Mikseivät ratsastajat siivoa hevostensa läjiä?
Voisivat pitää samanlaista kiinnitettyä pussia, joita ulkomailla kaupungissa kulkevilla hevosilla on. Ärsyttää väistellä niitä läjiä lenkkipoluilla, kun koirani on collie-sukuinen ja siksi sille on hengenvaarallista syödä hevosenpaskaa...
Kommentit (43)
Lenkkipolulla ei saa koirien kanssa olla kyllä..... mutta hevosilla saa kun se on kulkupeli! =)
Vierailija kirjoitti:
No, hevosen paskomisen huomaa jos antaa hevosen pysähtyä sen ajaksi eli joo, huomaa, ja joskus hevonen paskantaa laukatessa, varsinkin jos laukkaa pitkiä matkoja, ihan normaalia.
Ja ei kukaan käy keräilemässä maastosta hevosen paskaa, koska täällä ainakin maat ovat tallin tai maanomistajien.
Jos koira syö paskaa, niin omistaja varmaan voisi sitten pitää koiran kytkenttynä niin kuin kuuluukin jotta koira ei syö mitään sille sopimatonta.
Ja 15, yksikään oma koirani, tallin koira, tuttavien koira ei kyllä syö kenenkään paskaa.... haistelevat joo, mutta kai toi paskan syöminen on ton collie rodun joku juttu, ei kaikki koirat ole paskansyöjiä ja jos olisi, kyllä omistaja voisi vahtia mitä syö eikä syyllistä muita, vai mitäs meinasit hirven paskalle tehdä, häh?
Kyllä ihan oikeasti joissain paikoissa ratsastajat keräävät niitä paskoja. Minäkin olen kerännyt, tosin jälkeenpäin. Ja on ihan tavallista, että koira syö paskaa.
1
Vierailija kirjoitti:
Jos on tallin om maastopolku, tai yksityisen mailla eikä sinun mailla, niin ei sulla ole mitään varaa valittaa. Yksityisten maat eivät ole sun käskyvallan alla.
Onhan sitä hevosenpaskaa välillä ihan keskellä yleisiä teitäkin. Keskustassa poliisihevosetkin paskoo minnevaan eikä kukaan kyllä siivoa. Sinne vaan kävelijöiden sekaan on hyvä paskantaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Lenkkipolulla en oo ikinä nähnyt koiranpaskaa, mutta hevosenpaskaa väistellään päivittäin. Miksi ratsastajat edes tulee kaupungin lenkkipolulle kaakkiensa kanssa?
Varmasti siksi, että hyvät ratsastuspolut ovat aika harvassa.
1
No ei tässä pitäjässä. Lenkkipolun lähistöllä ei ole edes talleja, mutta polulla on tosiaan päivittäin paskaa ja kaakkeja.
-Ei ole normaalia että koira, joka saa kaiken tarvitsemansa ruuastaan, syö toisen eläimen paskaa.
- Hevosella saa ratsastaa teillä ja lenkkipolulla, koiraa sen sijaan ei saa viedä lenkkipolulle.
-Koira pitää olal kytkettynä, jo ilmeisesti ihan siksi, että pikku puudelit ei syö myrkyllistä paskaa.
-Jotkut kerää hevosen paskan kyllä, itse en ala mitääbn 20km lenkkiä tekemään paskan takia, pakkoko sitä hevosen paskaa on antaa koiransa syödä.
Hevosen paska on kyllä vähiten haitallista. Lähes pelkkää heinää, joka kuivuu ja häviää alta aikayksikön. Sen lisäksi sitä on havaittavissa todella harvoin.
Koiran paskaa sen sijaan on ihan kaikkialla ja se haisee aivan hirveältä. Pienikin viiru kengänpohjassa riittää täyttämään lemulla koko työhuoneen.
Terveisin: Koiranomistaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Lenkkipolulla en oo ikinä nähnyt koiranpaskaa, mutta hevosenpaskaa väistellään päivittäin. Miksi ratsastajat edes tulee kaupungin lenkkipolulle kaakkiensa kanssa?
1
No ei tässä pitäjässä. Lenkkipolun lähistöllä ei ole edes talleja, mutta polulla on tosiaan päivittäin paskaa ja kaakkeja.
Ajatteletko, että saat vastauksen parhaiten vauhkoamalla Aihe vapaalla, vai kannattaisko vaikkapa kysyä niiltä ratsastajilta ja ehkä myös kaupungilta, saako siellä polulla ratsastaa?
1
Vierailija kirjoitti:
-Ei ole normaalia että koira, joka saa kaiken tarvitsemansa ruuastaan, syö toisen eläimen paskaa.
- Hevosella saa ratsastaa teillä ja lenkkipolulla, koiraa sen sijaan ei saa viedä lenkkipolulle.
-Koira pitää olal kytkettynä, jo ilmeisesti ihan siksi, että pikku puudelit ei syö myrkyllistä paskaa.
-Jotkut kerää hevosen paskan kyllä, itse en ala mitääbn 20km lenkkiä tekemään paskan takia, pakkoko sitä hevosen paskaa on antaa koiransa syödä.
