Teini kävi sossussa
Sain äsken kuulla, että meidän 16-vuotias tyttö oli käynyt uudessa asuinkaupungissaan sossussa pyytämässä rahaa elämiseensä. Sanoi syyksi, että ei saa meiltä vanhemmilta tarpeeksi. Huh! Tyttö muutti syksyllä koulunsa perässä pois kotoa ja sovittiin silloin, että me vanhemmat maksamme tytön vuokran ja ostamme ruokaa yms kaapit täyteen joka viikko. Käyttörahaakin annamme, mutta tyttö ei nyt ole ilmeisesti tyytyväinen saamansa rahan määrään ja meni siksi sossuun.
Eikai ne sieltä tuolle prinsessalle mitään myönnä? Tuleeko tästä nyt lastensuojeluilmoitus, vai mitä tapahtuu? Hemmetti että suututtaa tuo tyttö, olisi puhunut meidän kanssa ensin niin olisi saatu asia selvitettyä ilman viranomaisiakin. Missään kurjuudessa tyttö ei elä, mutta kesällä nimenomaan sovittiin, että jos tyttö välttämättä haluaa erikoislukioon kaupunkiin, niin silloin saa opetella tinkimään menoistaan kotona asumiseen verrattuna...
Kommentit (59)
Omasta teini-iästäni ei nyt ihan hirveästi vielä ole kulunut aikaa ja olen myöskin muuttanut peruskoulun jälkeen omilleni. Eikä minulle olisi tullut mieleenkään vaatia rahaa huvituksiin, jos jo kaikki maksetaan valmiiksi!
Itselläni oli tuloja n. 600€/kk, kun kävin viikonloput töissä. Maksoin isälleni asumisesta n. 200€/kk (asunnon yhtiövastike ja sähkölasku), lisäksi maksoin ruokani ja vaatteet (silloin kun niitä ostin, eli harvoin). Jos halusin tehdä reissuja tai muuten jotain ylimääräistä, maksoin sen itse. Asuin vanhemmistani n. 100km päässä ja viikonlopuiksi sain heiltä kyydin, mikäli halusin "kotiin". Kotini kalusteet ym. maksoin itse (tosin ne rahat olivat säästötililtäni, johon esimerkiksi mummot ja kummit olivat laittaneet synttärirahaa lapsena). Koulukirjojen kustannuksissa vanhempani auttoivat välillä jos oli tarvetta, pääasiassa maksoin nekin itse ja käytettynä löytyi paljon. Eipä kyllä olisi tullut mieleenkään pyytää yhtään enempää rahaa, olin vain kiitollinen että vanhempani mahdollistivat asumiseni noin halvalla. Tokikaan kaikilla ei ole yhtä onnellista tilannetta että 16-vuotiaana saisi viikonlopputöitä, mutta pointti kuitenkin se, että mielestäni tuon teinin käytös on melko kiittämätöntä ja röyhkeätä...
Meillä oli sama tilanne, teini muutti yläasteen jälkeen omilleen. Tosin meidän pojan kohdalla lähtö oli siinä mielessä pakko, että lähimpään ammattikouluun olisi ollut kotoa 60 km suuntaansa ja bussimatkoihin mennyt melkein kolme tuntia päivässä. Lukio olisi löytynyt lähempää, mutta minkäs teet kun pojalla oli enemmän kädentaitoja, kuin lukuintoa.
Pointtini on siinä, että mielestäni te olette olleet tytölle hyvinkin avokätisiä eikä tytöllä pitäisi olla mitään syytä valittaa. Erikoislukion perässä ei olisi ollut pakko muuttaa, jos lukio olisi löytynyt lähempääkin. Yksiössä asuminen on silkkaa luksusta ja harvalla opiskelijalla on mitään shoppailurahaa käytössään. Jos tuo ei tytölle kelpaa, niin sitten tyttö kotiin ja opettelemaan vähän nöyryyttä!
kolme äiti kirjoitti:
Ap jatkaa... tosiaan minä ja tytön isä maksamme tytön vuokran (450 euroa) ja pakolliset laskut (sähkö+puhelin). Tyttö asuu sen verran lähellä, että me vanhemmat käymme kerran viikossa kylässä ja silloin tehdään yhdessä ruokaostokset. Samalla täydennetään pesuaineita yms. välttämättömyyksiä asunnolle.
Kuukausirahaa tyttö saa 150 euroa ja siitä on sovittu, että maksaa vaatteensa, meikit yms. shoppailut ja bussikortin jos haluaa kulkea bussilla mieluummin kuin pyörällä. Kuukausirahasta tyttö maksaa myös, jos haluaa jotain erikoisempia ruoka-aineita, me vanhemmat ostamme perustarpeet. Lukiokirjat maksamme tietysti, samoin lääkärikäynnit, niihin ei tarvitse teinin käyttää kuukausirahaansa.
Tähän järjestelyyn päädyttiin, koska tytön on ollut hankala hahmottaa, mitä eläminen oikeasti maksaa. Halusin, että tytöllä on selkeät rajat eikä "avointa piikkiä" vanhempien suuntaan. Kesällä sovittiin tytön kanssa, että näin toimitaan ainakin ensimmäisen lukiovuoden ajan.
Kuulostaako tämä nyt muka ihan kohtuuttomalta?
150e kuukausiraha opiskeluaikana ei kuulosta hullulta mutta se pitää myös suhteuttaa kuluihin.
Bussikortti vie tuosta 33% aikalailla. 100e meikkeihin ja vaatteisiin kuulostaa vähältä näin miehenkin näkökulmasta. Joutuu esim olemaan ostamatta mitään useaan kuukauteen jotta saa hyvän talvitakin.
Tietenkin en tiedä miten teillä järjestetään nämä menot kerran lähellä toisianne asutte.
Vierailija kirjoitti:
150e kuukausiraha opiskeluaikana ei kuulosta hullulta mutta se pitää myös suhteuttaa kuluihin.
Bussikortti vie tuosta 33% aikalailla. 100e meikkeihin ja vaatteisiin kuulostaa vähältä näin miehenkin näkökulmasta. Joutuu esim olemaan ostamatta mitään useaan kuukauteen jotta saa hyvän talvitakin.
Tietenkin en tiedä miten teillä järjestetään nämä menot kerran lähellä toisianne asutte.
100 euroa kuukaudessa vaatteisin vähän? Missä todellisuudessa sinä elät? Miksi joka kuukausi pitäisi ostaa jotakin uutta? Teinitytölle löytyy sitä paitsi hyvää vaatetta kirppiksiltä mielin määrin, myös niitä talvitakkeja.
Itse ymmärsin ap:n postauksesta, että teini maksaa bussikortin kuukausirahasta, jos ei halua ajaa polkupyörällä. Jos bussilla kulkeminen ei johdu pakosta vaan mukavuudenhalusta, niin ihan ok että maksaa kuukausirahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 euroa kuukaudessa vaatteisin vähän? Missä todellisuudessa sinä elät? Miksi joka kuukausi pitäisi ostaa jotakin uutta? Teinitytölle löytyy sitä paitsi hyvää vaatetta kirppiksiltä mielin määrin, myös niitä talvitakkeja.
Itse ymmärsin ap:n postauksesta, että teini maksaa bussikortin kuukausirahasta, jos ei halua ajaa polkupyörällä. Jos bussilla kulkeminen ei johdu pakosta vaan mukavuudenhalusta, niin ihan ok että maksaa kuukausirahasta.
Kiitos selvennyksestä. Nyt tuon selvennyksen jälkeen 150e on todellakin tarpeeksi.
Ja hyviä vaatteita et kirpputorilta saa. Ainakaan miehenä.
