Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annetaanko Jyväskylässä sektion jälkeen vauvalle lisämaitoa?

09.03.2006 |

Kun äiti on heräämössä suunnitellun sektion jälkeen niin saako vauva lisämaitoa silläaikaa? Voiko tämän estää? Antavatko imettää vauvaa heti sektion jälkeen? Mulla ens syksynä suunniteltu sektio edessä jyväskylässä. Toinen lapsi tulossa. Eka syntyi alakautta.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kaksi kiireellistä sektiota (ja kolmas tulossa suunnitellulla lokakuussa näillä näkymin) K-SKS:ssa. Esikoinen (hyväkuntoinen vauva) ei saanut lisämaitoa sillä välin kun olin sen reilun tunnin-kaksi heräämössä ja silloin ihana kätilö toi vauvan ensi kertaa rinnalle sinne heräämöön ja sitten kun pääsin osastolle, niin sain kyllä heti imettää.

Toinen vauva oli syntyessään hieman huonommassa kunnossa, sain A-pisteita 6/7 ja verensokerit alhaiset ym. Tälle vauvalle oli annettu lisämaitoa osastolla ihan ymmärrettävästi heti kun vauva sinne ehti. Ei minua haitannut, koska se oli varmasti vauvalle parasta. Ja heti kun itse kerkesin heräämöstä osastolle, halusin imettää ja sain sen tehdä. Eikä lisämaidosta mitään haittaa ollut, vauva sai sitä myös seuraavana yönä, koska itseltäni tuli vasta vähn maitoa siinä vaiheessa ja vauva oli iso ja tarvitsi verensokerinsa takia ravintoa. Imetin 1½ vuotta, joten ei siihen ainakaan haitannut...

Luulisin, että ei vauvalle lisämaitoa tyrkytetä, ellei se todella ole tarpeen. Ja jos sanot ennen leikkausta, ettet tahdo, että vauvalle annetaan maitoa (ellei esim vauvan terveys sitä pikaisesti vaadi) niin uskoisin, että sitä ei sitten ainakaan annetta.

Vierailija
2/2 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti sektion jälkeen ei voi imettää. Saat nähdä vauvan nopeasti ja sen jälkeen hänet viedään synnytyssaliin isän tai tukihenkilön kanssa pesuille ja mittauksille. Saat nähtäväksesi " kuitin" lapsesta. Mulla on kahdesta lapsesta kauppakuitti mitoista, jotenkin hauska juttu mun mielestä, toivottavasti eivät ole luopuneet siitä!

Olet heräämössä 2-3 tuntia ja lapsi tuodaan sinne, jos osastolta voi irroittaa hoitajan sitä varten. Heräämöön pääsee vain henkilökunta. Voit heräämössä imettää, jos haluat.

Lapselle annetaan lisämaitoa vain jos hänen terveytensä vaatii sitä. Minä jouduin olemaan esikoisen syntymän jälkeen leikkauksessa ja heräämössä kuutisen tuntia enkä saanut nähdä häntä kertaakaan. Ymmärrettävästi lapsi tarvitsi ruokaa sillä välillä. Synnytyssalissa ei ohjattu imettämään ollenkaan ja sain lapsen rinnalle vasta 9h ikäisenä, joten ehkä siitä tai verenhukasta johtuen imetys ei lähtenyt käyntiin ollenkaan.

Kakkonen syntyi sektiolla. Hänet putsattiin, kapaloitiin ja näytettiin nopeasti minulle. Hän oli ruvennut jo tunnin ikäisenä vaatimaan ruokaa niin kovaan ääneen, että hänelle oli pakko ollut antaa maitoa. Kätilö pahoitteli sitä kovasti, mutta minä en vieläkään ymmärrä miksi. Kyllähän nälkäiselle pitää ruokaa antaa :) Sain hänet kainalooni parin - kolmen tunnin ikäisenä. Tyttö oli aivan umpiunessa, joten hän pääsi rinnalle vasta neljän tunnin ikäisenä. Imetys lähti käyntiin oikein hyvin ja imetin 14kk.

Nyt on kolmannen kanssa tulossa suunniteltu sektio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla