Ihmiset ravaavat lääkäreillä turhaan
nykyään. Entisaikaan ei joka kolotuksesta käyty lääkärillä, mutta nykyään pitää päästä työterveyslääkärille tai terveyskeskukseen pienistäkin kolotuksista. Sieltä sitten pyydetään lähetettä erikoissairaanhoitoon ja epävarmat lääkärit lähettävät eteenpäin. Tätä kun läheltä seuraa, niin vituttaa maksaa veroja. Ihmiset voisi tehdä niin paljon itsekin oman hyvinvointinsa eteen. Kaikkeen ei tarvita lääkäriä ja pienet kolotukset kuuluvat vanhenemiseen.
Kommentit (37)
Lääkärit voi myös huonontaa terveyttä kun määräävät turhia tai vääriä hoitoja.
Itse olen tällaista kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on silti kokonaistaloudellisesti yhteiskunnalle paljon edullisempaa kuin se, että lääkäriin ei uskalleta mennä tai mennään vasta siinä vaiheessa, kun joku sairaus on jo pitkälle edennyt. Ennaltaehkäisyyn panostaminen on edullisempaa kuin pitkät, rankat hoitojaksot.
Eipä siltä näytä. Sairaudenhoitokulut per capita ovat räjähtäneet käsiin.
Väestön ikääntymisellä saattaa olla asian kanssa jotain tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on silti kokonaistaloudellisesti yhteiskunnalle paljon edullisempaa kuin se, että lääkäriin ei uskalleta mennä tai mennään vasta siinä vaiheessa, kun joku sairaus on jo pitkälle edennyt. Ennaltaehkäisyyn panostaminen on edullisempaa kuin pitkät, rankat hoitojaksot.
Eipä siltä näytä. Sairaudenhoitokulut per capita ovat räjähtäneet käsiin.
Ei kai mikään ihme, kun esimerkiksi 95-vuotiaallekin aletaan tehdä vatsasyöpäleikkauksia. Vielä 10 vuotta sitten näin ei ollut vaan priorisoitiin rankemmin. Myös elämän pidentämiseen kuukausilla käytetään tuhansia tai kymmeniätuhansia euroja.
Niin ja sitten ihmetellään kun eläkerahat ei riitä ja eläkemaksuja korotetaan taas 3%...
Entisaikaan hiihdettiin 20km kouluun joka päivä! Lauantainakin! Kyllä silloin oli paremmin!
Kyllä tuo on ihan todellinen ilmiö ikääntyneiden kohdalla. Onko se kuolemanpelkoa vai yleistä turvattomuutta, en osaa sanoa, mutta jokaista sormen kolotusta ja vatsan väännöstä pitäisi päästä lääkärin kanssa puimaan, ja mielellään kaiken maailman kuvauksiin myös.
No meillä ei ainakaan Itä-Suomessa saa helpolla lähetettä erikoissairaanhoitoon. Ehdin sairastaa reumaa yli vuoden ennen kuin sain diagnoosin ja siinä ajassa ehti tapahtua peruuttamatonta vauriota niveliin kun ei ollut hoitoa. Nivelten turpoaminen ja kuumeilu sekä reumafaktori oli terveyskeskuslääkäreiden ja työterveyden mielestä MASENNUSTA. Cipralexia olisin toki saanut niin paljon kuin maha vetää mutta reumapuolelle lähetteen jouduin hommaamaan itse yksityiseltä.
Tää on niin totta.
Sitte kun mulla on kerran viiteen vuoteen joku korvatulehdus niin en saa terveysasemalle aikaa...
Soitin tosiaan yks aamu muutama kuukaus sitten omalle terveysasemalle kun korvakipua jatkunut kolme päivää eikä menny särkylääkkeellä ohi. Olin viimesilläni raskaana, mutta ei. Ajat olivat menneet jo yhdeksän jälkeen ja heti kahdeksalta soitin. Tarjosivat hoitajalle aikaa, että voi katsoa tarvitsenko oikeasti lääkäriä.
Menin yksityiselle ja oli molemmat korvat tulehtuneet.
Ketkä ne asemat noin tukkii?!
Alkoholin haittoihin menee vuosittain kymmenisen miljardia euroa vuodessa. Suuri osa näistä vie rahat ja paikat myös sairaaloista ja mm terveyskeskusjonoista.
Muutaman kerran olen terveyskeskusta köyttänyt, ja joka kerralla joutunut yksityiseltä hakemaan oikean diagnoosin ja hoidon.
Turhaan esim kävin kilpirauhasvaivaa epäilemässä, eihän sieltä sitten syöpää kummempaa yksityinen löytänyt. Olisi varmaan juoksemalla 30 min päivässä parantunut.
Terveyskeskukset ja julkinen sairaanhoito on vitsi.
Kun en ole itse lääkäri, niin en tiedä, milloin on syytä mennä lääkäriin ja milloin ei. Työterveyslääkäri diagnosoi iholle ilmestyneen kummallisen luomen rasvasyyläksi, jolle ei tarvitse tehdä mitään. Turha käynti siis. Muun käynnin yhteydessä ihotautilääkäri tarkisti ihoni ja kiinnitti heti huomiota "rasvasyylään" ja sanoi, ettei se ole mikään rasvasyylä ja että tuo olisi syytä ottaa pois. Olikin luomi, jossa solumuutoksia ja nyt odotan pääsyä leikkaukseen. Varsinainen syyni käydä lääkärissä oli kuitenkin ihottuma, joka ei tahtonut parantua ja jota työterveyslääkäri ei pitänyt juuri minään. Se ihottuma paljastui ihosyöväksi. Ei harmita, että menin lääkäriin ja vielä erikoislääkäriin. Harmittaa, etten mennyt aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin totta.
Sitte kun mulla on kerran viiteen vuoteen joku korvatulehdus niin en saa terveysasemalle aikaa...
Soitin tosiaan yks aamu muutama kuukaus sitten omalle terveysasemalle kun korvakipua jatkunut kolme päivää eikä menny särkylääkkeellä ohi. Olin viimesilläni raskaana, mutta ei. Ajat olivat menneet jo yhdeksän jälkeen ja heti kahdeksalta soitin. Tarjosivat hoitajalle aikaa, että voi katsoa tarvitsenko oikeasti lääkäriä.
Ketkä ne asemat noin tukkii?!
Ne asemat tukkii ihan samanlaiset ihmiset kuin sinä, ihan vastaavilla oireilla kuin sinä.
Ikää tulee niin alkaa kolotukset ja jyskytykset, sydäntaudit, diabetes jne. Täytyy ennaltaehkäistä plus terveellinen ruoka. tupakka huitsinnevadaan, alkoa hyvin hyvin kohtuullisesti, liikuntaa, positiivinen mieli jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin totta.
Ketkä ne asemat noin tukkii?!Ne asemat tukkii ihan samanlaiset ihmiset kuin sinä, ihan vastaavilla oireilla kuin sinä.
Miksei siellä terkkarissa koskaan näe ketään? Henkilökunta hiihtelee pitkin käytäviä, mutta potilaita ei näy. Silti muka ei ole lääkäriaikoja. Systeemi kusee. Rahat palaa tehottomuuteen, ja loput rahat sekakäyttäjien hyysäilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitään turhia käyntejä ainakaan omalla kohdallani. Esim. Sappivaivat olivat melkoiset ja varasin aikaa lääkärille, lääkäri tutki ja antoi lähetteen ultraan. Sanoi vielä, että 'et sitten huomannut tulla aikaisemmin'.😷
Olisit voinut ehkäistä tätäkin vaivaa itse harrastamalla liikuntaa 30min viidesti viikossa ja pysymällä normaalipainoisena. Siinä mielessä turha käynti oli, että jos olisit huolehtinut terveydestäsi paremmin, sappivaivoja ei todennäköisesti olisi tullut.
Sappikivitaudille ominaista on usein perinnöllinen alttius. Esimerkiksi nopea laihtuminen tai kuivuminen voi saada aikaan kivien muodostumisen. Sappinesteen koostumus sen ratkaisee, ei se mässy, mitä mätät naamaasi.
Jep, ja varsinkin kun ottaa huomioon, että suurimmasta osasta lääkkeistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Yhteiskunta on valjastettu rikollismafian nimeltä lääketeollisuus maksajaksi.
Mua ärsyttää sairaslomatodistusta vaativat työnantajat. Niiden työntekijät ne on ihan turhia potilaita. (Monella ei kuulu työterveyshuoltoon sairaanhoito)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitään turhia käyntejä ainakaan omalla kohdallani. Esim. Sappivaivat olivat melkoiset ja varasin aikaa lääkärille, lääkäri tutki ja antoi lähetteen ultraan. Sanoi vielä, että 'et sitten huomannut tulla aikaisemmin'.😷
Olisit voinut ehkäistä tätäkin vaivaa itse harrastamalla liikuntaa 30min viidesti viikossa ja pysymällä normaalipainoisena. Siinä mielessä turha käynti oli, että jos olisit huolehtinut terveydestäsi paremmin, sappivaivoja ei todennäköisesti olisi tullut.
Lue enemmän, luulet vähemmän.
Ei kai mikään ihme, kun esimerkiksi 95-vuotiaallekin aletaan tehdä vatsasyöpäleikkauksia. Vielä 10 vuotta sitten näin ei ollut vaan priorisoitiin rankemmin. Myös elämän pidentämiseen kuukausilla käytetään tuhansia tai kymmeniätuhansia euroja.