Eskarilaisten opetus
Eskarilaisen äitinä mietin että kuinka paljon viikossa tulisi olla ohjelmassa toimintaa jolla harjoittelevat kirjaimia ja numeroita ym. Kun on viikko-ohjelmassa kirjattuna kädentaitoja ja musiikkia ja liikuntaa ja lelu päivää mutta ei muuta.
Onko tähän joku "sääntö tai ohje olemassa "
Kommentit (23)
Meillä on eskarista aikaa jo muutamia vuosia.
Mutta: kaikilla kolmella lapsella oli eskarikirja, Kisu Pikkukuun esikoulukirja tms. ja sitä tehtiin.
Opettelivat kynän hallintaa (siis kirjoittamismielessä) seuraamalla erilaisia kuvioita, opettelemalla muotoja, numeroita ja kirjaimia, erilaisia hahmottamistehtäviä, esim. se "piirrä ympyrä. Jaa nyt ympyrä pitkittäin kahtia. Seuraavaksi piirrä viiva ympyrän poikki niin, että ympyrään tulee neljä lohkoa. Piirrä nyt siihen ja siihen lohkoon talo, jonka piipusta tulee savua. Piirrä talon eteen kissa ja sen oikealle puolelle auto." siis suunnilleen näin. Tämä kuvio käytiin läpi vanhempain tapaamisessa.
Minulla ei ole käsitystä kuinka paljon viikossa tekivät varsinaisia eskaritehtäviä ja paljonko oli muuta. Iso osa koostui juuri noista retkillä tapahtuvista oppimisista, eli liikennesääntöjä käytiin läpi, tietenkin pöytätapoja ja muuta, kuten haarukalla ja veitsellä syömistä. Vuodenaikoja, viikonpäiviä, kellonaikoja, kuukausia... Lisäksi kävivät eskarin aikana mm. uimassa, temppukoulussa, hiihtämässä ja luistelemassa, eli tarpeellisisa taitoja koululiikuntaa ajatellen harjoiteltiin myös.
Esikoinen oppi lukemaan jo ennen eskaria, keskimmäinen oppi eskarin syksyllä ja kuopus oppi vasta ekalla luokalla syksyllä.
Minusta eskarivuosi oli hyvä. Eskari meillä yksityisen päiväkodin yhteydessä.
Meilläkin eilisessä vanhempainvartissa sanoi ope että jos vaikka haluaa antaa pojalle omaa aikaa vanhemman kanssa (meillä monta pientä), ilmoitus vaan eskariin että lapsi ei tule. mä olin jotenki luullut että noin ei voi tehdä :)