Ei voi olla totta ? 68 vuotias joutuu uusimaan ajokorttinsa 2 vuoden välein ?
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001939827.html
Jos tämä ei ole syrjintää niin ei sitten mikään. On nämä meidän päättäjät käsittämättömiä, ei muuta voi sanoa. Kyllä kansalaisen elämä tehdään vaikeaksi.
Käsittämätöntä on muutenkin tuo ajokorttirumba missä ajokortteja pitää olla vähän väliä uusimassa.
Kommentit (34)
Rahastusta. Joku siitä tienaa että toiset joutuu ravaamaan korttejaan uusimassa tiheään.
Kakspiippunen juttu...
Mun mielestä nykyään on liikenteessä paljon vanhempia ihmisiä, joiden ei enää pitäisi olla siellä. Jos näitä saadaan karsittua, niin hyvä, mutta vaikuttaako tuo muka siihen? Jos ei lääkärit sanoo että kaikki ok, niin mitä tuo sitten auttaa?
68v raja on kyllä auttamatta liian alhainen.
Haa, miten tuotakin valvottaisiin jossain syrjäkylillä. Tiedän erinäisen määrän mummuja ja vaareja, jotka eivät ole uusineet ajokorttiaan ja ajelevat silti kauppa- ym. reissujaan.
2033 poliisi ei enää ehdi tehdä muuta kuin etsiä netistä viharikoksia joten teillä voi huoletta ajaa oli kortti voimassa tai ei, kukaan ei ehdi sitä enää kyselemään.
Ei toi ole nykyään mikään ongelma ole vanhoille mummoille ja papoille. Kun ajokortti viedään, ei muuta kuin auto myytiin ja ostetaan mopoauto tilalle. Siten puolisokea ikäloppukin saa ajella kartsalla lopun ikäänsä vaikka ajokyky on mennyt aikoja sitten.
68 -vuotiaalla hyvin voi olla vaikkapa alzheimer. Ihan todellakin tarpeellista saada kortit pois edesvastuuttomissa kunnossa olevilta papoilta. Omalla isoisälläni oli kortti vielä vaikka jalatkaan eivät kantaneet. Ei olisi mitenkään voinut vaikkapa hätäjarruttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei toi ole nykyään mikään ongelma ole vanhoille mummoille ja papoille. Kun ajokortti viedään, ei muuta kuin auto myytiin ja ostetaan mopoauto tilalle. Siten puolisokea ikäloppukin saa ajella kartsalla lopun ikäänsä vaikka ajokyky on mennyt aikoja sitten.
Paitsi että pitäisi olla se mopokortti.
Vierailija kirjoitti:
Ei toi ole nykyään mikään ongelma ole vanhoille mummoille ja papoille. Kun ajokortti viedään, ei muuta kuin auto myytiin ja ostetaan mopoauto tilalle. Siten puolisokea ikäloppukin saa ajella kartsalla lopun ikäänsä vaikka ajokyky on mennyt aikoja sitten.
Ei mopoautoa saa ajaa ilman korttia.
Vierailija kirjoitti:
Ei toi ole nykyään mikään ongelma ole vanhoille mummoille ja papoille. Kun ajokortti viedään, ei muuta kuin auto myytiin ja ostetaan mopoauto tilalle. Siten puolisokea ikäloppukin saa ajella kartsalla lopun ikäänsä vaikka ajokyky on mennyt aikoja sitten.
Samalla tavalla se oli "ennen". Papat ajeli mopoilla. Tässä välissä tosiaa mopoilevat papt katosivat, mutta nuo mopoautot tuovat uuden mahdollisuuden.
Tämä on todella herkkä asia. Maaseudulla se autolla liikkuminen on kaiken perusta.
Tämä ajokortin voimassaoloajan lyhentäminen viiteentoista vuoteen on silkkaa rahastusta. Nykyisen lainsäädännön mukaan 18-vuotiaana 15 vuotta voimassa olevan ajokortin saanut voi 33- vuotiaana uusia korttinsa ilman lääkäriä, eli edes terveysseurannassa ei ole perusteita. Ja on sitä ennenkin osattu vaatia terveystarkastuksia ilman, että kortti menee vanhaksi
Eihän se koko ajokortin uusimista vaatisi, jos edellytettäisi vain terveystodistusta samalla tavalla kuin nykyään. Ei siis tule välttämättä uutta ajokorttia, kun toimitetaan poliisille sekä lääkärintodistus ja vaikka naapurin kirjoittama todistus siitä, että on ajanut vielä autolla. Joo, olen niitä todistuksia useammallakin papparaiselle kirjoittanut.
Mopokorttia ei tarvitse, jos on syntynyt ennen tiettyä vuotta, eli aika pitkään vielä menee ennen kuin 68-vuotiaan pitää hankkia mopokortti erikseen.
Nythän saa vaikka 100-vuotias ajaa linja-autoa, joka on täynnä matkustajia. Sitä sopii kysyä, kuka sellaiseen kyytiin nousee, mutta onko syrjäseutujen koululaisilla paljonkaan valinnanvaraa. Toisaalta, jos se veteraani selvisi ehkä 5 vuotta rintamalla sota-aikaan ja onhan tuota ajokokemustakin kertynyt niin paljon huonommilla autoilla ja kaikenlaisilla keleillä, että eiköhän pysy tiellä vieläkin-
Minusta ihan perusteltua, koska mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä isompi todennäköisyys on sille että ajokyky huononee merkittävästi lyhyessä ajassa. Omalla sukulaisella näkö huononi 3 vuodessa niin että joutui lopettamaan autoilun, ikää oli tuolloin 69.
