Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntosalilla aloittaminen

Vierailija
28.10.2016 |

Moikka! Aloitin tänään käymään kuntosalilla ja olisin kiinnostunut kuulemaan teiltä että mitä aloittelijan kannattaisi kuntosalilla tehdä? Tavoitteena mahdollinen kiinteytyminen ja pieni painonpudotus, joten osaatteko sanoa mitä kannattais tehä siä? Esim. Liikkeitä ja mitä laitteita kannattaa käyttää! // personal traineriin ei valitettavasti oo rahoja muuten sellainen oiski kätevä!

Kiitos etukäteen :*

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, että miksi sinne kuntosalille on pakko tunkea jos ei tiedä mitään mitä siellä tehdään eikä haluta maksaa sitä pt:tä joka sen kertaalleen näyttäisi.

Vierailija
2/31 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noissa paikoissa ole ilmaistakin apua tarjolla? Itse olen käynyt vain kerran ja siihen sisältyi laitteiden esittely.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lämmittely aluksi ainakin, välillä tehny liikkeitä liian kylmänä ja paikat menny rikki, mulle riittää ihan juoksu kävely 15 min ja vähän kahvakuulaa perään. Aloita aina liikkeet pienillä painoilla tai ei ollenkaan painoilla, jotta kroppa tietää mitä liikerataa rupeet tekemään ja mitä lihaksia.Muista pitää keskivartalo tiukkana teit sit mitä tahansa liikettä. Itsekkin aloittelija, enkä usko et se salilla treenaaminen ole mun juttu, harmi.

Vierailija
4/31 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä lämmittely aluksi ainakin, välillä tehny liikkeitä liian kylmänä ja paikat menny rikki, mulle riittää ihan juoksu kävely 15 min ja vähän kahvakuulaa perään. Aloita aina liikkeet pienillä painoilla tai ei ollenkaan painoilla, jotta kroppa tietää mitä liikerataa rupeet tekemään ja mitä lihaksia.Muista pitää keskivartalo tiukkana teit sit mitä tahansa liikettä. Itsekkin aloittelija, enkä usko et se salilla treenaaminen ole mun juttu, harmi.

Miten se kroppa tietäisi kun ap itsekään ei tiedä?

5/31 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsomalla videoita. Onko ystävää joka voisi opettaa? matkimalla oppii aika hyvin

6/31 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teit tänään siellä salilla?

Vierailija
7/31 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, että oot lähtenyt salille :) Tilanteessasi sanoisin että kato paljon videoita, matki muita ja älä tee mitään mikä tuntuu epämiellyttävältä kehossa, koska silloin teet luultavasti jotain väärin. En tiedä oletko mies vai nainen, mutta omalla kuntosalilla on aina voinut kysyä joltain salikörmyltä et voisiks vähän jeesii(oon siis tyttö :D). Ja jos käyt kuntosalilla jossa on henkilökuntaa niin sieltä varmasti löytyy näyttäjää jos toistakin! 

8/31 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu salista, aina ei ole ohjeita jos on vanhat laitteet. Yleensä englanniksi. Eikä kerro kuitenkaan kaikkea, vain lihasryhmän ja liikkeen mut vartalon pitoa ja hallintaa ei. Ja liikettä tehdessä ei aina nää ohjeita. Jos on hyvä sali, eli kunnon sali missä oikeesti tehdäään treeniä niin voi kysyä joltain vierustoveritla apua liikkeeseen. Auttaa kummasti. Laitteiden säätö oikealle korkudelle on myös hankalaa alussa kun ei tiedä miten pitäisi laitteessa edes olla. Salilla käyminen on yllättävän hankalaa ja se stressas mua todella paljon enkä enään käy vaikka painoa pitäisi pudottaa.

Vierailija
9/31 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä ainakaan tee sitä mitä suurin osa alottelijoista tekee: PUDOTTELE PAINOJA. Olit laitteessa tai vapailla painoilla, niin ole hyvä ja laske painot alla hallitusti, älä mäjäytä niitä. Mikään ääni ei ole keskittymistä raastavampaa kuin se että joku amatöörieukko pieksää painoja korvan juuressa. 