Ei mitään jännitettävää. Sossusta ottavat yhteyttä, selität tilanteen ja kerrot, että voidaan tuoda vaikka todisteet vuokranmaksuista yms. En kyllä usko, että sossu semmosia pyytää. Ehkä voi olla myös ihan hyvä, että sossusta joku selittäisi lapselle tilanteen ja miten tässä toimitaan ihan juurta jaksaen, eli ei sitä rahaa tipunja kasva puussa nimeltä yhteiskunta. Voisi teini uskoa paremmin, kun ulkopuolinen henkilö kertoi totuuden ja ns. Iskisi sen päin kasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vikasi. Vittuakos et anna sille rahaa tarpeeksi.
Kukas sun aamumuroihin on kussu?
Tässä topikissa kyllä joku ahne ja itsekäs mamma valittaa kun lapsen takia ei jää tarpeeksi rahaa omaa käyttöön.
Varmasti joo ja joku sossupummi tulee valittaan, että kermapersekakarat yrittää viedä heidän etuudet:)
Kyllä tässä topikissa on edelleenkin kyse siitä, että ahneelle mammalle on oma perse omaa lasta tärkeämpi.
Höpö höpö. Lues nyt huolella toi alotus. Eiköhän kyseessä ole teini, jolle mikään ei riitä.
Teiniltä ei kysytty etukäteen haluaako syntyä vai ei, joten teinillä on täysi moraalinen oikeus vaatia vanhemmiltaan ihan mitä haluaa.
Eläminen on vapaaehtoista.
Höpö höpö.
Jos tekee mukulan, siitä pitää myös huolehtia. Mukulalla ei ole mitään velvollisuutta elää kuten vanhemmat haluavat tai kukaan muu vaatii, mutta vanhemmilla on totta kai velvollisuus kustantaa mukulan eläminen kerran sellaisen päättivät tehdä.
No kah, mä saan keski-ikääsenä sitten ruveta vaatimaan jotta mun vanhempani maksaa mun elämisen. Mä oon niitten mukula, iällä ei tässä oo mitään väliä.
Joo kuule, huonoja nää sun provoamiset. Paistaa niin läpi ettet sä oikeasti tuota mieltä ole, kunhan tylsyyksissäs sielä yrität ärsyttää. Keitä vaikka kahveet.
Vierailija kirjoitti:
kolme äiti kirjoitti:
Kuulostaako tämä nyt muka ihan kohtuuttomalta?
Ei kuulosta, vaan on. Kerran päätit tehdä mukulan, sun siitä pitää myös huolehtia.
Etkö sä osaa lukea? Ap nimenomaan huolehtii lapsestaan maksamalla tämän vuokran ym kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vikasi. Vittuakos et anna sille rahaa tarpeeksi.
Kukas sun aamumuroihin on kussu?
Tässä topikissa kyllä joku ahne ja itsekäs mamma valittaa kun lapsen takia ei jää tarpeeksi rahaa omaa käyttöön.
Varmasti joo ja joku sossupummi tulee valittaan, että kermapersekakarat yrittää viedä heidän etuudet:)
Kyllä tässä topikissa on edelleenkin kyse siitä, että ahneelle mammalle on oma perse omaa lasta tärkeämpi.
Höpö höpö. Lues nyt huolella toi alotus. Eiköhän kyseessä ole teini, jolle mikään ei riitä.
Teiniltä ei kysytty etukäteen haluaako syntyä vai ei, joten teinillä on täysi moraalinen oikeus vaatia vanhemmiltaan ihan mitä haluaa.
Eläminen on vapaaehtoista.
Ei sillä että puolustaisin tuota kahelia jolle vastasit, mutta eläminen ei ole vapaaehtoista. Itsemurha on laitonta.
Meillä oli samanlainen tilanne, alaikäinen muutti omaan asuntoon naapurikaupunkiin ja me vanhemmat maksoimme kulut. Teini sai sitten jostain (kavereilta) päähänsä, että hänen kuuluisi saada sossustakin rahaa eikä vain vanhemmiltaan... Minua teini ei uskonut ja varasi sitten tomerana ajan sosiaalitoimistoon.
