Tiedätkö ketään huostaanotettua?
Mistä syystä huostaanotto tehtiin? Olisiko se saanut tapahtua jo aiemmin?
Tuntuu todella vaikealta että huostaanotto tapahtuisi. Itse tiedän huumeita käyttävän äidin, lapset leikkivät lattialla eläinten jätösten seassa ja muuta tuon tapaista, ilmoituksia tehty useita, mitään ei tapahdu.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Mistä syystä huostaanotto tehtiin? Olisiko se saanut tapahtua jo aiemmin?
Tuntuu todella vaikealta että huostaanotto tapahtuisi. Itse tiedän huumeita käyttävän äidin, lapset leikkivät lattialla eläinten jätösten seassa ja muuta tuon tapaista, ilmoituksia tehty useita, mitään ei tapahdu.
Oletko itse tehnyt ilmoituksen? Oletko varma, että on tehty?
Jokainen meistä on velvollinen ilmoittamaan tuollaisista.
1 tuttu on huostaanotettu yh-isän vakavan alko-ongelman vuoksi
1 tuttu ei mennyt päivisin kouluun viikkoihin
1 myi 14-vuotiaana huumeita kavereilleen ja jäi kiinni ( juurikin niitä vaaratonta kannabista)
1:llä oli pahoja käytöshäiriöitä kouluissa, useissa, huumeet tulivat kuvioihin ja lopusta huostaanotettiin, perheen lapsisita vanhin.
1 nuori ei tullut toimeen vanhempien kanssa, ei totellut mitään. Majaili viimein huumeporukassa. Kysessä perheen toiseksi vanhin lapsi. Muut kilttejä.
2 kaverusta käyttivät huumeita, varastelivat kaikkea mitä irti saivat ja sehän johti alaikäisenä lastenkotiin.
Olen tavallinen perheenäiti, pienellä paikkakunnalla ja tässä jotenkin näkee alueen huumeongelman..se on nuorille ihan ok ja normaalia..
Näissä on paljon paikkakuntakohatisia eroja, koska sosiaalityöntekijät ovat paikoin hyvin ylityöllistettyjä
Tiedän montakin, kaikki ovat sellaisia joiden vanhemmilla on alkoholiongelma ja lapset huostaanotettu jo alle kouluikäisinä. Yhden tunnen läheisestikin, ihana ihminen, jonka oma elämä kunnossa, opiskelutkin loppusuoralla.
Tuttavaperheen lapsi jonka elämä meni ihan vinoraiteelle yläasteella. Lintsasi, varasteli, liikkui rötösjengissä, karkaili kotoa, oli väkivaltainen ja käytti ties mitä päihteitä. Ei siinä ollut enää muita vaihtoehtoja kuin pyytää poliisi noutamaan nuori ja pyytää huostaanottoa. Vanhemmat yrittivät vaikka mitä, mutta eivät voineet nuorelleen mitään. Ei tilanne nytkään hääppöinen ole ja vanhempien elämä on ihan rikki, kun syyttävät itseään. Ulkoapäin katsottuna nuorten poistaminen perheestä on kuitenkin parasta mitä siinä tilanteessa saattoi tapahtua.
Tunnen useita. Syitä on paljon. sanotaanko että ensimmäisen aiheuttamaan en ole törmännyt vaikka ne silloin nuorena siltä saattoivatkin tuntua
90-luvulla, alkoholismia, insestiä ja puutteellista huolehtimista
Tunnen, itseni. Huostaanotto vasta 15v teininä. Aivan liian myöhään. Syynä vanhempien mt-ongelmat.
Tiedän, itseni. Huostaanotto tapahtui vanhempieni alkoholismin ja heitteillejätön vuoksi. Huostaanotto, eli lastenkoti, päättyi kun toinen vanhempani oli ottanut eron toisesta, käynyt pidempiaikaisen katkon ja terapian ja "raitistunut". Sitä kotionnea taisi kestää pari, kolme kuukautta, kun sama meininki jatkui taas ja päättyi pahoinpitelyihin, puukotuksiin ja kaikkeen muuhun paskaan. Ysärillä tämä.
Yhen tiiän. Huostaanotettiin ala-asteella ja oli lastenkodissa täysikäseksi asti.
Kuulemma vanhemmilla oli alkoholiongelma ja lapsista hän oireili tilannetta pahimmin, muita ei koskaan huostaanotettu.
