100% kauraleipä
Meidän perhe syö vain kauraleipää, koska pyrimme välttämään gluteenia. Saattaahan siitä jäämiä hieman olla kauraleivässä, mutta kun täysin gluteenittomat leivät ovat niin kalliita (ja pahoja).
Kauraleipä on mielestäni jopa parempaa kuin vehnä- ja ruisleivät. Tähän asti maistamistani kauraleivistä Pekan Leivän 100% Kauranappi ja Salosen Kaura100 ovat olleet hyviä. Ne ovat lisäaineettomia eikä niihin ole tungettu mitään piilojauhoja.
Onko täällä muita 100% kauraleivän ystäviä? Mikä on suosikkikauraleipäsi?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
"Kaurasydämet (Vaasan?) on hyviä. Pehmeitä eikä edes kovin kalliita." - Johtunee halvempi hinta siitä, että viljaraaka-aineesta huomattava osa on vehnää eli muuta kuin kauraa.
100% leivän viljasta on kauraa. Mutta on siinä näköjään vehnägluteenia ja alusjauhona ruisjauhoa.
Ei ole olemassa 100-prosenttista kauraleipää, kuten ei ole olemassa 100-prosenttista ruisleipääkään. Vesi, hiiva ja suola alentavat prosenttilukua. Lisäksi useimmissa leivissä on sitkon takia ainakin jonkin verran vehnää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa 100-prosenttista kauraleipää, kuten ei ole olemassa 100-prosenttista ruisleipääkään. Vesi, hiiva ja suola alentavat prosenttilukua. Lisäksi useimmissa leivissä on sitkon takia ainakin jonkin verran vehnää.
Eiköhän tuolla prosenttiluvulla tässä yhteydessä tarkoiteta juurikin vain jauhojen osuutta. Ja kaikki leivät eivät tarvitse sitkoa, varsinkaan ruisleipään sitä ei tule.
Yhhh, kauraleivästä tulee ihan hirveä ripuli.
"Kerran kuussa gluteenipitoisen leivän neuttiminen on keliakikolle jo ISO RISKI.
Jokainen pienenpienen pienikin gluteeniannos vauroittaa suolinukkasi. Suolinukalla voi mennä useita kuukausia toipua kuntoon. Mutta sinä vauroitat sitä aina vain lisää "juhlan kunniaksi". Sulla suolisto ei siis ees välissä ehi paranemaan! Vaikkei sulle ilmeisesti tule oireita tästä mokailustasti ruokavaliossa, suolistosi siskuksissa vauroita tapahtuu. Ihan vaikket oireile.
Järki käteen, haluatko oikeasti suolistosyövän?
Itsekin keliakikko olen ollut jo ihan pikkuisesta asti ja hyvin riittänyt varat opiskelijana gluteenittomaan leipään sun muuhun. En vaan osta niit turhan usein. Tosin motivaationi taitaa olla juuri oireitten vuoksi kova. Ihan minimaalinenkin pala väärää ruokaa ja siinä sitten yrjötään sisuksia pellolle monta tuntia. Luojan kiitos mokia sattuu harvoi, ehkä kerran viiteen vuoteen."
- Hyviä ja erinomaisia kysymyksiä ja näkökohtia. - Itse olen varmaan hyvä uskoinen ja sinisilmäinen, kun olen halunnut uskoa, että Lidlin paistopisteen "kaura sydämet" ovat, kuten minulle ovat Lidlissä vakuutelleet vilja raaka.aineeltaan 100% kauraa. - Toki on mahdollista, että ne ovat esim kosketuksissa gluteenisten leipien (etc) kanssa. Sama riski on myös syödä kaurapuuroa, jonka kaura on jauhettu samassa myllyssä kuin esim vehnää. Mutta kuten kerroin jo edellä ostan näitä "kaura sydämmiä" noin kerran kuusa, joten edellä kerrotun perusteella en usko, että ihan hirveästi olen myrkyttänyt itseäni, mutta toki sitä olen näin tehdessäni saattanut -huolimatta mm. Lidlin vakuuteluista- tehdä. - Kommentisi oli muuten virkistävää luettavaa, koska liian usein saa kuulla kommentteja, kuinka keliaakikon ei ole pakko syödä leipää tai pullaa... No ei ole ei mutta suomalainen ruokavaliossa nyt vain tuppaa leipä näyttelemään aika merkittävää osaa. - Ja ei se vaikka 100% gluteenis muslikaan mitenkään kovin edullista. Itse vain jaksaisi syödä aamuin -illon esim puuroa. - Vaikka kai tuon puuron voisi korvata vaikka englantilaiseen tapaan mnakokkeililla ja pekonilla. Aamupalan, kuten myös iltapalan ja ylipäätään säännölliset ruokailut nyt vain tuppaa olemaan itselleni tärkeitä.