Nuoren ilme oli lievästi sanoen hapan, kun palasi käynniltään. Ilmeisesti odotusaulassa istuminen ja virkailijan latelemat faktat kuitenkin saivat nuoren uskomaan, että hän ei ole mikään laiminlyöty rassukka.
Vierailija kirjoitti:
No kah, mä saan keski-ikääsenä sitten ruveta vaatimaan jotta mun vanhempani maksaa mun elämisen. Mä oon niitten mukula, iällä ei tässä oo mitään väliä.
Totta kai saat. Vanhempien pitää huolehtia lapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, hemmottelette sen lapsenne ihan pilalle. Onko tuo yleinenkin käytäntö, että maksetaan nuoren eläminen, vuokraa myöten?? Mä muutin 16vuotiaana kotoa pois ja ei puhettakaan, että vanhemmat olisivat avustaneet noin paljoa. Äiti toi joskus ruokasäkin kun tuli kyläilemään tai kun kävin heidän luonaan niin antoi mukaan. Ei muuta.
Ei mun mielestä 16vuotias tuolla tavalla opi elämään itsenäisesti. Tulee entistä ahneemmaksi rahan suhteen. Kuten tuossa sen jo huomaakin, kun meni sossuun hakemaan avustusta, vaikka maksatte jo sen kulut ja annatte vielä käyttörahaakin, mutta eihän se prinsessalle tietenkään riitä.
Aloittaja tarkoitus ei ole opettaa 16-vuotiasta elämään itsenäisesti. Vanhemmat kustantavat lapsensa elämän lukion loppuun asti, kuten useimmat vanhemmat tekevät. Itsenäiseksi ehtii opetella sen jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys kuka musta sitte huolehtii kun vanhemmat kuolee. Tai mä nyt ensin soitan niille että fyrkkaa tilille ja sassiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys kuka musta sitte huolehtii kun vanhemmat kuolee. Tai mä nyt ensin soitan niille että fyrkkaa tilille ja sassiin.
Sopii jättää niin isot eläkkeet, että se riittää.
Itkisin onnesta jos mun vanhemmat maksais mun vuokran ja ruuan :D mut toisaalta siitä tulis huono omatunto jos vanhemmat käyttäis muhun niin paljon rahaa kuukaudessa.
T. Köyhä opiskelija joka on kiitollinen vanhemmilleen vaikka eivät mun tilille maksaiskaan satasia. Ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii jättää niin isot eläkkeet, että se riittää.
Miksen mä itte tuota keksiny, ilmoitan niille että heti nostavat eläkkeitänsä. Ettei tarvi köyhyydes elellä sitte joskus. Täs on vaan se ongelma että kun mun vanhemmat nyt joutuu elättään mut, niin mun pitää sitten niiltä saaduilla rahoilla elättää omat mukulani.
Kerrotko minulle, että miten niin en muka huolehdi lapsestani? Mitään välttämätöntä tytöltä ei puutu ja huvituksiinkin on mahdollisuus. Olen aina puhelimen päässä tavoitettavissa ja jos oikein paha paikka tulee, niin tunnissa olen tytön luona auttamassa. Jokaiseen teinin mielitekoon en lähde mukaan, mutta mielestäni sekin on vanhemman tehtävä ja huolehtimista.[/quote]
Olisitpa ollut minun äitini. Omani ei välittänyt paskaakaan mistään ja edelleen saa opetella aikuisena ihmisenä perusasioita, kun on vielä oppimisihäiriökin taustalla:(
Vierailija kirjoitti:
Täs on vaan se ongelma että kun mun vanhemmat nyt joutuu elättään mut, niin mun pitää sitten niiltä saaduilla rahoilla elättää omat mukulani.
Ei kai tuossa mitään vaikeaa ole. Sä saat vaatia vanhemmiltasi mitä haluat ja sun mukulat saa vaatia sulta mitä haluavat.
Tuskimpa topikkia aloitettiin provona. Ihan oikeasti mamma valittaa täällä sitä, että lapseen kuluu liikaa rahaa.