Toiseksi amatöörimoka 2: älä tee miljoona toistoa pikkuriikkisillä painoilla, vaan ennemmin vähemmän toistoja isoilla painoilla. Tämä aktivoi verenkiertoa, lihasten kasvua ja rasvan polttoa. Jos istut perseelläsi kolme varttia ja veivaat jotain etureisilaitetta kymmenellä kilolla, vaikutus on suunilleen sama kuin kevyt hidas kävely. Tästä ei ole mitään hyötyä. Samalla viet painonnostokoneen/paikan muilta pitkäksi aikaa. Aloittelijalle hyvä nyrkkisääntö on kolme settiä ja kultaiset kahdeksan toistoa melkein liikkeeseen kuin liikkeeseen. Silloin kun setin viimeinen toisto tuntuu todella pahalta eikä meinaa enää mennä loppuun, painoja on riittävästi. 

Mitä laitteita? Aluksi ihan kaikkia. Tosin, tee niin, että harjoitat eri lihaksia eri päivinä, niin saat riittävästi lepoa. Esim. yhtenä päivänä kädet ja rinta, toisena selkä ja pakarat, kolmantena reidet ja pohkeet jne. Muista aerobisen liikunnan tärkeys, eli 1-2 päivänä viikossa pelkkää aerobista (esim. juoksu tai crosstrainer kohtuullisella vastuksella 45min). Kun olet näillä eväillä saanut kohotettua peruskuntoasi, voit vaihtaa osan laitteista vapaisiin painoihin, eli käsipainoihin ja kahvakuuliin, joita käytät vastuksinasi. Vapaiden painojen kanssa heiluminen edellyttää parempaa kuntoa, siksi laitteet ovat erityisen suositeltavia alottelijoille, invalideille, vanhuksille yms. 

Lopuksi: 

-pyri joka viikko lisäämään painoja. Et kehity jos et kuntosi kohoamisen myötä lisää vastusta. 

-ethän pliis roudaa mukanasi ympäri salia jotain pussukkaa, nyssykkää, kilisevää avainnippua, puhelinta ja vielä vesipulloa. Viet niillä tilaa, aiheutat melua ja häiriötä kun jokaisen liikkeen lopuksi ryhdyt keräilemään kimpsujasi ja kampsujasi. Jätä ylimääräiset tavarat kaappiin. 

Vierailija
10/31 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älä ainakaan tee sitä mitä suurin osa alottelijoista tekee: PUDOTTELE PAINOJA. Olit laitteessa tai vapailla painoilla, niin ole hyvä ja laske painot alla hallitusti, älä mäjäytä niitä. Mikään ääni ei ole keskittymistä raastavampaa kuin se että joku amatöörieukko pieksää painoja korvan juuressa. 

Toiseksi amatöörimoka 2: älä tee miljoona toistoa pikkuriikkisillä painoilla, vaan ennemmin vähemmän toistoja isoilla painoilla. Tämä aktivoi verenkiertoa, lihasten kasvua ja rasvan polttoa. Jos istut perseelläsi kolme varttia ja veivaat jotain etureisilaitetta kymmenellä kilolla, vaikutus on suunilleen sama kuin kevyt hidas kävely. Tästä ei ole mitään hyötyä. Samalla viet painonnostokoneen/paikan muilta pitkäksi aikaa. Aloittelijalle hyvä nyrkkisääntö on kolme settiä ja kultaiset kahdeksan toistoa melkein liikkeeseen kuin liikkeeseen. Silloin kun setin viimeinen toisto tuntuu todella pahalta eikä meinaa enää mennä loppuun, painoja on riittävästi. 

