Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kovalla työllä voi edetä,mutta kyllä varakkaiden perheiden lapsilla on helpompaa

Vierailija
30.10.2016 |

Kuulun lama-ajan nuoriin, jonka perheeltä meni koko omaisuus alta kun vanhempien perheyhtiö ajautui konkurssiin 90-luvulla. Uskoin kuitenkin vahvasti, että sinnikkyydellä, kovalla työllä ja opiskelulla voi jokainen nousta ja parantaa asemiaan. Näin myös kävi. Pääsin 13% joukossa opiskelemaan ainetta, jossa hienot uramahdollisuudet. Nousin alani asiantuntijaksi ja nautin hyvästä työkorvauksesta.

Samalla katsoin, kuinka moni varakkaan perheen vesa pääsi neljännellä yrityksellä tiedekuntaan opiskelemaan kun vanhemmat maksoivat välivuosien loikoilut, asui ilmaiseksi keskustassa vanhempien sijoitusasunnossa, ei tehnyt päivääkään (iltaakaan) työtä opiskeluaikoina ja osallistui jokaiseen laskettelu- ja ryyppymatkaan vanhempien kustannuksella. Näillä matkoilla olivat tietenkin kaikki muut tulevat toimarit, hallitusten puheenjohtajat jne. Muilla kuolevaisilla ei ollut varaa osallistua. Kaikki halusivat kuitenkin päästä rikkaan opiskelijan kaveriksi, sylkykupiksikin, jos ei muuta.

Työelämässä nämä pääsivätkin vanhempien yritykseen töihin ilman työhaastattelua, läsnäolopakkoa tai tulostavoitteita, lähtivät tämän tästä firman kustannuksella "jatko-opiskelemaan" ja "luomaan kontakteja" lämpimiin maihin. Mitään uusia asiakkaita he eivät kuitenkaan tuoneet.

Miksi tämä avautuminen? Uskon edelleen, että kovalla työllä pääsee pitkälle, mutta vaikka emme eläkään luokkayhteiskunnassa, niin meillä tulee työelämässä aina olemaan ohituskaista, jolle pääsee vanhempien sukunimen ja varallisuuden perusteella täysin ilman omia meriittejä. En tule ikinä pääsemään tälle ohituskaistalle ja nauttimaan samoista eduista, mutta voin tehdä helvetillisesti töitä, jotta lapsillani olisi samanlainen ponnahduslauta kuin näillä hannu hanhilla. Jos luopuisin tästä päämäärästä, niin katkeroituisin, haistattaisin paskat näille työkavereille ja johtoryhmässä istuville vanhemmille ja pilaisin kaikki mahdollisuuteni saada töitä tässä maassa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole alaa, jolla suhteet ja oikeat sukulaiset eivät auttaisi. Jopa sellaisille aloille, jolle pääsemisen pitäisi perustua pelkkään lahjakkuuteen, oikea sukunimi helpottaa paljon.

Vierailija
2/11 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitä sitten?

Kukapa ei lapsiaan auttaisi jos mahdollisuuksia on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhut.

Vierailija
4/11 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse ovat varakkaidenkin perheen lapset sinne opiskelemaan päässeet pääsykokeiden jne. kautta. Ja tuohan on vaan hyvä asia, että ymmärtää verkostoitua jo opiskelujen aikana. Minunkin pitäisi itse alkaa verkostoitumaan enemmän, koska haluan todellakin tulevaisuudessa kuulua menestyjiin.

Vierailija
5/11 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse ovat varakkaidenkin perheen lapset sinne opiskelemaan päässeet pääsykokeiden jne. kautta. Ja tuohan on vaan hyvä asia, että ymmärtää verkostoitua jo opiskelujen aikana. Minunkin pitäisi itse alkaa verkostoitumaan enemmän, koska haluan todellakin tulevaisuudessa kuulua menestyjiin.

Verkostoituminenkin on rahasta ja sukunimestä kiinni.

Vierailija
6/11 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varakkaan perheen ainoa lapsi, sössin asiani täydellisesti lukioiässä ja nyt joudun kovalla työllä saavuttamaan takaisin ne asiat, joita aikoinaan hopeatarjottimella tarjottiin. Jos yhtään lohduttaa aloittajaa :)

Vierailija
7/11 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikiksessa näitä vasta löytyykin. Vanhemmat maksavat joka vuosi yksityisistä valmennuskursseista ja valmentavat lisäksi itse lapsiaan pääsykokeita varten. Jos tiedekunnan ovet eivät avaudu niin lähdetään maksullisen tutkinnon perään Stanfotdiin tai Yaleen.

Vierailija
8/11 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stanfordiin

Vierailija
9/11 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään suhteiden merkitys korostuu vielä entisestään kun akateemisia työpaikkoja on tarjolla koko ajan vähemmän. Vähiin työpaikkoihin otetaan pomojen ja niiden sukulaisten/kavereiden lapsia, köyhän nobody-perheen lapsella on hyvin tukalat oltavat tutkinnoista huolimatta.

Vierailija
10/11 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen köyhästä perheestä.  Harrastuksia ei ollut. Vierestä katselin, kun muut luokkatoverit harrasti monenlaista ja matkustelivat lomillaan.  Nyt itse olen omalla työllä ja ahkeruudella päässyt varakkaan asemaan.  Tästä huolimatta omat lapset eivät ole saaneet kaikkea haluamaansa. Työ tai opiskelu. Raha ei kasva puussa ja sitä eivät todelakaan ole saaneet ilmaiseksi.

Suhteilla saa töitä. Kyllä, mutta pitää olla työhön sopiva tutkinnon tai muun osaamisen kautta.  Minä, joka työllistän lukuisia ihmisiä olen muinoin tehnyt päätöksen, että omia sukulaisia ja ystäviä en palkkaa.

Vierailija
11/11 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi nro 10, perheyrityksiin pääsee,vaikka olisi vailla minkäänlaista pätevyyttä. Vanhempien ystävät auttavat myös. Kai tiedät että pidetään yhtä. Miehen puolella on useita erikoislääkäreitä ja kyllä se lääkärin ammatti menee myös suvuttain. On helppoa valmentaa lasta,kun tietää mitkä asiat tulee osata. 

Pitää vain syntyä oikeaan perheeseen, pääsee paljon helpommalla.