Kustannukset työkokeiluun menosta?
Työkokeiluni alkaa 21km päässä kotoa kahden viikon päästä. Olen ollut yli 300päivää työtön työmarkkinatuella, mutta mitään suunnitelmaa ei ole tehty. Mies töissä ja saa parisentonnia käteen. Soskusta emme saa mitään.
Nyt pitäisi päästä kulkemaan sinne harjoitteluun. Mutta seuraava tukeni tulee, jos tulee vasta 25päivä tätä kuuta. Miehellä tili 15 päivä. 2opiskelevaa lasta. Ja pieni kiinteä omaisuus miehen nimissä.
Onko mies velvollinen kustantamaan mun työharjottelumatkani? Vai miten sinne pääsen? Omia rahoja ei ole.
Kommentit (15)
Eikös se työkokeilusta maksettava 9€/pv "palkka" ole tarkoitettu matkakulujen kustantamiseen? Voin olla väärässä mutta näin olen ymmärtänyt.
Ööö. Sulla ei ole rahaa. Miehellä on. Sossusta ette mitään saa. Mitäpä luulet. . Kyllä ne miehen pussista menee. Eikö se nyt muutenkin ole normaalia, jos yhdessä asutaan niin yhteiset rahat.
Avioliitossa on elatusvelvollisuus eli mies on velvollinen auttamaan sinua, mikäli hänen tulojensa takia ette ole oikeutettuja toimeentulotukeen tai harkinnanvaraiseen sossun tukeen siihen saakka, että alat saada kulukorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se työkokeilusta maksettava 9€/pv "palkka" ole tarkoitettu matkakulujen kustantamiseen? Voin olla väärässä mutta näin olen ymmärtänyt.
9
Sehän tulee jälkikäteen. Homma vaan huolestuttaa kun säästössä ei mitään ja laskuniko ihan tarpeeksi iso ja nyt viel reilu satanen pitäs tuohon laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa olet. Se on kulukorvaus joka tarkoitettu matkoihin. Sen tosin saa vasta jälkikäteen. Tässä kohtaa se ei auta.
Ollaan avoliitossa. Voidaanko todella sälyttää toisen harteille tälläinen täysin hänestä riippumaton maksu? Entäpä jos hänelläkään ei ole rahaa? Hän tarvitsee työmatkoihin yli 300e kk plus ruoka 4neljälle. Ja omat lääkkeensä sekä lasten kouluun pitää ostaa kirjoja sen heidän matkatueut liput 100e kuussa. Miten luulevat että jostain 500e päivärahasta joka on siis oikeastaan tarkoitettu mun toimeentuloon repästää 1/4 yhtäkkiä johonkin matkalippu?
Ollaan avoliitossa. Voidaanko todella sälyttää toisen harteille tälläinen täysin hänestä riippumaton maksu? Entäpä jos hänelläkään ei ole rahaa? Hän tarvitsee työmatkoihin yli 300e kk plus ruoka 4neljälle. Ja omat lääkkeensä sekä lasten kouluun pitää ostaa kirjoja sen heidän matkatueut liput 100e kuussa. Miten luulevat että jostain 500e päivärahasta joka on siis oikeastaan tarkoitettu mun toimeentuloon repästää 1/4 yhtäkkiä johonkin matkalippu?
Valitettavaa mutta totta. Minkäs teet. Kaivat ne rahat jostain tai et mene koko kokeiluun. Etsi lähempää se paikka niin pääset kävellen tms.
Vierailija kirjoitti:
Kipinkapin sitten hakemus sossuun. Tosin siellä otetaan huomioon koko kotitalouden kulut, joten lopputulos on ihan sama olitte naimisissa tai avoliitossa. Mutta kannattaa laskea josko olisitte oikeutettu saamaan tukea. Vai millaista vastausta toivoisit meidän tarjoavan?
Saisittekohan nyt toimeentulotukea? Kannattaa kysyä, vaikka harkinnanvaraista nuorten menoihin ja kirjoihin.
Tiedän tilanteen kyllä hyvin, kun toinen käy suht pienipalkkaisessa työssa, ei tukia saa, mutta rahat eivät riitä mihinkään ylimääräiseen.
Tuon matkan pyöräilee ihan kivasti. Voit myös ottaa sossuun yhteyttä ja kysäistä. Hanki varmuuden vuoksi palkkakuitit että saa laskettua äkkiä onko teillä oikeutta tukeen.
Eikö työkokeilusta makseta kulukorvauksia? Täällä päin kuntouttavasta työtoiminnasta maksetaan, jos matkaa on yli 3km. En tiedä onko tämä ihan yleinen käytäntö kaikkialla.
Mutta siis kysy sossusta avustusta. Kyllä niiden pitäisi auttaa.
Emme saa soskusta mitään koska mieheni tulot muka isot. Lapset sai kesällä kuukauden palkat jotka heille huomioitaisiin. Eli koko talouden tuloiksi nettona meille laskettiin 2630e/kk josta vähennettiin asumiskulut. Miehen työmatkakulut ja lasten kulut kirjojen osalta. Heidän lippunsa on matka tietty ja ne siis pitää pystyä ostamaan koska saan lapsista tukea yli 4e/päivä. Yhteensä. Ja ehtiikö sielun päätös? Entä jos emme saa? Kolmanneksi miehelläni on kiinteää omaisuutta vähäisesti veljensä kanssa. Ehkä 4-5tuhatta arvoltaan. Jos sen saisi myytyä ottaisi sosku omansa pois. Veli ei edes halua myyntiä arvonnousua odottaen
Ihan keskenään sovitte.