Mitä laitteita? Aluksi ihan kaikkia. Tosin, tee niin, että harjoitat eri lihaksia eri päivinä, niin saat riittävästi lepoa. Esim. yhtenä päivänä kädet ja rinta, toisena selkä ja pakarat, kolmantena reidet ja pohkeet jne. Muista aerobisen liikunnan tärkeys, eli 1-2 päivänä viikossa pelkkää aerobista (esim. juoksu tai crosstrainer kohtuullisella vastuksella 45min). Kun olet näillä eväillä saanut kohotettua peruskuntoasi, voit vaihtaa osan laitteista vapaisiin painoihin, eli käsipainoihin ja kahvakuuliin, joita käytät vastuksinasi. Vapaiden painojen kanssa heiluminen edellyttää parempaa kuntoa, siksi laitteet ovat erityisen suositeltavia alottelijoille, invalideille, vanhuksille yms. 

Lopuksi: 

-pyri joka viikko lisäämään painoja. Et kehity jos et kuntosi kohoamisen myötä lisää vastusta. 

-ethän pliis roudaa mukanasi ympäri salia jotain pussukkaa, nyssykkää, kilisevää avainnippua, puhelinta ja vielä vesipulloa. Viet niillä tilaa, aiheutat melua ja häiriötä kun jokaisen liikkeen lopuksi ryhdyt keräilemään kimpsujasi ja kampsujasi. Jätä ylimääräiset tavarat kaappiin. 

Vierailija
11/31 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, että miksi sinne kuntosalille on pakko tunkea jos ei tiedä mitään mitä siellä tehdään eikä haluta maksaa sitä pt:tä joka sen kertaalleen näyttäisi.

Vittu mikä ääliö oot. Just sun kaltaisten ihmisten takia kuntosalien ilma pilaantuu ja toisten on sinne vaikeaa mennä. Eikö ihmiset saa innostua uusista harrastuksista? Tottakai ensimmäistä kertaa käyvälle koko paikka on vieras. Aloittelija on aloittelija juuri sen takia, että hän vasta opettelee. Ja kun vasta opettelee, ei voi osata etukäteen. Osasitko itse?

Ja ap:lle, ketjuun on jo tullutkin hyviä neuvoja. Muista hyvä alkulämmittely, ja kun menet laitteisiin, aloita suht pienillä painoilla, jos fyysinen kuntosi on heikko. Sit vaan lisäät painoja sitä tahtia kun kehityt. Ei kannata heti lähteä riuhtomaan liian isoilla painoilla, se aiheuttaa vain vahinkoa. Kuntosalilla treenaaminen muokkaa kehoa ja parantaa kuntoa yllättävän nopeasti, joten hyvän valinnan teit! :)

Jos salillasi on henkilökuntaa paikalla, he auttavat kyllä laitteiden kanssa. Tai sit kysyt ystävällisen näköiseltä kanssatreenaajalta neuvoa. ;) Itse aloitin nykyisellä salillani 6 vuotta sitten, ja ensimmäisellä käynnillä henkilökunta esitteli minulle salin jokaista nurkkaa myöten, ja jäsenmaksuun sisältyy myös pt:n laatima kuntosaliohjelma, jota päivitetään halutessaan aina 3kk:n välein. Todella hyvä juttu silloiselle aloittelijalle. :) Tsemppiä treeneihin ap!

Vierailija
12/31 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vittu mikä ääliö oot. Just sun kaltaisten ihmisten takia kuntosalien ilma pilaantuu ja toisten on sinne vaikeaa mennä. Eikö ihmiset saa innostua uusista harrastuksista? Tottakai ensimmäistä kertaa käyvälle koko paikka on vieras. Aloittelija on aloittelija juuri sen takia, että hän vasta opettelee. Ja kun vasta opettelee, ei voi osata etukäteen. Osasitko itse?

Maksoin yhden pt-tunnin, pt teki minulle ohjelman, katsoi laitteiden säädöt ja painot minulle sopiviksi, näytti kuinka liikkeet tehdään oikeaoppisesti ja katsoi että minä tein liikkeet oikeaoppisesti. Että sinänsä minulla oli enemmän järkeä päässä kuin ap:lla, että en lähtenyt sohimaan mitään omiani kun en kerta osannut.