Ei ulospäin kyllä ainakaan tutustuessani häneen ollut mikään ongelmateini, ei ole koskaan käyttänyt päihteitä ja on ihan rauhallinen tapaus muutenkin, masentunut se on ollut.. Lapsuudestaan ei muista kuulemma oikein mitään.
Itse olin 16-18v huostassa. Vanhemmat eivät nähneet muuta vaihtoehtoa, sillä karkailin kotoa, ryyppäsin, käytin lääkkeitä väärin, oli mt-ongelmia, joiden takia he eivät halunneet, että olen hetkeäkään yksin.. Silloin, kun jouduin huostaan elämä tuntui epäreilulta. Jälkikäteen (olen nyt N24) ihmettelen, miten en ns joutunut huostaan jo aiemmin. Ilman huostaa (ärsyttävän kliseisesti sanottuna) saattaisin olla jo mullan alla joko päihteiden tai itsetuhoisuuden takia.. Hassua kyllä, sain lukion siltikin hoidettua ok papereilla!
Joo. Lasteni serkku. En tiedä syytä, miksi vain yksi lapsista otettiin huostaan, lopulta. Lähellä asuvan miehen siskon mielestä olisi pitänyt ottaa kaikki ja joo, hän olisi kyllä ollut itsekin valmis huolehtimaan ja käytännössä huolehtikin usein näistä lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin 16-18v huostassa. Vanhemmat eivät nähneet muuta vaihtoehtoa, sillä karkailin kotoa, ryyppäsin, käytin lääkkeitä väärin, oli mt-ongelmia, joiden takia he eivät halunneet, että olen hetkeäkään yksin.. Silloin, kun jouduin huostaan elämä tuntui epäreilulta. Jälkikäteen (olen nyt N24) ihmettelen, miten en ns joutunut huostaan jo aiemmin. Ilman huostaa (ärsyttävän kliseisesti sanottuna) saattaisin olla jo mullan alla joko päihteiden tai itsetuhoisuuden takia.. Hassua kyllä, sain lukion siltikin hoidettua ok papereilla!
Sori nyt vaan, mutta mun mielestä huostaanotetuille pitäisi tehdä kaksi kategoriaa: a ja b. A-kategoriaan menisivät ne lapset ja nuoret, jotka eivät ole sikailleet ja ovat kunnollisia, mutta joutuneet huostaan vanhempien ongelmien takia. B-kategoriaan sitten nämä rajattomat nuoret, jotka aiheuttavat oman huostaanottonsa käytöksellään. Kategorioiden välille selvät erot: a-kategorian tyypeille enemmän rahaa, b-kategorian tyypeille enemmän rajoja. Ja joo, tiedän että joskus rajatonta käytöstä voi aiheuttaa ne vanhemmatkin, mutta silti tiedän hulluja vanhempia, joiden lapset ovat kunnollisia, eli a-kategoriaa.
Näitä ei saa niputtaa samaan sakkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt vaan, mutta mun mielestä huostaanotetuille pitäisi tehdä kaksi kategoriaa: a ja b. A-kategoriaan menisivät ne lapset ja nuoret, jotka eivät ole sikailleet ja ovat kunnollisia, mutta joutuneet huostaan vanhempien ongelmien takia. B-kategoriaan sitten nämä rajattomat nuoret, jotka aiheuttavat oman huostaanottonsa käytöksellään. Kategorioiden välille selvät erot: a-kategorian tyypeille enemmän rahaa, b-kategorian tyypeille enemmän rajoja. Ja joo, tiedän että joskus rajatonta käytöstä voi aiheuttaa ne vanhemmatkin, mutta silti tiedän hulluja vanhempia, joiden lapset ovat kunnollisia, eli a-kategoriaa.
Näitä ei saa niputtaa samaan sakkiin.
Juuri näin.
Mieheni veli huostaanottettiin mieheni perheeseen, koska veljen vanhemmat olivat kehityshäiriöisiä.
Mut otettiin huostaan äitini mielenterveysongelmien vuoksi, joskin oltiin oltu sosiaaliviranomaisten tarkkailun alla jo vuosia. Huostaanotto oli lähinnä helpotus, koska kotona elettiin kuin pellossa eikä rahaa ollut aina edes ruokaan.
Ap:n tilanteessa tekisin ehdottomasti lasun.
Tiedän 5 huostaanotettua lasta ja 2 joiden kanssa huostaanotto ollut lähellä