Perjantaina suolen tähystykseen. Antakaa lohdutusta. Pelottaa...
Kommentit (42)
Tsemppiä. Kyllä sinä siitä selviät. Pelottaako itse tähystys vai mikä?
Kolonoskopiaan?
Älä huoli, pyydät vain rohkeasti kipulääkettä ja koitat rentoutua parhaasi mukaan :)
Olin opiskelijana seuraamassa peräsuolen tähystystä ja potilas sai fentanyylia ja jotain muuta (en enää muista), ei kuulemmat tuntenut kipua, oli vain epämiellyttävän tuntuista. Potilas oli aiemmissa tähystyksissä kokenut kipua, mutta tällä kertaa oli oikea lääkitys.
Pelosta kannattaa mainita hoitajalle ja lääkärille ennen tutkimuksen aloittamista!
Pelkäätkö tuloksia vai tutkimusta? Tutkimus on kivuton ja helppo, painavat ilmaa suoleen että on tilaa tutkia, tämä sitten pierettää mutta turha nolostella.
Mikä suoli on kyseessä? Kummastakaan päästä tehtynä ei tunnu kivalta, mut haluat kai et asia selvitetään.
Mieti jotain lapsia joita kidutetaan raa'asti silläkin hetkellä muualla, esim ympärileikkaus tytöille ilman mitään puudutteita. He kestävät sen. Sinun toimenpide on ammattilaisten tekemä, sinun parhaaksi.
Oli veemäinen toimenpide, tosin Jorvissa ei edes kysytty haluanko esilääkitystä.
Ap missä sulla tehdään toimenpide? Mitä tyhjennysjauhetta käytät? Pyysitkö esilääkkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Tähystys pelottaa. Sattuuko?
Suolen toiminnasssa häiriötä. Ripaskaa.
Yksilöllistä. Minulle se on aina ollut hyvin kivuliasta (crohnikko), mutta tiedän myös kaltaisiansi, joille tutkimus on täysin kivuton. Hyvä että tutkivat. Tsemppiä, pyydä esilääkitys.
Tsot tsot, ei sitä kannata pelätä niin, että ollaan jopa perumassa. Tähystys voi pelastaa elämänne. Minun elämäni se pelasti, kun kasvain löytyi ja saatiin ajoissa pois.
Kipuun kannattaa pyytää esilääkitys. Mutkissa voi muuten tuntua jonkun verran, eteenkin jos jännittää. Syödä kannattaa pari päivää normaalia nestepitoisempaa ja helposti sulavampaa ruokaa niin tyhjennys menee helpommin.
Käyn tähyssä sännöllisesti, ja menen sinne nykyään hyvillä mielin. Muistan silti eka kerran kovan pelon. Se oli turhaa. Samoin fiilis että on jotenkin nöyryyttävä.
Itse pelkäsin myös ja sattuihan se muttei niin paljon kuin luulin. Lähinnä tuntui kuin olisi ripuli tulossa jossain suolenmutkassa mutta se kipu hellittää kun tähystin menee eteenpäin. Minä en saanut mitään esilääkitystä (terveysaseman yksikkö). Onneksi mitään ei löytynyt, diagnoosina ärtyvä suoli.
Ei sinne ukaan pakota meneen.
Ite en mee. En anna tähystellä ruumiinaukkoihini.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne ukaan pakota meneen.
Ite en mee. En anna tähystellä ruumiinaukkoihini.
Heh... Sama fiilis mut kun lääkäri kertoi mitä siellä saattaa pahimmassa tapauksessa olla niin en oikein uskalla jättää väliinkään..
Miksi?
Mitä tutkitaan?
minulla saattaa olla sama edessä kunhan vain hakeudun lääkäriin ensin...