Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikä ja lisääntyneet paino-ongelmat, vertaistukea ja kokemuksia kaipailen

Vierailija
31.10.2016 |

Nyt tarvitsen neuvoja ja vertaistukea! Olen aina ollut liikunnallinen ihminen, liikun noin viisi kertaa viikossa. Olen myös aina tarkkaillut syömisiäni, tiedän aika hyvin miten paljon voin syödä etten liho. Luulin että koska elän näin niin paino-ongelmat ei mua koske vanhentuessakaan, vähän kun vaan on tarkempi. Paitsi nyt kun mittarissa on 34 v. niin tämä on muuttunut pikkuhiljaa. Olen aina pysynyt normaalipainon sisällä mutta nyt paino on alkanut liikkumisesta ja syömisen vähentämisestä huolimatta aina vaan nousemaan!

En suostu hyväksymään sitä että "kolmenkympin jälkeen vaan lihot", pakko siihen on olla joku ratkaisu! Onko joku keksinyt sen? Vai onko ainoa keino olla loppuelämänsä nälkäkuurilla..

Ja koska joku varmaan kysyy niin harrastan mm. lenkkeilyä, salia, uintia.

Kilppariarvotkin on kunnossa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo 50 ja liikunnan sekä kohtuullisen syömisen avulla paino pysyy aina samana. Pitäisikö sinun käydä vaikka ravitsemusterapeutin juttusilla.

Vierailija
2/5 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä on pituus ja paino? Kerro esimerkki miten syöt päivän aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo 50 ja liikunnan sekä kohtuullisen syömisen avulla paino pysyy aina samana. Pitäisikö sinun käydä vaikka ravitsemusterapeutin juttusilla.

Mulla sama ja ikää 56v, viimeiset 18v olen painanut n 63 kiloa (sitä ennen 55). Olen aina ollut pieniruokainen ja rakastan hyvää ruokaa mutta tosiaan annoskoot on pieniä ja näin kroppa kestää myös pienen herkuttelunkin. Olen myös tarkka siitä mitä suuhuni pistän, teen itse ruokamme joten laatu on tiedossa.

Vaikea sanoa mitä ap:n pitäisi tehdä - ehkä joidenkin elimistö on sellainen että rasva-aineenvaihdunta vaan tyssää? Tai reagoi stressiin tai unettomuuteen keräämällä painoa? Mulla ei nuokaan ole vaikuttaneet, päinvastoin syön sitä vähemmän mitä stressaantuneempi tai väsyneempi olen.

Kannattaa laskea/mittauttaa perusaineenvaihdunta ja sen perusteella päivän minimikalorit. Siihen ei tosiaan tarvitse kuin 300-500 enemmän ja saa aivan tarpeeksi ravintoa vaikka vähän liikkuisikin. Minulla normaali päiväannos on 1200-1500 kcal.

Vierailija
4/5 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituus 161 cm, paino pyörii siinä 59-60 kg hujakoilla nykyään, noussut 55-56 kilosta muutaman vuoden sisällä. Se on ollut hyvä paino missä kroppa tätä ennen pysynyt näillä elämäntavoilla mutta nyt alkanut vaan nousta ja nousta ja kroppa alkaa olla sellainen pulleahko taikinamainen.

Arkena koitan syödä kevyemmin, lauantaina joku herkku esim. lasi viiniä, vähän isompi annos ruokaa ja/tai hiukan suklaata.

Perus arkipäivän ruoka:

- Aamiainen munakas jossa joukossa vaihtelevasti kinkkua, tonnikalaa, tomaattia, raejuustoa

- Lounaalla kotiruokaa esim, makaroni ja jauhelihakastike 1-2 dl, salaattia enemmän ja siinä joskus noin ruokalusikallinen salaatinkastiketta

- Kotiin tullessa esim. usein pari ruisleipää joissa siivu juustoa ja voileipäkinkkua, kurkkua

- Illalla jotain kevyttä, esim. pinaattikeittoa ja muna, rahkaa tai maustamatonta jogurttia

- Välipaloina joskus omena, banaani, proteiinirahka tms.

Tiedän että tuon viinin voisi esim. jättää pois mutta en ole ennenkään sillä lihonut ja en pysty elämään niin että mitään paheita ei voi olla. En mielestäni syö paljoa, mutta toisaalta pienenä ihmisenä peruskulutukseni on aika pieni ja lihon jo jos syön 2000 kaloria päivässä.

Paino on pysynyt tällä tyylillä kunnossa tähän asti joten väkisinkin alan syyttää tuota ikää. Liikkua en jaksa enää enempää. Ruokavalio on siis ainoa mille jotain voi tehdä. En usko että voisin olla säästöliekilläkään koska kuitenkin viikonloppuna syön enemmän (mutta en mitään älytöntä määrää).

Vierailija
5/5 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän