Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimus: lapsille kannattaa lukea

Vierailija
27.10.2016 |

Miksi kukaan ei ole tehnyt tästä juuri uutisoidusta tutkimuksesta aloitusta? Saksalaisen tutkimuksen mukaan ylivoimaisesti merkittävin lapsen oppimenestykseen positiivisesti vaikuttava asia on, että hänelle luetaan. Vartti päivässä riittää. Kolmen vuoden aikana nämä lapset ovat kuulleet 20 miljoonaa puhuttua sanaa enemmän kuin ne, joille ei lueta. Passiivinen sanavarasto kasvaa hurjasti.
Suomessa vain 25 % vanhemmista lukee lapsilleen riittävästi.
Mieluummin vatvotaan sitä, että hyvätuloisilta pitää kupata rahat, jotta "pelimerkit menevät tasan ja kaikilla olisi samat lähtökohdat".

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tuo rahojen kuppaaminen on niin totta. Kun sille huonomman perheen lapselle ei lueta sanaakaan enemmän, vaikka sossun tuilla saa ylemmän keskiluokan elämäntason.

Vierailija
2/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikun joku vielä tulisi lukemaan meidän lapselle. Mies ei suostu lukemaan ja itsellä on erittäin paha änkytys jonka vuoksi jopa välistä lopetan puhumisen koska se ei vain onnistu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2: Onko sulla mahdollista käyttää lasta kirjaston satutunneilla? 

Vierailija
4/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

häätyy myöntää etten ole koskaan kuullutkaa että sellaista on suomessa. häätyy ottaa selvää oko tässä kunnassa tai edes naapurikunnissa :)

Vierailija
5/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta. Me aloitettiin lukemaan lapselle, kun oli 6kk vanha ja luettiin 17 vuotiaaksi asti. :D On osannut toki mainiosti lukea itsekin, mutta se oli yksi tapa viettää aikaa yhdessä.

Vierailija
6/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lukenut lapselleni tosi paljon hänen ollessan pieni ja vielkä alaluokkaikäinen. Sanavarasto on kyllä tuolla teinillä välillä liiankin hyvä. Lukemisesta ei ole valitettavasti yhtään kiinnostunut ( mutta onneksi lukee edes netistä kuitenkin paljon myös faktatietoutta).

Vierailija
7/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

häätyy myöntää etten ole koskaan kuullutkaa että sellaista on suomessa. häätyy ottaa selvää oko tässä kunnassa tai edes naapurikunnissa :)

Luultavasti on, meillä on ihan pienessä kunnassakin noita satutunteja. Ovat kyllä kivoja, mä olen käyttänyt lapsia niissä vaikka kotonakin luetaan paljon. Miksei miehesi suostu lukemaan lapsellenne? 

Vierailija
8/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikun joku vielä tulisi lukemaan meidän lapselle. Mies ei suostu lukemaan ja itsellä on erittäin paha änkytys jonka vuoksi jopa välistä lopetan puhumisen koska se ei vain onnistu

osta äänikirjoja. oikeat näyttelijät ovat lukeneet ne, miellyttävää kuunneltavaa. sänkyyn illalla , valot pois ja äänikirja pyörimään.

Vierailija
9/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä.

Vanhemmat tekee korvaamattoman virheen jos eivät lue lapsilleen jo siitä lähtien kun lapsi on ihan pieni.

En ole asiantuntija, mutta epäilen että lukemisella on yhteys siihen että tuleeko ihmisestä aito empaatikko vaiko ei tule. Lapselle luetut sadut kehittävät empatiaominaisuutta.

Vanhemmilla on varman niin isoja paineita elämässään että eivät havahdu tähän lukemisen tärkeyteen kuin vasta sitten kun on liian myöhäistä.

Vierailija
10/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2: Lapsille on myös äänikirjoja saatavilla, kirjastosta voi lainata jos ei raaski ostaa. :)

Vierailija
11/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa lastenohjelmat ja laulutkin ovat opettavaisempia ja monipuolisempia kuin Suomessa.

Vierailija
12/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti on, meillä on ihan pienessä kunnassakin noita satutunteja. Ovat kyllä kivoja, mä olen käyttänyt lapsia niissä vaikka kotonakin luetaan paljon. Miksei miehesi suostu lukemaan lapsellenne? 

Hän on kovin ujo ja olen juuri ja juuri saanut hänet suostumaan kertomaan tekemisistään lapselle mutta sekin tuntuu hänestä typerältä. Koitan toki viedä lasta sukulaisteni luo jotka puhuu paljon mutta ahdistaa kun en voi kauheasti itse puhua. Vastakin kävin 2 siskoni kanssa illallisella ja he juttelivat ja minä vain suurimmaksi osaksi nyökyttlin. He tosiaan tietävät kyllä änkytyksestäni

Vierailija
13/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaa lapsille myös äänikirjoja. Eihän ne nyt itselukemista korvaa mutta parempi nekin kuin ei mitään.

Vierailija
14/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2: Lapsille on myös äänikirjoja saatavilla, kirjastosta voi lainata jos ei raaski ostaa. :)

Kiitos neuvosta :) itsekkin näitä lapsena kuunnellut enkä edes muistanut niitä

Vierailija
15/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänikirjat eivät ole sama asia.

Lapsi ei miellä satua saduksi ja eläytyy tarinaan kuin se olisi totta. Aikuisen pitää eläytyä lapsen mukana ja ohjata lapsen tunteita ja esim. ettei lapselle jää jotain pelkoa luetusta sadusta.

Vierailija
16/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä luki meille lapsille, lopetti kun olin muistaakseni viidennellä luokalla. Siitä oli kyllä paljon hyötyä, opettajat koulussa kehuivat kielellisiä valmiuksiani ja sanavarastoani. Isä luki meille lasten-ja nuortenkirjoja sekä joitakin aikuisten kirjoja, mm. Juhani Ahoa ja Veikko Huovista.

Vierailija
17/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6 lasta. Kaikille olen lukenut, mutta kuopukselle, nyt pian 7v pojalle ylivoimaisesti eniten. Sen, mitä kuopuksen kohdalla huomaa, niin sanavarasto on laaja, viime keväänä oppi ykskaks yllättäen lukemaan. Selvisi siinä vaiheessa, kun huomattiin pojan kirjoittavan tietokoneella pitkiäkin sanoja. Yhtä lasta lukuun ottamatta kaikki ovat lukeneet melko paljon. Esikoinen ( poika) sai kirjapalkinnon lukiosta, koska oli luokassaan lukenut kirjoja ylivoimaisesti eniten. Itse olen aina pitänyt lukemisesta, tosin vähentynyt huomattavasti, kun aikaa ei vaan ole. Lapselle lukeminen on mukava hetki olla lapsen kanssa ilman että yrittää esim.keksiä väkisin vuorosanoja leikkiin tai ajaa päristellä autoilla..☺. Ja on ne vaan hyviä nuo jotkut lastenkirjat☺

18/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan totta, että lapselle pitäisi lukea.

Toinen asia, joka tarvitsisi korjausta Suomessa, on aikuisten tapa puhua.

Jokapäiväisessä kielenkäytössä ei huomata kuinka kehno on keskitasoisen Suomalaisen ulosanti.

Alkakaapas seurata: Käytetään tarpeettomia täytesanoja, jaetaan lauseita kahtia ja toistetaan se sana joka sanotaan viimisesi ennen keskeyttämistä, yms. Ei kaikki tee niin, mutta yllättävän moni.

Kun sitten lapsi kuuntelee sellaista puhetta, kohta kuulet lapsen puhuvan samoin.

Niin se vaan menee. Siirrämme virheemme seuraavalle sukupolvelle!

Vierailija
19/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2762 kirjoitti:

On aivan totta, että lapselle pitäisi lukea.

Toinen asia, joka tarvitsisi korjausta Suomessa, on aikuisten tapa puhua.

Jokapäiväisessä kielenkäytössä ei huomata kuinka kehno on keskitasoisen Suomalaisen ulosanti.

Alkakaapas seurata: Käytetään tarpeettomia täytesanoja, jaetaan lauseita kahtia ja toistetaan se sana joka sanotaan viimisesi ennen keskeyttämistä, yms. Ei kaikki tee niin, mutta yllättävän moni.

Kun sitten lapsi kuuntelee sellaista puhetta, kohta kuulet lapsen puhuvan samoin.

Niin se vaan menee. Siirrämme virheemme seuraavalle sukupolvelle!

Kyllähän tuollainen jossain määrin kuuluu ihan luonnollisesti ääneen puhumiseen. Täytesanoilla ostetaan aikaa jäsennellä lause ja helposti ajatus vaihtuu kesken lauseen niin, että järjestellään sanoja uudelleen tai toistetaan jotain. Kirjoitetussa kielessä sama hoituu backspace-näppäimellä tai pyyhekumilla.

Vilkkaat ihmiset aloittaa puhumaan ennen kuin sanat ovat muodostuneet lauseeksi, jo ajatuksen tasolla. Hitaammat ehtii miettimään mitä sanoo, ja sitten vasta avaa suunsa.

Vierailija
20/22 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyviä ajatuksia ja kirjoituksia täällä ☺

T. Ap