarissa vai?
En tiedä mistä puhut. Voit häipyä.
Haluan nyt korostaa sitä että haluan asiallisia vastauksia ja neuvoja, jotta voisin suojella lapsia. Sekä omia että naapurin. Aion nyt tehdä sen latensuojeluilmoituksen ja sitten joku tulee sieltä tarkistamaan sen koiran. Eiköhän se saa lähteä kun sen rotukin on mitä on. Saa lapset viellä kiittää minua kun autan niitä pääsemään eroon sellaisesta ''riskitekijästä''.
Tällaisten juttujen takia sosiaaliviranomaiset on ylityöllistettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten juttujen takia sosiaaliviranomaiset on ylityöllistettyjä.
No tämä ei ole mikään pikkujuttu. Aivan liian usein saadaan lehdistä lukea kun on joku koira käynyt lapsen kimppuun ja lapselta henki pois että heilahti! Eiköhän ammattilaisetkin sen ymmärrä.
Minkäs rotuinen tämä ''iso ja vaarallinen'' koira on?
Vierailija kirjoitti:
En voi kertoa tarkkaa rotua koska palstalla mennään siitä sekaisin, mutta isokokoinen, perusilmeeltään vihainen ja käyttötarkoitukseltaan arveluttava. Eiköhän tästä voi jo jotain päätellä.
Viimeisen kerran: bokseri sopii ihan hyvin lapsiperheeseen ja se että sitä on joskus käytetty koirataisteluissa, ei tarkoita sitä että sinun pitäisi olla huolissasi lasten turvallisuudesta ja roikkua naapurin piha-aidassa.
Vaikka eihän se koira taida olla perimmäinen syy tuohon kyyläämiseesi.
On se kauheaa kun muut eivät elä sinun sääntöjesi ja halujesi mukaan. Kyllä ahdistaa.
Oli miten oli, ihmisillä on oikeus pitää juuri sen rotuista ja kokoista koiraa kuin haluavat, on lapsia tai ei. Tähän oikeuteen voidaan puuttua vasta jos kyseinen koira vahingoittaa jotakuta vakavasti. Ainahan sitä voi olettaa että koira kuitenkin tulee vahingoittamaan. Samalla tavalla voi olettaa että naapuri kuitenkin ajaa autolla lapsensa päältä, tai naapurin mies kuitenkin pieksää kännipäissään perhettään. Sitähän voi tehdä vaikka minkälaisia ilmoituksia vaikka mille viranomaiselle kaikista mahdollisista hypoteettisista tilanteista joita on mahdollista tapahtua. Onko siinä sitten järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi kertoa tarkkaa rotua koska palstalla mennään siitä sekaisin, mutta isokokoinen, perusilmeeltään vihainen ja käyttötarkoitukseltaan arveluttava. Eiköhän tästä voi jo jotain päätellä.
Voit tehdä sitten meistäkin lasun. Minä olen isokokoinen, perusilmeeltäni vihainen, ja harrastukseni ovat myös arveluttavia (joidenkin mielestä)..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit tehdä sitten meistäkin lasun. Minä olen isokokoinen, perusilmeeltäni vihainen, ja harrastukseni ovat myös arveluttavia (joidenkin mielestä)..
Hahaa, ihana :-D
Ap ei selkeästikään ymmärrä koirista mitään. Koira on "perusilmeeltään vihainen". Mitä?!? Toki en osaa ottaa kantaa onko koira oikeasti lapsille vaaraksi vai ei, mutta naurattaa tuo yleistys että iso koira on vaarallinen. Tiedän useita lapsiperheitä joissa on koiria ja ainoat joiden kanssa on ollut ongelmia on pikkukoirat kuten chihut ym.
Meillä on iso koira lapsiperheessä ja en ole edes osannut kyseenalaistaa koiran olemista lasten seurassa. Koira on sekarotuinen ja ehkä jonkun mielestä pelottavan näköinen, mutta tekeekö ulkonäkö siitä muka vaarallisen? Koira on lapsille erittäin kiltti. Saattaa pyöriä mukana pihalla kun lapset leikkivät, noutaa keppiä ja leluja tai on syrjemmässä ja "vahtii" lapsia, tämä perhehän on koiran lauma. Aina kun tullaan kotiin koira juoksee innoissaan vastaan ja tervehtii kaikki. On seurassa sisällä jos haluaa ja vetäytyy toiselle puolelle taloa jos haluaa olla yksin. Koira saattaa makoilla lattialla ja taapero hänen vieressään. Toki meillä koira on koulutettu hyvin ja lapset opetettu miten koiraa kohdellaan. Lapset eivät kiusaa koiraa tai härnää sitä, ei vedellä hännästä tai muuta vastaavaa.
Jos meillä olisi naapuri joka soittaisi lasun vaan sen takia kun koira on hänestä pelottava saisi kyllä lastensuojelu hyvät naurut kun saapuisivat tarkastuskäynnille.
Koira ei kuulu lasten lähelle ja PISTE!
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä ihmisiä jotka pitävät koiraa pikkulasten kanssa samassa taloudessa!
Koira voi kilahtaa koska tahansa ja raadella lapsen!
Tai miten lapsi puolustautuu nylkyttävältä koiralta!! HYI V*TTU!!!!!
Minäkään en ymmärrä. Lapsi voi rääkätä koiraa vaikka millä kamalilla tavoilla.
Huh onneksi meillä ei ole sairasta stalkkeria naapurina. Millos viimeeksi muistit ottaa lääkkeet?
Meillä on iso ja lupsakka koira. Pienten lastenkin kanssa sen kyllä tohtii jättää, mutta sitten meille ei ole vieraalla asiaa.
Ulkonäkö pettää. Niin tässäkin tapauksessa, tuo koira on pirusta seuraava. Se ei kysele, eikä anna mahdollisuutta paeta, se tappaa. Kyseessä on laumanvartija ja kaukaasianpaimenkoira. Se on nimenomaan laumanvartija ja jos se ottaa lapset laumakseen niin siitä tulee kyllä oiva lapsenvahti, mutta se myös suojelee heitä.
Nyt se on työssään navetalla, mutta pihassa sitä ei uskalla pitää. Lapset saavat repiä siltä, vaikka silmät päästä, mutta vieraalla ei ole sinne asiaa.
Eli kyllä minä tiedän, mihin tuo elukka pystyy. Mutta ei meillä ole pieniä lapsiakaan.
Tässä maassa on jo AIVAN LIIKAA koiria!
Mulla on kultainennoutaja joka on niin ihmisrakas löllykkä ettei siitä sais vahtikoiraa tai mihinkään suojeluun sit millään. Menee selälleen makuulle ihan kenen vaan edessä vaikka ei tuntisi ja odottaa vatsalle rapsutuksia.
Tuntuu että tämän ketjun aloittaja ja jotkut kommentoijat ei tiedä koirista mitään. Tiedän kyllä koiria joita ei kannata pitää lasten lähellä. Se on koiran luonteesta kiinni ei tosiaan siitä koosta. Joskus tietyt rodut voivat olla herkempiä tuollaiselle arvaattomalle käyttäytymiselle. Yhdellä sukulaisella tosiaan on pitbullmix ja kaikille vieraille selittävät aina että sitä ei saa katsoa tai koskea ettei se suutu. Kai se on yksilöllistä mutta kuka nyt tuollaista koiraa edes pitää kun ei voi taata kilahtaako sillä yhtäkkiä.
Eikö ilmoittajaa siis mitenkään pidetä ajan tasalla? Edes kerrota miten tilanne päättyi? Ja tuo koiran ''tsekkaaminen'' on kyllä vähintääkin kohtuullista.