Vierailija
13/31 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista helpointa kun valitsee salin johon kuuluu laite/alkuopastus sopimuksen hintaan.

Jos salillasi ei ole ilmaista laiteohjausta/alkuopastusta, niin hommaa se pt vaikka ei olisi mukamas varaa. Sinulla on kuitenkin varaa maksaa kuukausittain kuntosaliasiakkuudesta, niin on sinulla varaa myös kerran eläissäsi maksaa yksi pt-kerta.

Saat itsellesi sopivan ohjelman, pt varmistaa että kaikki tekniikat on kunnossa ja teet sopivan määrän toistoja sopivilla painoilla.

Yksi pt-kerta säästää paljolti harmilta. Ei tarvitse enää jatkossa haahuilla ympäri salia miettien mitä sitä tänään tekisi ja mikäs tämä peck deck-laite oikein on... Oman terveyden kannalta ihan hyvä olla varma että tekee oikeilla tekniikoilla ja painoilla jotta ei riko kroppaansa.

Vierailija
14/31 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääll myös aloittelija. Olisi tarkoitus käydä ensi viikolla ensimmäisen kerran. Jännittää just että mitä siellä tekisi ja mistä aloitan, ja miten ne laitteet toimivat. Mä löysin netistä jonkun ohjelman ja ajattelin mukailla sitä.

On muuten hankalaa, kun tietystä liikkeestä puhutaan jollain ihme nimellä. Koita siitä sit saada selvää. Onneksi on videoita.

Vierailija
15/31 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittelijalle suosittelen arnoldin golden six - ohjelmaa. Voit googlettaa tuon itse. Pakkotoisto.comista tulee varmaan jokin hakitulos, katso sieltä tarkemmat ohjeet.

Pääpiirteittäin on siis kyse siitä, että harjoitat useasti viikkoon lihaksiasi raskailla liikkeillä. Joka reenissä pyrit tekemään parhaasi ja ylittämään itsesi. mutta harjoittele ensin liikkeet kunnolla, ja vasta sitten teet raskailla painoilla.

Hyviä esimerkkivideoita löydät youtubesta ProductionTeamMnM- kanavalta. Opastajana on tunnettu suomalainen kehonrakentaja Mika Nyyssölä. Vaikka olisit nainen, älä välitä, että ohjeistajana on hirveä körmy, Mika on reenannut vuosikymmeniä ja kertoo liikkeistä todella asiantuntevasti ja aloittelijoille suunnaten.

Tuon golden sixin päälle voisit tehdä muutaman keskivertokuormittavan aerobisen treenin viikossa. Jos noudatat ohjelmaa ja syöt terveellisesti ja _riittävästi_, takaan, että huomaat kehossasi suurta eroa kahdessa kuukaudessa. Toimii!

Vierailija
16/31 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehonrakentaja kirjoitti:

Aloittelijalle suosittelen arnoldin golden six - ohjelmaa. Voit googlettaa tuon itse. Pakkotoisto.comista tulee varmaan jokin hakitulos, katso sieltä tarkemmat ohjeet.

Pääpiirteittäin on siis kyse siitä, että harjoitat useasti viikkoon lihaksiasi raskailla liikkeillä. Joka reenissä pyrit tekemään parhaasi ja ylittämään itsesi. mutta harjoittele ensin liikkeet kunnolla, ja vasta sitten teet raskailla painoilla.

Hyviä esimerkkivideoita löydät youtubesta ProductionTeamMnM- kanavalta. Opastajana on tunnettu suomalainen kehonrakentaja Mika Nyyssölä. Vaikka olisit nainen, älä välitä, että ohjeistajana on hirveä körmy, Mika on reenannut vuosikymmeniä ja kertoo liikkeistä todella asiantuntevasti ja aloittelijoille suunnaten.

Tuon golden sixin päälle voisit tehdä muutaman keskivertokuormittavan aerobisen treenin viikossa. Jos noudatat ohjelmaa ja syöt terveellisesti ja _riittävästi_, takaan, että huomaat kehossasi suurta eroa kahdessa kuukaudessa. Toimii!