Saisko jotain lähdettä tähän? Ei mun koira ainakaan mieti, saako se kaiken tarvitsemansa ruuasta, se vain on helvetin ahne, ja haluaa syödä ihan kaikkea, sellaistakin, mitä mun mielestä ei kannattaisi syödä.
Vai että hevosen paska on oikein ongelma. Et sitten muuta keksinyt. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1
Ajatteletko, että saat vastauksen parhaiten vauhkoamalla Aihe vapaalla, vai kannattaisko vaikkapa kysyä niiltä ratsastajilta ja ehkä myös kaupungilta, saako siellä polulla ratsastaa?
1
En mä mitään vauhkoo, kunhan esitin mielipiteeni ja ihmetykseni:) Eikös tää ole keskustelupalsta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1
1
En mä mitään vauhkoo, kunhan esitin mielipiteeni ja ihmetykseni:) Eikös tää ole keskustelupalsta?
Lähinnä ajattelen sitä, että jos asia sinua todella kiusaa, kannattaa ennemmin tehdä asialle jotain kuin valittaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1
1
Lähinnä ajattelen sitä, että jos asia sinua todella kiusaa, kannattaa ennemmin tehdä asialle jotain kuin valittaa täällä.
Ei kiusaa. Kyllä mä hevosenpaskan yli hyppään. Otin vaan kantaa, kun moni ei ollut ikinä nähnyt hevonpaskaa lenkkipolulla. Minäpä olen ja päivittäin:)
Linnut nokkii sen parissa päivässä. Siinä kun on vielä jotain kauranjäänteitä. On sullakin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta haluaisin tietää, miksi se on vaarallista juuri collielle...?
Hevosia madotetaan aineilla, jotka ovat vaarallisia perinnöllisen virheen omaaville collieille.
Vierailija kirjoitti:
Voisivat pitää samanlaista kiinnitettyä pussia, joita ulkomailla kaupungissa kulkevilla hevosilla on. Ärsyttää väistellä niitä läjiä lenkkipoluilla, kun koirani on collie-sukuinen ja siksi sille on hengenvaarallista syödä hevosenpaskaa...
Mikäs juttu tuo tuollainen on, että se olisi vaarallista collie-sukuisille? En olekaan koskaan kuullut, vaikka mulla on ollut collieita, shelttejä ja nyt bordercollie. Hevosia ei kyllä ole onneksi tainnut meidän lenkkimaastoissa juuri liikkua.
Mut joo, olishan tuo hyvä, että nekin kerättäis ja ulkomailla ollessa olen myös miettinyt, miksei nuo hevosen jalkovälin alla olevat kakkapussit voisi toimia täälläkin. Saisi tulla pakolliseksi kaikki koirien ja hevosten kakkojen kerääminen ja sakkoa niille, jotka ei kerää. Samoin muulle roskaajille. Ärsyttää, kun itse kerää kakat ja joutuu silti varomaan, ettei koirat tai lapsi astu muiden läjiin...
Kunnon Singapore-meininki vain tännekin, kiitos. :-)
http://www.studio55.fi/matkailu/article/singaporen-kummat-lait-oletko-k…
Oho, vastaus olikin juuri tullut ylle. :-) Mille muille kuin collieille se on vaarallista, onko shelteille, bc:ille? Onko kaikilla tuon rotuisilla se perinnöllinen virhe? Ja miten paljon koiran pitää sitä syödä, että jotain käy? Mitä oireita tulee? Mitä ensiavuksi, kiireen vilkkaa eläinlääkäriin? Voiko koira kuolla siihen? Tuhat kysymystä...
Vierailija kirjoitti:
Sellainen pussi ei onnistu kuin valjaiden (=vaunut) kanssa.
En tunne hevosia enkä hevosalaa, mutta eikö joillain ratsuilla ole sellainen "häntäremmi", mikä lähtee satulasta? Voisiko sen ripustaa semmoiseen?
Miksi koiran kakat pitäisi sitten kerätä, mutta hevosten kakkoja ei tarvitse? Eikös tuo ole epätasa-arvoista?
Mun mielestä kaikkien pitäisi kerätä paskansa...
Vierailija kirjoitti:
Hevosen paska on kyllä vähiten haitallista. Lähes pelkkää heinää, joka kuivuu ja häviää alta aikayksikön. Sen lisäksi sitä on havaittavissa todella harvoin.
Koiran paskaa sen sijaan on ihan kaikkialla ja se haisee aivan hirveältä. Pienikin viiru kengänpohjassa riittää täyttämään lemulla koko työhuoneen.
Terveisin: Koiranomistaja
Totta.
T:Hevosen, koiran ja kissan omistaja :)
AP ilmeisesti olettaa, että collien huono paskansietokyky olisi yleissivistystä tai sitten ei osaa kirjoittaa. Tuskin ne sun tallinaapurit ovat täällä lukemassa sinun itkuasi, mene vaan tallille pyytämään ei-Suomi24-tyyliin (kohteliaasti), että voisivatko välttää yleisiä teitä, ettei Herttu-Terttu vaan ahda kitaansa hevosen pötsissä matkannutta voikukkaa, kun omistaja ei malta katsoa koiransa perään somettelultaan.