Vierailija kirjoitti:
2033 poliisi ei enää ehdi tehdä muuta kuin etsiä netistä viharikoksia joten teillä voi huoletta ajaa oli kortti voimassa tai ei, kukaan ei ehdi sitä enää kyselemään.
Tämä laki alkaa purra jo ensi kuun alusta että 68 vuotiaan on uusittava ajokorttinsa 2 vuoden välein.
Eläkeiän korotuksia perustellaan sillä että ihmiset elää pidempään. Minun logiikan mukaan ihmiset on siten terveempiä vanhempinakin, joten miksi tämä ajokorttiuudistus vetää toiseen suuntaan?
Valtiovallan rahastukselta vaikuttaa.
Omalta 75-vuotiaalta isältäni olisi syytä ottaa kortti pois, mutta jostain syystä hän saa ajella edelleen. On oikeasti vaaraksi liikenteessä. Reaktiokyky on huonontunut merkittävästi, auton käsittely on epävarman oloista, eikä hän havainnoi liikennemerkkejä asianmukaisesti. Itse en enää uskalla mennä hänen kyytiinsä. Ihme että isä on toistaiseksi välttynyt onnettomuuksilta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan perusteltua, koska mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä isompi todennäköisyys on sille että ajokyky huononee merkittävästi lyhyessä ajassa. Omalla sukulaisella näkö huononi 3 vuodessa niin että joutui lopettamaan autoilun, ikää oli tuolloin 69.
Eihän se vaatisi koko ajokortin uusimista, vaan pelkän lääkärintarkastuksen vaikka vuosittain! Kortti sitten vaan pois niiltä, joille ei ajolupaa tule. Niin se järjestelmä nytkin toimii.
Tosin voi olla vähän hupaisaa esittää 69-vuotiaana se vanha 1970-luvulla myönnetty kortti, jossa 18-vuotiaan valokuva. Ei muuten ole ihan helppo tunnistaa henkilöä ajokortista, joka on myönnetty noin 30 vuotta aikaisemmin.
Siis eikö tämä ole ollut käytäntö jo vähän pidempään? Mielestäni tyttäreni kortti, jonka sai edellisvuona, on voimassa 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se koko ajokortin uusimista vaatisi, jos edellytettäisi vain terveystodistusta samalla tavalla kuin nykyään. Ei siis tule välttämättä uutta ajokorttia, kun toimitetaan poliisille sekä lääkärintodistus ja vaikka naapurin kirjoittama todistus siitä, että on ajanut vielä autolla. Joo, olen niitä todistuksia useammallakin papparaiselle kirjoittanut.
Mopokorttia ei tarvitse, jos on syntynyt ennen tiettyä vuotta, eli aika pitkään vielä menee ennen kuin 68-vuotiaan pitää hankkia mopokortti erikseen.
Nythän saa vaikka 100-vuotias ajaa linja-autoa, joka on täynnä matkustajia. Sitä sopii kysyä, kuka sellaiseen kyytiin nousee, mutta onko syrjäseutujen koululaisilla paljonkaan valinnanvaraa. Toisaalta, jos se veteraani selvisi ehkä 5 vuotta rintamalla sota-aikaan ja onhan tuota ajokokemustakin kertynyt niin paljon huonommilla autoilla ja kaikenlaisilla keleillä, että eiköhän pysy tiellä vieläkin-
Ennen 1985 syntyneet saavat tosiaan mopoilla ilman mopokorttia, mutta eivät mopoautoilla koska se vaatii aina jonkinlaisen ajokortin (AM 121 tai B)
Naapurin pappa on 68-vuotias, muisti pätkii jo tosi pahasti. Kortti pitäisi olla ehdottomasti pois! Vaan niinpä tuo näkyy ajelevan lähes joka päivä vaikka en tiedä muistaako aina mihin ajaa. Minua ei aina tunnista vaikka melkein joka päivä jutellaan.
Vierailija kirjoitti:
Omalta 75-vuotiaalta isältäni olisi syytä ottaa kortti pois, mutta jostain syystä hän saa ajella edelleen. On oikeasti vaaraksi liikenteessä. Reaktiokyky on huonontunut merkittävästi, auton käsittely on epävarman oloista, eikä hän havainnoi liikennemerkkejä asianmukaisesti. Itse en enää uskalla mennä hänen kyytiinsä. Ihme että isä on toistaiseksi välttynyt onnettomuuksilta.
Sinulla on vain omasta henkilökohtaisesta elämästäsi juontuvia tuntemuksia, epäluuloisuutta.
En minäkään haluaisi olla poikani kyydissä kun koko ajan mennään renkaiden pitokyvyn äärirajoilla, esim. liikenneympyrässä liian kovalla nopeudella.
Aika harvan kuskin kyydissä tuntee olonsa täysin turvalliseksi. Kyllä sitä mieluiten ajaisi itse.
No kyllä se ihan perusteltua on, että ajokykyä seurataan. Monilla alkaa tuossa iässä jo päässäkin heittää, näkö heikentyy, kuulokin ehkä, ja reaktiokyky ylipäätään.
Se taas miten tätä seurantaa toteutetaan, voi olla ihan hyvä keskustelunaihe. Toki olisi kansalaisten edun mukaista, että byrokratia ja kustannukset pidetään minimissä.