Onko kellään pankkitiliä ulkomailla?
Miten sellaisen saa ja miten tpimii?
Ei ole tarkoitus kiertää veroja eikä toki niin onnistukaan vaan tilistä menee tietääkseni muutenkin aina verottajalle tieto. Ajattelin vaan, että jos matkustaa paljon, niin voisi olla välillä kokeilun arvoinen.
Kokemusta kellään?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Osoite tarvitaan useissa Euroopan maissa, mahd myös sikäläinen sotu.
Yleisenä kokemuksena on, että pankit ja rahanvälitysfirmat ovat todella skarppeja tavallisen pulliaisen syynäämisessä potentiaalisen rahanpesun varalta. Olen kokenut aika raskaaksi asioinnin, koska minulla on paljon erilaista rahaliikennettä ulkomaille - vaikka hoidan todella asiani lainmukaisesti, tuntuu, että en omista omia rahojani.
Siirrynkin pikkuhiljaa käteiseen ja tiedän, etten ole ensimmäinen enkä ainoa. Tuntuu järjettömältä mutta vääjäämättömältä kehitykseltä.
Totta...
Avasin Australian vierailulla tilin sikäläisessä pankissa, Sydneyssä.
Ei tarvinnut asua maassa, kunhan oli joku osoite minkä kertoa.
Jos olisi ollut Tax Number, olisi saanut korkotuotot kokonaan itselleen. (Ausseissa talletustilille todella maksetaan hyvää korkoa!). Nyt puolet korkotuotosta otettiin automaattisesti veroihin. Tiliin liittyi debet/credit kortti.
Minulla on ollut useita pankkitilejä eräässä Etelä-Euroopan maassa, joka kuuluu Eu:hun. Vietän siellä pidempiä aikoja lähes joka vuosi. "Hyvinä aikoina" minulla oli myös määräaikaistalletuksia siellä, jopa 70k€. Pankkikriisin jälkeen korot putosivat ja tuli palvelumaksut käyttöön, niin enää on vain yksi tili siellä. Tiliin kuuluu käteiskortti.
Ulkomaiden tilit avasin paikan päällä, en usko sen muuten olevan mahdollistakaan, vaikka kaikilla on myös verkkopankki käytössä.
Bank Norwegian on siinä mielessä ulkomainen pankki, että rahoilla on norjalainen talletussuoja. Pankki toimii Suomessa tavallaan Nordean sisällä, tilinumero (IBAN) on samaa muotoa Nordean tilien kanssa. Bic-koodi tietysti on Norskin oma.
Meillä on tilejä Yhdysvalloissa ja sijoituksia. Hankalaa on välillä kun perusajatuksena on, että asiakas asuu Yhdysvalloissa. Toisinaan on jopa suljettu tili tämän vuoksi pankin toimesta ja uuden etsintä on ollut haasteellista.
Mulla on Jenkeissä, ja siellä tosiaan piti todistaa että asuu siellä. Matkustamista varten sen sijaan suosittelen Revolut korttia.
Englannissa täytyy tiliä avatessa olla todistus, että asut maassa. Esim. lasku joka on tullut sun englantilaiseen osoitteeseen.
Onko uusia kokemuksia?
Ketju on vuosia vanha, mutta aihe ajankohtainen.
Bank Norwegian?
Turkkilaisilta on tilit Turkissa thaimaalaisia Thaimaassa jne tietysti. Mutta jos sinulla on tili danskessa tai nordeassa olet jo ulkomaan pankissa ne on Ruotsissa Tanskassa toimivia pankkeja et siinä mielessä sulla on jo ulkomaan tili !
Siis pankki kysyy sun tuloja mistä ne tulee ja onko rehellistä rahaa kuka sen maksaa ja pystytkö maksamaan pankille tilinkäytön kulut.Passi mukana.Onhan sama asutko kuussa vai missä.Useimmat pankit toimii monessa maassa siksi ne saa tiedot kyllä.Huumeraha siirtyy usein käteisenä siksi ne huijaa ihmisiä pestessään rikollista rahaa. Pankit kyselee tietoja siksi kun ne tutkii rikoksia.
Pari ulkomailla olevaa tiliä on, toinen Suomessa ja yksi Irlannissa. Molemmat käytännössä tyhjiä ja käyttämättä, mutta en ole jaksanut sulkeakaan.
Suosittuja pankkeja on Turkissa Kreikassa Espanjan Sol pankki ja muutkin.Danske toimii virossakin myös siellä toimistot.Arabien pankit erikseen sitten siellä joista osa toimii muissakin maissa.Albaaneilla on omat pankit Albaniassa.He siirtää sinne rahaa Suomesta Ruotsista.Praha on yksi huumekeskus ja raha paikka.
On Sveitsissä ja Italiassa.
Tuo em siltä ajalta kun olin siellä töissä, luultavasti lopetettu jo.
Toinen aktiivinen. Italiaan saa tilin kun on asunto ja veronumero.
Netti pankeista Revolut, N26,Paysera toimivat ulkomailla ja niihin on mahdollisuus saada pankkikortti. Paysera veloittaa kortista 1€ kuukaudessa, muut ei veloita muusta kuin automaatti nostoista.
Vierailija kirjoitti:
Nettipankin kautta olisi kätevää mutta pankkikortti myös, koka kävisi automaateissa eri maissa. Saakohan sellaisen jostain? Verotusta ei ole tarkoitus kiertää, en kannata sellaista.
Ap
Norwegianin tili ja kortti, toimii kuin unelma. Suosittelen!
Oletan, että kysymys koskee niitä, jotka asuvat Suomessa ja joilla on ulkomaillaKIN pankkitili.