9/10 naisista ei jaksa tai siis halua tehdä tuollaisia perusliikkeitä vapailla painoilla. Mutta hyvä vinkki siinä tapauksessa jos sitä halua oikeaan treeniin eikä pelkkiin pakarapotkuihin kymmenestä eri kulmasta on.

Vierailija
17/31 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehonrakentaja kirjoitti:

9/10 naisista ei jaksa tai siis halua tehdä tuollaisia perusliikkeitä vapailla painoilla. Mutta hyvä vinkki siinä tapauksessa jos sitä halua oikeaan treeniin eikä pelkkiin pakarapotkuihin kymmenestä eri kulmasta on.

Olet oikeassa, yhdeksän kymmenestä naisesta ei oikeasti edes treenaa salilla. Muistakaa naiset, että samat liikkeet pätevät miehille ja naisille. Saatte takuuvarmasti pyöreät pakarat ja kiinteän vatsan tuolla ohjelmalla. Muistakaa myös, että teille ei kasva liian isot lihakset, naisille lihasta kertyy huomattavasti vähemmän, kuin miehille.

Vierailija
18/31 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin yhden pt-tunnin, pt teki minulle ohjelman, katsoi laitteiden säädöt ja painot minulle sopiviksi, näytti kuinka liikkeet tehdään oikeaoppisesti ja katsoi että minä tein liikkeet oikeaoppisesti. Että sinänsä minulla oli enemmän järkeä päässä kuin ap:lla, että en lähtenyt sohimaan mitään omiani kun en kerta osannut.

-

Vau, että oikeinko YHDEN PT-tunnin maksoit? Ja sen aikana PT näytti, miten KAIKKI liikkeet tehdään oikeaoppisesti? :D Nyt täytyy sanoa, että olipas tehokasta. Tuo on sellainen 10 ohjauksen projekti, ja silloinkin se on aloittelijalle vasta pintaraapaisu. 

Kaikki nämä "hintaan kuului laitteiden esittely" on ihan täyttä puppua ja rahastusta. Idioottikin tietää, miten päin laitteissa ollaan, mutta kun se nyt ei ihan vielä riitä. 

Vierailija
19/31 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa investoida siihen pt tunteihin kyllä, varata niitä ainakin se kolme jotta jokaisen päivän treenikuvio tulee käytyä läpi. aika yleistä että ohjelma jaettu kolmeen osaan siis. ja sit on tärkeätä tehdä sama setti seuraavalla viikolla heti perään jotta ohjeet ei unohdu. Pidä kirjaa mitä painoja käytät ja pt:n kanssa kannattaakin juuri sopia että katsotte sen maksimimäärän kg laitteissa, eli kunnon treenitunti, ei vaan 15 min esittely. Näissä selkeä ero oppimisen kannaltakin. Minä oppisin vasta kolmannella salilla miten oikeasti kuuluu treenata.

Vierailija
20/31 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

Vau, että oikeinko YHDEN PT-tunnin maksoit? Ja sen aikana PT näytti, miten KAIKKI liikkeet tehdään oikeaoppisesti? :D Nyt täytyy sanoa, että olipas tehokasta. Tuo on sellainen 10 ohjauksen projekti, ja silloinkin se on aloittelijalle vasta pintaraapaisu. 

Kaikki nämä "hintaan kuului laitteiden esittely" on ihan täyttä puppua ja rahastusta. Idioottikin tietää, miten päin laitteissa ollaan, mutta kun se nyt ei ihan vielä riitä. 

Kyllä sillä yhdellä kerralla kerkesi ihan hyvin käymään läpi ne liikkeet jotka ohjelmaan kuului. Katsos kun siihen ei kuulunut ihan kaikkia laitteita.

Se, että sinä olet niin hidasälyinen, että tarvitset 10 kertaa liikkeiden läpikäymiseen, ei tee meistä muista yhtä hidasälyisiä kuin sinusta. Ei kannata siis projisoida omia ominaisuuksiaan muihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi